Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een vaderland zoeken...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een vaderland zoeken...

12 minuten leestijd Arcering uitzetten

Asielzoekers. Wie zijn dal en waar komen ze vandaan? Hoe groot is het probleem? Is het wel een probleem? Hoe moeien we met hen omgaan, bijvoorbeeld in de politiek? Of: wat kan de gemeente voor hen betekenen? Rond kwart voor zeven zijn reeds enkele honderden jongeren in het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente te Woerden aangekomen om na te denken over deze aktuele problematiek. Ze hebben regen, wind en natte sneeuw getrotseerd om uit allerlei delen van Nederland naar Woerden te komen. Na enkele keren aanschuiven en bijplaatsen van stoelen vinden uiteindelijk zo' n 1200 jongeren een plaats in een overvolle kerk. Voor de zesde keer organiseerde de JeV Augustinus van Woerden een paasbijeenkomst op Tweede Paasdag. Het thema 'Een vaderland zoeken...' wordt als volgt uitgewerkt. Ds. C. Sonnevelt houdt eerst een lezing over 'Asiel geweigerd, asiel verleend...' en daarna drs. D. Vergunst over 'Asielzoekers weigeren? '. Verder waren de heer S. Westmaas, direkteur van een asielzoekerscentrum in Beekbergen en Ju bil Mohammed, een vluchteling uil Zuid-Soedan in ons midden. Zij namen naast de twee inleiders deel aan het forum.

Het ging deze avond niet alleen over anderen, het ging ook over onszelf. We hebben het over vreemdelingen, maar vergeten we niet dat we zelf vreemdeling behoren te zijn? Het is zo nodig door genade een vreemdeling op aarde te mogen worden. Dan hebben we geen rechten meer. 'Ik hen o Heer' een vreemd' ling hier beneên; laat Uw gehoon op reis mij niet ontbreken', zongen we. Het vreemdelingschap moet ook onze houding bepalen tegenover de vreemdeling in Nederland.

CD-geluiden onder ons?

Drs. Vergunst schetste voor ons de omvang van het probleem en welke typen vluchtelingen er zijn. In 1992 kwamen er zo'n 35.000 asielzoekers, in 1994 verwacht men er zo'n 50.000. Dit geeft aan dal het een probleem is met een zekere omvang. Dit vraagt een standpunt van ons. Is ons standpunt, zoals ik onlangs hoorde toen een asielzoeker overleed na een aanrijding: 'Weer eentje minder'? Geluiden a la Janmaat zijn ook ons niet geheel vreemd. Ik kom die ook tegen onder SGP-ers. RPF-ers en GPV-ers. Ook daar is een ondertoon van onwil waarneembaar. Dit is zorgelijk.

Vreemdelingen van niet-Nederlandse nationaliteit maken momenteel zo'n 5% van de Nederlandse bevolking uit:732.000. Als jc niet-

Nederlanders met Nederlandse nationaliteit meerekent, kom jc op zo'n 950.000. Daarentegen gaat het momenteel bij asielzoekers om zo'n 100.000 mensen totaal, dus zo'n half procent. Ondanks hun nog relatief geringe aantal ten opzichte van de totale hoeveelheid buitenlanders in Nederland, is het juist door deze groep mensen dat (politiek) Nederland wakker geschud wordt, met name door de opvangprobiemen.

Vluchtelingenverdrag

In 1951 heeft een groot aantal landen een vluchtelingenverdrag ondertekend. Onder vluchtelingen zijn globaal drie groepen te onderscheiden, namelijk afzonderlijke personen die op grond van een bepaalde overtuiging gegronde vrees hebben om vervolgd. gevangen gezet of gedood te worden. Dit is een relatief kleine groep. Je kunt hier denken aan een baptisten-predikant in de voormalige SU of Mandela toen hij nog gevangen zat.

Een grotere groep vormen mensen die tot een bepaalde vervolgde groep horen in een bepaald land, bijvoorbeeld christenen uit islamietischc landen. Tenslotte zijn er nog vluchtelingen die toevalligerwijs in een sfeer van voortdurend geweld terecht kwamen, bijvoorbeeld Joegoslavië. Op grond van dit verdrag hebben deze drie groepen recht op asiel.

Aan justitie is dan het oordeel of iemand een echtc vluchteling is. Mensen uil hongersnoodgebieden vallen niet onder het verdrag: zij kunnen plaatselijk opgevangen worden.

Onder asielzoekers is de eerste en tweede groep sterk vertegenwoordigd. Zij hebben familie die een ticket kunnen betalen. Er zijn er weinig uit de derde groep, terwijl juist zij echt hulp nodig hebben, wal overigens niet betekent dat de eerste twee groepen geen hulp nodig hebben en geen problemen hebben. De belabberde omstandigheden waaronder deze mensen vaak aankomen en het feil dat hun reis het tegengestelde is van een plezierreis, tonen aan dat dit niet zo is. Deze mensen vluchten niet zomaar. Tijdens het forum gaf Jubil Mohammed een illustratie hiervan aan de hand van zijn eigen leven. Hij is als moslim geboren in Khartoum, de hoofdstad van Soedan. Zijn vader werd in 1971 Roomskatholiek en daardoor hijzelf ook. Zijn vader, moeder en oom werden vermoord of kwamen in de oorlog in Zuid-Soedan (konflikt lussen christenen en moslims) om. Zelf kwam hi j in 1993 in aanraking met het Evangelie. Hij leerde zien dat het alles gaal om Jezus Christus en kreeg te zien dat hij moest gaan preken. Hierdoor werd zijn positie onhoudbaar en moest hi j vluchten.

Funktioneren AZC

Hierbij sloot de heer Westmaas aan. Hij noemde in het forum als kernwoorden die op asielzoekers van toepassing zijn: onderdrukking. vervolging en bedreiging. Dit is niet alleen van de laatste jaren, maar speelt eigenlijk alti jd al. In 1987 heeft dit geleid tol het opstellen van een Regeling Asielzoekers.

Er is een opvangcapaciteit van 27.000 verdeeld over twaalf opvangcentra. De asielzoekers komen hier in de eerste fase van hel proces. Er vindt een medisch onderzoek, dc voor justitie noodzakelijke inschrijving cn de eerste psychische hulpverlening plaats. De kansrijken gaan daarna door naar een van de ongeveer zestig asielzoekerscentra (AZC). Hier worden ze voorbereid op het funktioneren in de samenleving: taal leren, zelfredzaamheid. maatschappijoriëntatie en psychische hulpverlening. Dc opvang is sober, maar humaan: kamer drie bij drie meter met twee stapelbedden en een tafel met vier stoelen. Men heeft hier dus weinig privacy en verblijft hier in dc regel ongeveer zes maanden. In een AZC zitten ongeveer 25 nationaliteiten.

Gereformeerde Gemeenten passief

Gezien de nood onder asielzoekers is mijn boodschap: zet dc deuren wagenwijd open. Opvallend is dat de Gereformeerde Gemeenten nogal passief zijn richting asielzoekers: je ziet ze niet in de AZC's. Ds. Sonnevelt gaf in zijn lezing aan dat er ook altijd een traditie geweest is in Nederland van opvang van vluchtelingen. Denk aan de hugenoten en de Spaanse en Portugese Joden. We moeten bedenken dat deze groepen meegeholpen hebben Nederland groot tc maken. Ook zijn er veel Nederlanders ooit opgevangen in Amerika. Natuurlijk moet elke aanvraag op zijn merites worden beoordeeld. Anders raakt de ekonomie uit evenwicht. Er moet dus aan de andere kant ook weer geen onbegrensd opnamebeleid zijn. Drs. Vergunst wees erop dat Nederland een traditie van tolerantie tegenover vluchtelingen heeft hoog te houden. Ook wees hij op dc gevolgen van het vluchtelingenbeleid in dc jaren '30. Nederland liet slechts enkele Joden toe en is daardoor mede schuldig aan het feil dat vele Joden omkwamen.

Nieuw heidendom

Ds. Sonnevelt haalde in verband met anti-buitenlandergevoelens Bavinck aan. Gods kinderen zijn vreemdeling hier op aarde. Dit houdt niet in da! een christen zijn vaderland veracht, maar hi j zal hiervan geen kullus maken. Bjtvinck noemt als een van de kenmerken van het heidendom naast.de vergoddelijking van de mens en de natuur, de vergoddelijking van hel eigen stamverband. Eerst kende Afrika stammenoorlogcn. maar nu zie je dit tribalisme ook in Europa broeien: Serven tegen Kroaren en die weer tegen Bosniërs. En ook: onlusten en onlustgevoelens tegen buitenlanders, eerst in Duitsland cn nu ook in Nederland: er komt een nieuw heidendom op in Europa. Onze negatieve uitlatingen over alle buitenlanders werken stigmatiserend naar buitenlanders en kunnen leiden tot dc uitwassen van de heidense ideologie van Hiller. Een opvallend verschijnsel is dat de vreemdelingenhaat samengaat met Jodenhaat, zoals onlangs in Krimpen te zien was: hakenkruisen en davidssterren tegenover een nieuw asielzoekerscentrum. Een onderzoek onder scholieren Iaat zien dat de mening onder jongeren ten aanzien van buitenlanders aan het opschuiven is.

In de jaren '70 was er aandacht voor de sociaal zwakkeren. Na tien jaar zendingsveld zie je dat dc samenleving van 1990 een spijkerharde is geworden, waar

geen aandacht is voor de medemens in nood.

Anders-zijn is bedreigend

Drs. Vergunst geeft als reden voor anti-gevoelens dat de buitenlander ons berooft van onze zekerheden. Als je vraagt: ken je ze nu echt en ontmoet je ze wel eens? , dan is dit vaak niet het geval. Dit anders-zijn van anderen zonder kennen ervaren wij als bedreigend: onze zekerheden worden ter diskussie gesteld. Dit ervaren van anderszijn uit zich vaak in neerzien op slavernij, nazi-Duitsland. Deze gevoelens gaan ons niel voorbij. We moeten echter dit anderszijn relativeren: vijfhonderd jaar geleden bestond de Nederlander nog niet.

Alles in bruikleen

Drs. Vergunst wees ons in verband hiermee op Psalm 87. God doorbreekt deze kunstmatige grenzen en relativeert dc verschillen tussen de Filistijn. de Tyriër en de Moor. Zc staan allen op Gods rol geschreven, hoewel ze anders zijn.

Ds. Sonnevelt reikte ons in zijn lezing ook bijbelse gegevens aan. Hij benaderde de houding ten opzichte van dc vreemdeling vanuit het vreemdelingschap van Israël. In Deuteronomium 26:1-1 zie je dat Israël in het brengen van de eerstelingen van dc vruchten tot uitdrukking wil brengen dat God recht heeft op het land en zij het slechts in bruikleen ontvangen. Dit bepaalt de houding ten opzichte van het eigen grondgebied. Wij moeten dus niet menen recht te hebben op ons land en huis: et is alles in bruikleen. Wc lopen dan dc buitenlander niet voorbij.

Doe wel aan allen

Israël mocht de vreemdeling niet onderdrukken, maar moest hen ook rust geven op de sabbat. Psalm 146 geeft ook aan dat de Heere de vreemdelingen met een wakend oog beschouwt. Het is ook onbijbels alleen gelijkgezinden tc helpen. Eerst staat er: doe wel aan allen, en dan pas: maar het meest aan de huisgenoten des geloofs.

De gelijkenis van de barmhartige Samaritaan leert ons ook tc vragen: wie is de naaste? Dat is hij die onze hulp nodig heefl. Dc Heere Jezus geeft de omstanders en ook ons dc opdracht mcc: doe gij desgelijks.

In het forum ging hij nog in op de vraag of deze problematiek nog tc maken had met de vervloeking van Kanaan. De nakomelingen zijn moeilijk te traceren. Waarschijnlijk wonen zc eerder in het Midden-Oosten dan in Afrika. We moeten dit ook lezen door een Joodse bril: Kanaan wordt vervloekt. Dit gaf hun dc mogelijkheid het land in te nemen. Toch kregen cr vreemdelingen een plaats onder Israël. Hoewel er een vloek op Kanaan rust, was er toch ook de Kanaanietische vrouw, die ccn zegen op grond van Christus' verdienste ontving cn was cr ccn Moorman, naar wie de Heere omzag. Niet dc negers liggen vervloekt, maar wij allen. De Bijbel geeli juist ook aan dat God omziet naar anderen buiten Israël.

Weldoen aan arme en verdrukte

Drs. Vergunst benaderde eveneens dc houding ten opzichte van de vreemdeling vanuit het vreemdelingschap: een christen verwacht een ander Koninkrijk. Wij baden in weelde, velen zijn met de auto naar deze bijeenkomst gekomen. Hebben wij iets van onze weelde over voor de medemens? Wij behoren niet van deze wereld te zijn, wij moeten niet opgaan in ons bezit. Als wij niets van onze weelde overhebben voor anderen, ziet men niet dat wij een ander Koninkrijk verwachten. De brief aan de Hebreen spreekt ook over de herbergzaamheid. Ook Jesaja 1 is veelzeggend: Israëls godsdienst was voor het oog wel goed. Toch ontbrak het weldoen aan de arme en verdrukte. De Heere walgde van hun godsdienst.

Mensen die geen echte vluchteling zijn. die moeten inderdaad terug. Onze ekonomie is niet altijd oprekbaar. Toch moeten echte vluchtelingen te allen tijde opgevangen worden. Als wij. met het Woord van God, dat grenzen tussen volken doorbreekt, geen idealist zijn, maar ccn berekende realist, die de welvaart minder ziet worden, wie moet dan wel idealist zijn? Je moet het probleem niet alleen benaderen als realist, maar nog

veel meer als idealist! Er is inderdaad een opvangprobleem, maar cr moet wel alti jd ruimte zijn voor echte asielzoekers in hel schatrijke Nederland. Ook moeten we niel te hard oordelen over ekonomische vluchtelingen, die gouden bergen achter de horizon zien: ook wij zijn veel le veel bezig met de aardse zaken.

Doet Nederland voldoende?

In dit verband haalde hij ook een interview in Trouw niet een Zambiaanse juriste aan. Zi j lacht om het Nederlandse 'probleem' en zegt dat in Zambia er geen tienduizenden, maar honderdduizenden opgevangen worden, terwijl het sociale systeem zeer slechl is en niet, zoals in Nederland, het beste van de wereld.

In het forum gaal drs. Vergunst in op de stellingname dat vluchtelingen in de eigen regio opgevangen dienen tc worden. Hij vraagt zich af of het wel waar is dal cr bij ons geen plaats is. Het is schrijnend te moeten konstateren dal 95% van alle vluchtelingen in derdewereldlanden leeft. Het eigenlijke probleem bij ons is het achterlopen van de opvangmogelijkheden.

Wat te doen door gemeente?

In het forum komt ook aan de orde wal we konkreet kunnen doen voor de asielzoekers. Ds. Sonnevelt wijst erop dat gewerkt moet worden vanuit de gemeente. Siel een werkgroep samen met een ouderling en een diaken en beoordeel met de direkteur van een AZC wat er gedaan kan worden. Roep dan vrijwilligers op.

De heer Westmaas geeft aan dat er in principe in AZC's een neutraal beleid gevoerd wordt. Er zijn geen evangelisatiemogelijkheden in AZC's. Allerlei groeperingen zouden anders kunnen werven voor hun sekte, kerk of groep. Je kunt wel materiaal aan de bibliotheek ler beschikking siellen. Zo kun je toch bewoners van een AZC bereiken. Ook kunnen kerkdiensten bekendgemaakt worden op het publikatiebord en namen, adressen en telefoonnummers van kontaktpersonen in de gemeente.

Problemen

Binnenhalen van vluchtelingen brengt ook problemen met zich mee. Jc kunt ook kriminelen binnenhalen en dc vluchtelingen zijn ook vaak moslim. In zijn lezing zette ds. Sonnevelt hier tegenover dat er kriminelen onder kunnen zitten, ze zijn het niet allemaal. Drs. Vergunst zei in het forum dat kriminelen niet toegelaten worden. En buitenlanders die een straf van meer dan een halfjaar hebben, worden teruggestuurd. Ds. Sonnevelt vond moslims op dit moment een kleiner gevaar voor christelijk Nederland dan die Nederlanders, die zo 'verstandig' zijn geworden, dat ze niet buigen voor God en Zijn Woord. Toch moet de overheid geen ruimte bicden voor het aanbidden van Allah. Dit geldt echter niet alleen voor moslims, maar ook voor satanskerk en misdienst. Enerzijds de poorten wijd open siellen en anderzijds geen moskee bouwen is een tweesporenbeleid, maar dc Heere vraagt niet anders.

Waarom mij, daar ik een vreemde ben?

Vreemdelingen, as i e Izoekers doen een appèl op ons. Ze stellen ons voor persoonlijke vragen. Dat bleek telkens weer tijdens de avond.

Ds. Sonnevelt besloot zijn lezing door le wijzen op hel 'asielverzoek' van Joab. Joab doet ccn beroep op Salomo om asiel, maar zijn hart lag niet bij Salomo. Hij was asielzoeker op verkeerde motieven en daarom werd hem asiel geweigerd. Wat gelukkig als jc zelf asielzoeker mag worden bij God met rechte motieven, zoals eens Ruth. Ruth was een rechteloze. Zo moeten wij een rechteloze cn verlorene worden. Dan verwonderen we ons met Ruth: 'Waarom mij, daar ik een vreemde ben? '.

Aan hel slot van het forum wees Jubil Mohammed ons op daigene waar ons leven op gericht moet zijn door met ons le lezen Romeinen 10:9; het te allen tijde belijden van Jezus Christus met de mond en met het hart geloven dat Hij uil de doden is opgewekt. Alleen dan zullen we zalig worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 april 1994

Daniel | 32 Pagina's

Een vaderland zoeken...

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 april 1994

Daniel | 32 Pagina's