+ Meer informatie

Spoedig

1 minuut leestijd

De voorlichtingsdienst van de Spoorwegen heeft bevestigd, dat woensdagmorgen om 7.36 uur een machinist de trein van het station in Warffum op het enkelspoor richting Baflo liet vertrekken, zonder dat hij het benodigde radiografische vertrekbevel had gekregen van de verkeersleiding in Groningen.

De trein reed een paar honderd meter voordat de bestuurder zijn fout bemerkte, en hij liet de trein toen terugrijden naar het station. De verkeersleider in Groningen had ondertussen een trein die in tegengestelde richting van Baflo naar Warffum ging, opdracht gegeven te stoppen. Toen de eerste trein weer op het station van Warffum was gearriveerd, konden de twee treinen elkaar passeren, omdat bij het station een stukje dubbelspoor ligt.

Bij de behandeling van de treinramp vorig jaar in december verklaarde de spoorwegongevallenraad, dat het CRVL-systeem „een zeer hoge graad van aandachtsconcentratie vergt, terwijl bij falen geen technische correctiefactor werkzaam is". De directie van de Nederlandse Spoorwegen heeft toen toegezegd het radiografische systeem te zullen vervangen door een lichtseinen-systeem. Die vervanging zou met spoed gebeuren, aldus de NS-directie.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.