Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ONZE Eredienst 2

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ONZE Eredienst 2

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In dit artikel willen we een antwoord zoeken op de vraag, wat liturgie eigenlijk is. Het woord liturgie is uit de Griekse taal afkomstig en betekent letterlijk: dienst. In het Nieuwe Testament wordt het woord liturgie enkele keren gebruikt voor de oudtestamentische offerdienst. Maar die liturgie, die oudtestamentische offerdienst. Is afgesloten met het scheuren v? in het voorhangsel, toen Christus op Golgotha stierf.

Onze kerkdienst is nu geen offerdienst meer, waarin een zoenoffer voor de zonden wordt gebracht. Want dat zoenoffer is eenmaal gebracht op Golgotha.

In de brief aan de Hebreen wordt Christus de Liturg genoemd van het hemels heiligdom. (Hebr. 8:2: „Een liturg (bedienaar) van het heiligdom en van de ware tabernakel, welke de Heere heeft opgericht, en geen mens"). Ook wordt het woord liturgie In het Nieuwe Testament soms gebruikt voor de kollekte, het dankoffer van de gemeente, dat gebracht wordt in de eredienst. Eenmaal komt het voor voor een gebedssamenkomst van de gemeente van Antiochië, als we in Hand. 13 : 2 lezen: „En terwijl zij de Heere „dienden" en vastten, zeide de Heilige Geest: Zondert Mij af belden Barnabas en Saulus tot het werk, waartoe Ik ze geroepen heb". Het woord liturgie betekent dus letterlijk „dienst", en wij gebruiken het dus als aanduiding van de kerkdienst.

In allerlei bladen en aankondigingen kan men vaak lezen, dat er hier of daar een liturgische dienst zal worden gehouden. Dat is er dus wel helemaal naast. Want een liturgische dienst betekent dus letterlijk een dienst, dat is dus dubbel op. In de taalkunde noemen we dit een pleonasme, precies eender alsof men preekt van een „ronde cirkel" of „nat water". Wordt ergens een avond gehouden voor de jeugdverenigingen, en wordt die avond geopend met het lezen van verschillende gedeelten uit Gods Woord en het zingen van enkele liederen, dan kan men soms lezen over een liturgische opening, wat dus betekent een kerkdienstopening, en wat dus geheel onjuist is, want een verenigingsavond is geen kerkdienst. Ook wordt wel eens onderscheid gemaakt tussen de liturgie en de preek, en dan verstaat men dus onder de liturgie alles wat in de kerkdienst gebeurt 'buiten de preek, dus het zingen van de gemeente, het gebed enz. Ook dit is onjuist, want de liturgie is heel de kerkdienst, en daar hoort dus ook de preek bij.

De liturgie is dus de kerkdienst, of, zoals het Hebreeuws van het Oude Testament het zegt, de "kahal", dat is de heilige vergadering, die God Zelf samenroept, en waarin Hij Zijn volk wil ontmoeten. Van deze liturgie, deze kerkedienst, heeft de Koning der kerk beloofd: „Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen" (Matth. 18 : 20). Als de gemeente samenkomt, dan is Hij daar, en wil Zich ook daar doen vinden. Jozef en Maria vonden het Kind Jezus reeds op 12-jarige leeftijd in de tempel, in het huls Gods, en Johannes op Patmos zag Hem wandelen temidden van de 7 gouden kandelaren, en de 7 kandelaren zijn de 7 gemeenten. Met eerbied gesproken, wij mogen Hem onder kerktijd thuis niet verwachten, en zeker niet op andere plaatsen, zoals aan het strand of in het bos, waar 's zomers zoveel mensen hun vertier zoeken en Gods dag ontheiligen. Iets anders is natuurlijk, als wij om wettige redenen verhinderd zijn om op te gaan, dan wil de Heere anderzijds betonen, dat Hij aan geen plaats gebonden is.

Maar de Heere wil Zich toch in het bijzonder verheerlijken in de samenkomst der gemeente, en juist daar Zich doen vinden. Immers, de gemeente is méér dan de enkeling, ook al is die enkeling een kind van God. In Gods Woord wordt nergens het kind van God op zichzelf, maar de gemeente de bruid van Christus genoemd.

Christus komt tot Zijn gemeente met de genademiddelen, namelijk met Zijn Woord en sakramenten. Buiten de liturgie ontvangen we die niet. Als we ziek zijn of door ouderdom niet meer kunnen opgaan, kunnen we in onze huiskamer met veel stichting een preek lezen, maar het is toch heel anders dan in de kerk. We kunnen een maaltijd houden, en onder die maaltijd met veel zielsvermaak over de wegen des Heeren spreken, maar zulk een maaltijd is toch nooit op één lijn te stellen met de dis des verbonds. Als we dit recht verstaan, dan gaat het in ons hart leven:

Komt, laat ons samen Israels Heer",
|De Rotssteen van ons heil, met eer.
Met Godgewijde zang ontmoeten.

Gouda

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 februari 1962

De Saambinder | 4 Pagina's

ONZE Eredienst 2

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 februari 1962

De Saambinder | 4 Pagina's