Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VISIE OP HET ONDERWIJS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VISIE OP HET ONDERWIJS

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

We willen aandacht vragen voor het boek, dat onder deze titel het licht zag bij de Uitgeversmaatschappij J.H. Kok b.v., Postbus 130, 8260 AC Kampen. Het heeft als ondertitel: Contouren van een Gereformeerde beschouwing van de school en is samengegesteld door C. Bregman en I.A. Kole. De verkoopprijs van dit boek van bijna 250 blz. is ƒ 29,90

In het Woord vooraf lezen we o.a. het volgende:

We hebben in deze bundel een aantal artikelen gebundeld, welke voor het meren deel gepubliceerd werden in (onderwijsbladen die in reformatorische kringen ge lezen worden.

Ook in de onderwijshoek van deze kringen is men niet stil blijven zitten. In de loop der jaren werd een groot aantal artikeler geschreven, die ons te waardevol lijken om weggestopt te blijven in een of ander blad. Door ze te bundelen worden ze in een nieuw en hopelijk zinvoller verband samengebracht.

U zult het ons als samenstellers daarbij niet euvel duiden, dat we de artikelen zoveel mogelijk ongewijzigd lieten, dat is b.v. aan bepaalde namen en jaartallen soms te merken. We zijn er echter van overtuigd dat deze artikelen die voor het grootste deel in de jaren zeventig geschreven zijn, ook voor de jaren tachtig richtinggevend kunnen zijn.

Wij menen dat dit boek een goede steun kan bieden voor de inhoudelijke discussies die naar aanleiding en ten behoeve van het schoolwerkplan op onze scholen gehouden (moeten) worden. Uiteraard denken we dan aan de belangrijke zaak van de indentiteit. Er zijn in deze bundel, naar wij hopen, genoeg bouwstenen aangereikt om tot een eigen verwoording hiervan te komen. Voorts denken we met dit boek opleidingsinstituten als de Pedagogische Academie, de Opleidingsschool voor kleuterleidsters en de Sociale Academie te dienen. Omdat voor zover wij weten, voor het eerst een aantal aspecten betreffende reformatorisch onderwijs op deze wijze bij elkaar gebracht zijn, kan dit boek steun bieden voor de bestudering van dit type onderwijs.

Over de volgorde van de artikelen nog een enkel woord. We hebben gestreefd naar een zo duidelijk mogelijke opzet. De verschillende rubrieken zijn bedoeld om die duidelijkheid te bevorderen. Het boek behoeft echter niet in de hier aangeboden volgorde gelezen te worden. Een ieder kan, daarbij eventueel geholpen door de verschillende rubrieken, zijn eigen invalshoek bepalen.

We spreken de hoop uit dat deze bundel onder de zegen des Heeren mag meewerken om de identiteit van het onderwijs dat zich onvoorwaardelijk gebonden weet aan het Woord van God en de belijdenisgeschriften, te helpen verduidelijken en bevorderen.

Dat laatste vraagt als voorwaarde de persoonlijke verbinding door een waar geloof in de Heere en Zijn Woord. Dan alleen krijgen we zicht op Hem, Die als de God van het verbond nóg steeds kinderen en jonge mensen oproept tot Zijn dienst om zich in de weg van waarachtige wedergeboorte aan Hem over te geven.

De school is ooit een planthof der kerk Gods genoemd. Moge zij die taak ook voor onze tijd waarmaken tot eer van de Koning der kerk! Tot zover de samenstellers. Zij hebben de vele artikelen ingedeeld in de volgende rubrieken: I. Ter inleiding, II. De les van het verleden, III. Crisis in het christelijke onderwijs, IV. Onderwijs, staat en maatschappij, V. Opvoeding en christelijk onderwijs, VI. Discussie over de doelstelling, VII. Het enige fundament, VIII. De drie Formulieren van Enigheid en het onderwijs, IX. De identiteit van het reformatorisch onderwijs, X. Let op uw zaak!

De artikelen zijn geschreven door Drs. M. Burggraaf, Drs. A. Vergunst, W. v.d. Zwaag, L. Pieper, Ir. J. van der Graaf, Dr. W. Aalders, Mr. L.J.M. Hage, C. Bregman, Ds. A. Moerkerken, Prof. Dr. W.H. Velema, J. Koppejan, P. Kuyt, I.A. Kole, Drs. A. Maljaars, Drs. A. Noordegraaf, C. Houweling, J. Dankers en J.J. Verhage.

Het is niet doenlijk om aan alle artikelen afzonderlijk aandacht te besteden. Er is een grote verscheidenheid van onderwerpen. Het ene artikel spreekt ons meer toe dan het andere. De belangstelling van de ene lezer is ook weer anders gericht dan die van een ander. We staan niet allen in gelijke positie ten opzichte van het onderwijs. Maar het is natuurlijk wel van grote betekenis, dat we allen doordrongen zijn en steeds meer worden van de roeping, die we ook in dit opzicht hebben. Vooral in onze tijd.

We willen hier een gedeelte laten volgen van het eerste artikel. Dat is de hand van Drs. Burggraaf en heeft tot titel: Waardebepaling van het christelijk onderwijs. Hij schrijft o.a. het volgende:

Actueel.

De achtergronden van de schoolstrijd zijn ook nu nog actueel. Niet in die zin, dat de bijzondere scholen achtergesteld worden bij het openbaar onderwijs. Integendeel, de financiële gelijkstelling is er en een christelijke school ontvangt evenveel aan financiële vergoedingen als een openbare school.

Wel wanneer we letten op de uitholling van het christelijk onderwijs zelf. Met de verkregen gelijkstelling is ook het gevaar van vervlakking gegeven. Men kan op zijn lauweren gaan rusten, er behoeven geen offers meer gebracht te worden en de waakzaamheid verslapt. En zo kon binnen het christelijk onderwijs (zowel basis- als voortgezet onderwijs) een ontwikkeling op gang komen die de fundamenten van dit onderwijs ondergraaft.

Algemeen heerst binnen de Gereformeerde gezindte verontrusting over deze ontwikkeling. Ouders schrikken vaak wanneer ze constateren op welke wijze bijbelverhalen verteld worden: „Mooie verhalen, maar niet echt gebeurd, we weten nu beter”, of waarop ongeloofstheorieën aan jeugdigen worden opgedrongen.

In dit licht is de problematiek van de schoolstrijd weer actueel. Moet het onderwijs niet aansluiten bij de geloofsovertuiging van de ouders, of beter bij het belijden der kerk? Moet de christelijke school niet weer een school met de Bijbel worden? Of ook: is het niet de roeping van alle ouders van schoolgaande kinderen om betrokken te zijn bij het onderwijs en het ook als „hun zaak” te zien?

Wordt de eigen inbreng niet onmogelijk gemaakt door richtlijnen van de overheid? Natuurlijk moet een school voldoen aan bepaalde voorwaarden, wil zij voor subsidiëring in aanmerking komen. Maar wanneer de overheid volledig gaat voorschrijven wat gedaan moet worden, inhoudelijk het onderwijs gaat bepalen, dan moet het voorspel van de schoolstrijd een teken zijn. Gelukkig is op dit moment de vrijheid van onderwijs een groot goed; er gaan echter stemmen op het onderwijs zo te centraliseren, dat de nodige speelruimte gaat ontbreken.

Zowel de grondslag van de school, als de betrokkenheid van de ouders en de vrijheid van onderwijs moeten in deze tijd geleerd door de schoolstrijd, van hoge waarde geacht worden.

Verder schrijft Drs. Burggraaf:

Wat is het eigene?

Verschillende keren is gewezen op het eigen karakter van het christelijk onderwijs. Wij willen tenslotte in dit artikel op enkele punten wijzen die, naar ons inzicht, kenmerkend moeten zijn voor de christelijke school.

In de eerste plaats wordt het karakter van de school bepaald door de instelling van het personeel. Men kan verantwoorde statuten bezitten, zonder de juiste instelling van een lerarenteam valt er niets te beginnen. Wanneer een leraar zich in zijn onderwijs niet gebonden en verbonden weet aan de Heilige Schrift (met alle vragen die dat voor zijn vak meebrengt!), dan past hij niet in het team van een christelijke school. Elke gespreksmogelijkheid ontbreekt dan.

Veel discussies binnen het huidige christelijke onderwijs verzanden, omdat de Schrift niet meer als norm aanvaard wordt. Wanneer iemand dan vanuit het Woord Gods zijn standpunt bepaalt, bagatelliseert men dit, door te wijzen op de tijdgebondenheid van de Heilige Schrift. Ook in deze tijd moet uitgangspunt zijn: „Er staat geschreven”. Wezenlijke vernieuwing van het christelijk onderwijs begint waar onderwijsmensen zich weer persoonlijk aangesproken weten door de Schrift. Dan kan zich weer een gemeenschap vormen die gespreksmogelijkheden geeft. Dan is er ook weer een gemeenschappelijk ideaal.

We zouden meer willen aanhalen, ook uit andere artikelen, maar laat het bovenstaande genoeg zijn om te laten zien, dat we hier te maken hebben met een belangrijk boek. Natuurlijk moet ook alles wat daarin geschreven staat getoetst worden aan Gods Woord. En de gevaren moeten goed en voortdurend worden onderkend. Prof. Velema acht de oudercommissies van betekenis, maar vormen die juist niet een groot gevaar voor reformatorische scholen, waar het zoeken is alles te richten naar Gods Woord? Er is in dit boek stof tot bespreking en overdenking en ook op dit gebied geldt het Woord des Heeren: Bewaar het Pand u toebetrouwd.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 november 1981

Bewaar het pand | 6 Pagina's

VISIE OP HET ONDERWIJS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 november 1981

Bewaar het pand | 6 Pagina's