Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KLEINE KRONIEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KLEINE KRONIEK

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hemelvaart en ruimtevaart

In „ Woord en dienst" van 23-04-1993 schreef ds. L. M. Vreugdenhil te Vriezenveen over „Hemelvaartsdag in het tijdperk van de ruimtevaart". Zijn overwegingen kunnen ons helpen om de betekenis van het heilsfeit van Christus' hemelvaart helderder te onderscheiden.

? Kan de moderne mens, met een wereldbeeld waarin de aarde een speldeknopje is in een reusachtig heelal, nog wat met Jezus' hemelvaart?

Hemelvaartsdag is een favoriete dag voor allerlei buiten-evenementen. Het begint al vroeg met het dauwtrappen, en later op de dag volgen motorcross, tractor puiling, concours hippique en nog veel meer. Graag met , , hemelvaartsweer" (Erwin Krol) erbij, dat wil zeggen: mooi voorjaarsweer. In de kerken is het op Hemelvaartsdag meestal niet zo druk. Het stiefkind onder de christelijke feesten komt er wat bekaaid af. Zou dat misschien te maken hebben met de verlegenheid, die velen voelen bij het verhaal van Jezus' hemelvaart? Dan is het goed om er eens bij stil te staan waar het in feite om gaat.

Kinderen en dichters

In de apostolische geloofsbelijdenis is het een belangrijk artikel, één van de twaalf: , , die is opgevaren naar de hemel, en zit aan de rechterhand van God, de almachtige Vader". Maar moderne mensen hebben er moeite mee. Het verhaal van de hemelvaart lijkt niet meer te passen in de tijd van de ruimtevaart. Wij kunnen ons de hemel niet meer voorstellen als een plaats boven de sterren. In ons wereldbeeld is de aarde minder dan een speldeknop in een oneindig heelal. Waar is de hemel? Daarbo­ ven? Maar als de Chinezen en wij allebei naar bo ven wijzen, wijzen we precies de andere kant op. Het is duidelijk dat we de hemel niet, , ergens in het heelal" kunnen aanwijzen. De hemel bestaat niet uit materie, zoals wij en de wereld waarin wij leven. Over de hemel kun je alleen in beelden spreken. Kinderen en dichters kunnen dat, mensen uit het tijdperk van de moderne techniek hebben daar moeite mee.

Wat is de hemel? In de Bijbel is het een beeld waarmee de , , woonplaats" van God wordt aangeduid, het is de lichtplek van Zijn heerlijkheid. Het is ook een beeld voor de geborgenheid die we in de dood bij God mogen vinden. De hemel is het Vaderhuis met zijn vele woningen, het is de ruimte van Gods liefde. Vanuit de hemel is de Verlosser gekomen en vanuit de hemel zal Hij terugkomen om de aarde te vernieuwen. Vanuit de hemel wordt! de aarde gered.

Laatste verschijning

In het Nieuwe Testament worden de opstanding van Jezus uit de dood. Zijn hemelvaart en Zijn zitten aan Gods rechterhand gezien als één beweging, één lijn. Hij is , , verhoogd". Hij is , .verheerlijkt". Deze verhoging of verheerlijking van Jezus begon met Zijn opstanding. Hij stond op aan de andere kant van de dood, in het eeuwige leven (Van Ru-Ier). Gedurende de veertig dagen die verhepen tussen Jezus' opstanding en Zijn hemelvaart verscheen Hij telkens weer aan de Zijnen, om hen| ervan te overtuigen dat Hij echt was verrezen, Maar we moeten ons niet afvragen waar Hij toen verbleef, waar Hij at en sHep. Nee, vanuit Zijn heerlijkheid daalde de opgestane Heer telkens weer af naar Zijn discipelen. Hij verscheen en verdween. Hij woonde niet meer op de aarde, maar had Zijn! intrek genomen in het rijk van Gods heerlijkheid. Hemelvaart betekent dat er aan die reeks van verschijningen een einde komt. Een periode wordt afgesloten. Het is de laatste verschijning van dej Heer.

Lucas vertelt dat Jezus , , werd opgenomen terwijl zij het zagen, en een wolk onttrok Hem aan hun ogen" (Hand. 1:9). Het woord , , opgenomen"| herinnert aan het Oude Testament, aan Henoch eni Elia (Gen. 5 : 24; 2 Kon. 2 : 9—11; vgl. Ps. 49:16; 73 : 24). Jezus werd weggenomen van de aarde, Hij is niet meer op deze wijze bij ons, het was Zijn laatste verschijning. Jezus werd opgenomen in de! hemel, opgenomen in de wereld van God.

Ook de wolk doet ons denken aan het Oude Testament. Daar heeft een wolk steeds te maken met een verschijning van God (Ex. 33 : 9; 40 : 34; Num. 14 : 14; Êz. 10 : 3). De wolk is een aanduiding en tegelijk een verhulling van Gods aanwezigheid. De wolk wil zeggen: ier is God. Maar je zietj niets, de wolk is een gordijn dat ons het zicht ont-l neemt. , , Een wolk onttrok Hem aan hun ogen"! De wolk onderstreept dus nog eens het afscheid, en j zegt tevens dat Jezus nu bij God is. Hij is opgeno men in de hemel, in de ruimte van Gods heerlijkheid.

Aan Gods rechterhand

De Bijbel vertelt ons vervolgens ook dat Jezus is gaan zitten aan de rechterhand van God (Mar. 16 : 19; vgl. Ps. 110 : 1). Dat is natuurlijk beeldspraak. Deze uitspraak wijst niet op AQ plaats waar Jezus Zich bevindt, maar op ds functie die Hij uitoefent. We moeten ons de troonzaal van een oosters vorst voorstellen. Aan de rechterhand van de koning zit zijn eerste minister, aan wie hij het feitelijke bestuur heeft toevertrouwd. Die eerste minister is de machtigste man van het hele rijk. Hij heeft de volmacht van de koning om in zijn naam te regeren.

Dat Jezus zit aan de rechterhand van de Vader betekent daarom dat Hij door God is aangesteld als de Koning van het heelal. Zijn hemelvaart is Zijn troonsbestijging. , , Mij is gegeven alle macht, in hemel en op aarde" (Mat. 28 : 18). Jezus Christus is de uitvoerder van de heilswil van God. Dwars door alle tegenstand en duisternis heen leidt Hij de geschiedenis naar de voleinding, naar het rijk van Gods liefde en licht (Ef. 1 : 20-23). Op de troon van het heelal regeert het Lam dat geslacht is. Gods almacht is de macht van Zijn genade, die eenmaal overwint.

De plaats aan de rechterhand van de koning is bovendien de plaats van de hoogste eer (1 Kon. 2 : 19). Dat Jezus zit aan Gods rechterhand betekent dus ook dat Hij tot de hoogste eer is verheven en dat Hij de macht over de gehele schepping ontvangen heeft.

Grote Hogepriester

Dat de Heere Jezus zit aan Gods rechterhand, houdt bovendien in dat Hij in de hemel is als onze grote Hogepriester. Hij oefent er Zijn priesterlijk werk uit ten behoeve van ons: et offer, het gebed en de zegen. Als onze grote Hogepriester is Jezus met het offer dat Hij Zelf gebracht heeft, binnengegaan in het hemelse heiligdom. Eens en voorgoed betekent dat offer de verzoening van onze zonden (Heb. 9 : 11—12; 10 : 11—14). Op grond van dat offer is Hij onze Voorspreker, onze Pleitbezorger bij God (1 Joh. 2 : 1—2). Als wij niet kunnen bidden, bidt Hij voor ons (Rom. 8 : 34).

Lucas vertelt dat de opgestane Heer afscheid nam van Zijn discipelen zoals een priester die het volk zegent: , en Hij hief de handen omhoog en zegende hen. En het geschiedde, terwijl Hij hen zegende, dat Hij van hen scheidde" (Luc. 24 : 50-51; vgl. Lev. 9 : 22). Al heeft Hij ons verlaten. Hij laat ons niet alleen. Onder Zijn zegenende handen mogen wij leven. Bij Mattheüs horen wij wat die zegenende handen betekenen: , En zie. Ik ben met u al de dagen, tot aan de voleinding der wereld" (Matth. 28 : 20).

Wie dit alles bedenkt, hoeft zich op Hemelvaartsdag niet langer verlegen te voelen over het verhaal van Jezus' afscheid van Zijn discipelen.

Het evangelie van Jezus' hemelvaart heeft boodschap aan ons, ook in het tijdperk van de ruimtevaart.”

Zo zijn in kort bestek de bijbelse lijnen getrokken die samen de rijke betekenis van de hemelvaart van de Heere Jezus Christus schetsen. Er is alle reden om de Hemelvaartsdag als voluit christelijke feestdag in ere te houden, ook in het tijdperk van de ruimtevaart. De werkelijkheid van Jezus' kroningsdag staat of valt niet met een bepaald wereldbeeld. Wij behoeven ons niet af te vragen hoe lang Christus erover gedaan heeft om van planeet aarde tot in de hemelse troonzaal te komen! Terwijl de discipelen als ooggetuigen de impressie hadden dat Jezus zich in een wolk van hen verwijderde, schreed Christus als door een gordijn een andere dimensie van de werkelijkheid binnen. Hij is niet weggegaan, maar wel naar huis gegaan...

J.H.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 mei 1993

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

KLEINE KRONIEK

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 mei 1993

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's