+ Meer informatie

Bijna niets

2 minuten leestijd

Foto RD

De pabo-studenten, die inmiddels beiden voor de klas staan, trekken uit hun ervaringen enkele conclusies. „Er zijn christelijke scholen waar ze in groep 7 en 8 bijna niets weten over hun eigen godsdienst, het christendom. Hier is het gevaarlijk om zakelijk en eerlijk te spreken over niet-christelijke geestelijke stromingen. Deze kinderen weten vaak niet eens of ze christen zijn, laat staan waarom ze het zijn, en staan open voor allerlei andere stromingen. Wat deze kinderen betreft, kunnen alle religies waar zijn".

Op reformatorische scholen weten leerlingen goed vergelijkingen te maken met het christendom, aldus het verslag. „Ze weten daar heel veel van en brengen uitgebreid onder woorden waarom de islam niet goed is. Ze doorzien echter niet dat de waarheid van het christendom niet te bewijzen is".

De stage was zeer waardevol, aldus beide studentes. Ze pleiten in hun eindverslag voor kwalitatief beter bijbelonderwijs op sommige protestants-christelijke scholen. „Het is voor ons onbegrijpelijk dat kinderen die acht jaar op deze scholen christelijk onderwijs hebben gehad niet weten tot welke godsdienst ze behoren en niets weten van de inhoud van het christendom. Ze staan zo volkomen open voor alle vreemde invloeden en daardoor is op deze scholen een objectieve informatieoverdracht onverantwoord".

Tot slot wijst het duo op een gevaar dat reformatorische scholen bedreigt. „Als we domweg de kinderen inpompen waarom een andere religie niet waar is, kunnen de kinderen het wel precies nazeggen, maar zien niet in dat het behoren tot het christendom in feite een keuze is".

Met de eindconclusie van de pabostudenten dat het vak geestelijke stromingen op "goede" reformatorische en christelijke scholen vrijwel objectief gegeven kan worden, is drs. J. Segers, docent godsdienst aan pabo Dé Driestar, het niet helemaal eens. „Ik ga er van uit dat het vak niet objectief gegeven kan worden. De eigen overtuiging van de leerkracht zal altijd door de kieren van zijn of haar harnas heen komen. Dat kan toch niet anders?"

Over het geven van het vak geestelijke stromingen op openbare scholen is Segers duidelijk. „Men weet niet wat de ander bezielt, omdat men niet weet wat ze zelf bezielt". Op de opleiding voor leerkrachten basisonderwijs komt volgens Segers het vak nauwelijks uit de verf. „Eigenlijk hebben we er helemaal geen tijd voor. In pabo-3 besteed ik er vijf minuten aan. Daarin zeg ik dat dat vak niet objectief gegeven kan worden".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.