+ Meer informatie

Gestrande Metula kost Shell geld

Zestig mille per dag

3 minuten leestijd

Het uitvallen van de mammoettanker Metula kost Shell Tankers B.V. te Rotterdam ongeveer f 60.000 per dag. Het door het niet in de vaart zijn van de mammoetttanker geleden verlies kan door Shell Tankers niet op een verzekering verhaald worden.

Dit heeft de directeur van Shell Tankers B.V., de heer D. Rodenburg, zaterdagmorgen op Schiphol verklaard na aankomst van 27 van de 36 bemanningsleden van de bij Chili gestrande tanker Metula.

De mammoettanker was met 190.000 ton ruwe olie aan boord van de Perzische golf op weg naar Quintero Bay in Chili.

De Metula, varend onder Antilliaanse vlag met een volledig Nederlandse bemanning, maakte de reis in Opdracht van de in Londen gevestigde firma Searide. De Shell directeur achtte het niet uitgesloten dat de afnemer van de ruwe olie nu met een aanzienlijk acuut tekort aan deze grondstof te kampen heeft.

Het verlies voor Shell door het uitvallen van de Metula is afhankelijk van de wereldvraag naar tankers, daar de Metula wordt ingezet op deze chartermarkt en niet voor Shell de eigen transporten ruwe olie vervoert. Op grond van deze wereldvraag heeft de Shell-directeur een verlies per dag berekend dat varieert tussen de ƒ 50.000,— en ƒ 70.000,—.

Hoewel voor het begin van de persconferentie het hoofd van de afdeling perszaken van Shell, de heer E. J. Steneker, namens de directie, had verklaard dat men niet wilde ingaan op vragen naar de oorzaak van het ongeval en de aansprakelijkheid daarvoor en de kosten, wilde directeur Rodenburg op een facet daarvan toch wel ingaan. De Shell moet namelijk de kosten van het opruimen van de uit de tanker weggestroomde olie vergoeden. Het zou om enkele duizenden tonnen gaan. Het juiste aantal heeft men nog niet kunnen vaststellen.

TOVALOP FONDS
„De eigenaars van tankers in de gehele wereld hebben samen een fonds gesticht, Tovalop geheten, waaruit de kosten voor de schade aan het milieu, ontstaan door ongelukken
met tankers, worden voldaan. Ook de kosten van het verwijderen van de olie die uit de Metula is gestroomd, worden hieruit betaald. Het fonds doet uitkeringen tot een maximumbedrag van tien miljoen dollar", aldus de heer Rodenburg, die samen met
zijn adjunct-directeur, de heer H. den Ouden de persconferentie op Schiphol leidde.
Gebleken is volgens de directeur van Shell Tankers dat de nu bij de Metula aanwezige sleepkracht onvoldoende is. Men heeft besloten om voor het lostrekken van de zeereus te
wachten tot omstreeks 2 september, wanneer er springtij zal zijn.
Op dit ogenblik zijn behalve AB  „Zwarte zee" van Smit (9000 pk) twee Chileense slepers (3000 en 1000 pk) en een Argentijnse zeesleper (1500 pk) in de buurt van de gestrande Metula. Het zal volgens Shell vermoedelijk nog minstens tien dagen duren voordat
andere sleepboten bij de Metula zullen zijn. Of dat Nederlandse zeeslepers zouden worden, kon de Shell-directeur nog niet meedelen.
Met een DC-8 van Martinair zijn zaterdagmorgen 27 van de 36 bemanningsleden van de Shell mammoettanker Metula uit Punta Arenas in Chili op Schiphol aangekomen. Onder de negen bemanningsleden die In Chili zijn achtergebleven bevindt zich kapitein F. Minkels, zijn eerste stuurman en een boordwerktuigkundige.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.