+ Meer informatie

Snelle, agriessieve auto's zijn uit de tijd

Kleine, vriendelijke autootjes mogen gelukkig weer

6 minuten leestijd

Eindelijk begint het erop te lijken dat de auto-industrie snapt wat de eisen zijn van deze tijd. Jarenlang probeerden ze steeds snellere en agressievere auto's te verkopen met turbo's, extra nokkenassen, multikleppentechniek en wat niet al. Ook is er nog even een periode geweest dat iedereen ineens een auto met vierwielaandrijving moest aanschaffen. Maar nu komen dan toch de voertuigen die passen in deze tijd: kleine stadsautootjes.

Zeg nu eens eerlijk, wat heb je aan een auto met een enorme hoeveelheid pk's, brede banden en een verlaagde wielophanging als je vrijwel continu in een dikke stroom auto's moet meesukkelen en het met volle snelheid door een bocht rijden volstrekt uitgesloten is? Of wat heb je aan aandrijving op alle vier wielen als het maar een paar dagen per jaar sneeuwt en er alleen in het zuiden van Limburg wat lastige hellingen zijn? Immers niets.
Waar iedereen op heeft zitten wachten, zijn de kleine autootjes die weinig ruimte in beslag nemen, makkelijk door het stadsverkeer te loodsen zijn en weinig schadelijke gassen produceren. Die autootjes zijn er nu gelukkig weer. Ze vormen zelfs het middelpunt van de Personenauto RAI die van 4 tot en met 14 februari in Amsterdam gehouden wordt. Vier grote fabrikanten brengen vrijwel gelijktijdig nieuwe, kleine autootjes op de markt. Nissan de nieuwe Micra, Fiat de Cinquecento (als opvolger van het Fiatje 500), Subaru de Vivio en Renault de Twingo. Stuk voor stuk autootjes met geringe afmetingen, een laag verbruik en een fris, jong uiterlijk. Want kleine autootjes mogen er best leuk uitzien, hebben de fabrikanten ontdekt.
Het hoeven niet van die sobere, onopvallende koektrommeltjes te zijn waaraan geen cent te veel is uitgegeven. De nieuwe generatie kleine autootjes is niet alleen klein, maar ook leuk. De nieuwe Nissan Micra werd al meteen uitgeroepen tot Auto-van-het-Jaar 1993. De jury, die bestond uit 58 internationale autojournalisten, was verbaasd dat het kleine ding ondanks z'n geringe afmetingen over zo'n volwassen karakter beschikt. De nieuwe Micra zit goed, rijdt goed, remt goed en is nog redelijk comfortabel ook. Dat geldt trouwens ook voor de andere moderne kleine autootjes. Het zijn beslist niet meer de trage hobbeldoosjes van vroeger: wat comfort en prestaties betreft doen ze niet onder voor grotere auto's.
Dank zij multikleppentechniek is een Nissan Micra behoorlijk pittig. Om van O tot 100 km te accelereren heeft de Micra 1.3 bij voorbeeld slechts 12 seconden nodig. Daar kunnen heel wat grotere auto's een voorbeeld aan nemen. Het verbruik is gelukkig plezierig laag gebleven: bij de Micra 1.3 gemiddeld een liter op 15,2 kilometer.

Elektronica
Ze mogen dan klein en compact zijn, simpel zijn ze niet. Onder het motorkapje word je verrast door een wirwar van draden, zwarte doosjes en kabeltjes. Het is elektronica wat de klok slaat. Vrijwel alle kleintjes hebben bij voorbeeld een computergestuurd motormanagementsysteem, dat zowel het ontstekingstijdstip als de werking van de benzine-inspuiting in de gaten houdt. Een ouderwetse carburateur zul je dus vergeefs zoeken. Net zoals je het maar beter uit je hoofd kunt laten zelf sleutelwerk aan de afstelling te verrichten. Want dan zou de afstelling verstoord kunnen worden. Die zorgt ervoor dat de verbranding zo efficiënt mogelijk verloopt en er zo weinig mogelijk schadelijke gassen vrijkomen.

Alle moderne kleine autootjes hebben een geregelde driewegkatalysator die de uitstoot van schadelijke gassen drastisch beperkt.

Fiatje 500
Een prima autootje, die Nissan Micra, maar met prijzen vanaf 21.895 gulden helaas niet goedkoop. Dan is de nieuwe Fiat Cinquecento heel wat interessanter geprijsd: 15.990 gulden kost het kleine autootje dat eigenlijk de opvolger is van de welbekende Fiat 500.

Zo klein als het vijflaonderdje is de nieuwe Cinquecento niet. Maar je kunt er nu dan ook wel met z'n vieren in zitten en er zelfs nog bagage in meenemen ook. Door een derde deur en wegklapbare achterbank zijn de moderne kleintjes veel praktischer dan vroeger. Alleen onbegrijpelijk dat Fiat zo'n moeilijke naam gebruikt. Cinquecento moet uitgesproken worden als "tjsinkwetsjento", wat Italiaans is voor vijfhonderd. Het wagentje wordt trouwens niet eens in Italië gemaakt, maar in de vroegere Polski/Fiat-fabrieken in Polen.

Volwassen
In Polen en Italië wordt het nieuwe Fiatje verkocht met een tweecilinder motortje, maar dat is in Nederland gelukkig niet het geval. De gillende tweecilindertjes zijn echt uit de tijd. Ook Subaru is afgestapt van twee- en driecilinder motortjes. De nieuwe Vivio wordt uitgebracht met een volwassen viercilinder motor. Weliswaar is de cilinderinhoud van 658 cm^ niet erg groot, maar dat zorgt weer voor een laag verbruik. De moderne kleine autootjes zijn ook compleet uitgerust. Een vijfversnellingsbak is bij voorbeeld heel gewoon. De Subaru Vivio en de Nissan Micra zijn bovendien leverbaar met een traploos schakelende automatische versnellingsbak. Ze maken gebruik van de door Van Doorne's Transmissie (een Nederlandse fabriek) ontwikkelde CVT. De CVT is bijzonder geschikt voor kleine autootjes omdat hij weinig motorvermogen opslokt en de autootjes dus behoorlijk levendig houdt. De nieuwe Vivio is warempel ook nog leverbaar met vierwielaandrijving. De Vivio 4WD is de kleinste (en goedkoopste) vierwielaangedreven auto die er momenteel op de markt is: hij kost 21.495 gulden. De gewone Vivio heeft een prijs van 17.995 gulden, met CVT van 20.495 gulden. Voor 800 gulden meer krijgt men een vijfdeurs uitvoering.

Vriendelijk
De allerleukste van het stel nieuwe kleine autootjes is ongetwijfeld de Renault Twingo. Het is een autootje dat Renault met betrekkelijk weinig kosten en in een zeer korte tijd ontwikkeld heeft, maar dat een heel nieuwe filosofie vertegenwoordigt. Namelijk dat een klein autootje leuk moet zijn. Renault geeft volmondig toe dat de tijd van de agressieve auto's voorbij is. Rijdend van file tot opstopping heb je niets aan een groot aantal pk's of een snelle uitstraling: dat zorgt alleen maar voor extra frustratie. Anno 1993 is er meer behoefte aan een vriendelijk autootje met veel glas, frisse kleuren, geringe afmetingen en een makkelijke bediening. Ronde pretoogjes kijken je dus sympathiek aan als je voor de Twingo staat. En van opzij maken de grote deuren een uitnodigend gebaar: stap in. Ook het interieur is door Renault op een originele manier ingericht met moderne stoffen en moderne kleuren. Paars overheerst; de bedieningsknoppen zijn in groen uitgevoerd. Ook het dashboard is heel apart, met een digitale snelheidsmeter die niet recht voor de bestuurder maar in het midden van het dashboard is geplaatst. Best wel gedurfd. De achterbank is over een afstand van 17 cm naar achteren te schuiven. Weliswaar blijft er dan nauwelijks bagageruimte meer over, maar de Twingo is dan ondanks zijn lengte van slechts 3,43 meter wel een volwaardige vierpersoons auto. Het nadeel van de Renault Twingo is dat hij niet goedkoop wordt: hij zal minstens net zo duur worden als de Renault Clio. Maar volgens de marketingdeskundigen van Renault is dat geen probleem. De door files en opstoppingen geplaagde mens van tegenwoordig is best bereid wat extra geld voor een klein autootje uit te geven. Als die dan maar niet alleen klein maar ook leuk is.

_____________________________________________
Technische gegevens

Nissan Micra
4 cilinders, 998 cm3 (1:3:1275 cm3), 40 kW/55 pk (1:3: 55 kW/75 pk), 5-versnellingsbak, voorwielaandrijving, 150 km/u (1:3:160 km/u).
Subaru Vivio
4 cilinders, 658 cm3, 32 kW/44 pk, 6-versnellingsbak, voorwielaandrijving, 138 km/u.
Fiat Cinquecento
4 cilinders, 899 cm3, 29 kW/40 pk, 5-versneilingsbak, voorwielaandrijving, 140 km/u.
Renault Twingo
4 cilinders, 1239 cm3, 40 kW/55 pk, 5-versneliingsbak, voorwielaandrijving, 150 km/u.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.