Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE RUITER OP HET ZWARTE PAARD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE RUITER OP HET ZWARTE PAARD

BIJBELSTUDIE OVER OPENBARING 6 : 5 en G

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En toen Het het dercle zegel geopend, had, hoorde ik het derde dier zeggen: „Kom en zie!". En ik zag en ziet, een zwart paard en die daarop zat had een vjeegschaal in zijn hand. En ik hoorde een stem in het midden van de vier dieren die zeide: „Een maatje tarwe voor een penning en drie maatjes gerst voor een penning en beschadig de olie en cle wijn niet".

Wanneer het derde .zegel geopend wordt ziet Johannes een zwart paard. Zwart is de kleur van de ellende en de rouw. De zwarte kleur van dit paard wijst dan ook op de moeilijke dagen die komen zullen. Maar zwart is in de Bijbel ook de kleur van de honger en dan wijst de kleur zwart op de hongersnoden die zullen komen. I-Ionger is één van de ontzettendste noden die de mens kan overkomen. En dat voor Johannes de hongersnood wordt afgebeeld, blijkt ook uit de weegschaal die deze ruiter in zijn hand heeft. In normale tijden, als er koren gekocht werd, werd dat niet gewogen, maar in grote inhoudsmaten omgezet. Deze weegschaal laat zien dat het koren in kleine hoeveelheden wordt afgewogen omdat er grote schaarste is in levensmiddelen. De mensen moeten wikken en wegen om zolang mogelijk met de voorraad te doen (vgl. Lev. 26 : 26, Ezechiël 4 : 10).

Hongersnood

Als Johannes dit vreselijke beeld ziet, geeft, de Heere zelf de verklaring, (vers 6). En ik hoorde een stem in het midden van de vier dieren die zeide: „Een maatje tarwe voor een penning, en drie maatjes gerst voor een penning; en beschadig de olie en de wijn niet". Die stem zegt dus wat alles zal gaan kosten. Gewoonlijk denken wij er weinig aan dat de Heere zich ook inlaat, met de prijzen. Prijzen gaan meestal op en neer, want vraag en aanbod regelen de markt, maar de hand des Heeren is ook hierin te vinden. Het zijn uiteindelijk de mensen niet die de ekonomie en de konjunktuur bepalen, maar dit wordt in de hemel bepaald. Het is Zijn wil of er schaarste of overvloed is, of de levensmiddelen goedkoop of duur zijn, want de Heere regelt de prijzen.

De Heere laat tegen de man op het zwarte paard zeggen: „Eén maatje tarwe voor een penning". Eén maatje is de portie meel die één persoon voor één dag nodig had. Zo'n portie zal één penning kosten. Eén penning is een dagloon. Er zal dus een tijd komen, dat het eten zo duur is, dat een man zijn hele dagloon nodig zal hebben om voor zichzelf eten te kopen voor één dag. Voor zijn vrouw, kinderen en voor andere levensbehoeften blijft niets over. Maar zelfs voor die hoge prijs is' geen tarwe genoeg. De gerst, die gebruikt wordt voor veevoer, wordt ook schaars en duur. Normaal kost gerst 24 maatjes voor één penning, maar nu drie maatjes voor één penning. Dat het voedsel schaars en duur zal zijn is niet bevreemdend, want dit zwarte paard van de honger komt achter het rode paard van de oorlog. Na een oorlog volgt altijd een dure tijd van schaarste. Maar dit is geen gewone oorlog. Ze zal gevolgd worden door zo'n vreselijke honger dat zelfs de grote ontwikkeling van de techniek niet in staat is de nood van de schaarste weg te nemen.

Met oordeel over de rijken

Er zal in de eindtijd een gestaag verarmingsproces plaats vinden, waaraan iedereen ten prooi zal vallen. Alleen voor olie en wijn wordt een uitzondering gemaakt want die stem zegt: „Beschadig de olie en de wijn niet". Dit betekent enerzijds een matiging van het oordeel en aan de andere kant een verzwaring van het oordeel waardoor de rijken worden getroffen.

Want olie en wijn zijn weeldeartikelen, die door de rijken worden gezocht, die vaak het eenvoudige voedsel verachten. Maar de Heere zegt dat er een tijd zal komen dat je

het eenvoudige voedsel niet kan krijgen en dan zullen de rijken moeten leven van weeldeartikelen zodat ze er misselijk van worden. Dit is een verzwaring van het oordeel voor de rijken, Straks zal dit ten volle werkelijkheid worden over de hele aarde.

Bij het tweede zegel wordt de vrede weggenomen en het gevolg is dat er armoede en honger komt. Toch heeft de I-Ieere Jezus Christus de leiding, want Hij gaat voorop op het witte paard van Zijn Woord. Hij houdt ook de teugels van het rode en het zwarte paard in handen. Hij wil zelfs de oorlog gebruiken om Zijn Evangelie een weg te doen banen onder de volkeren en zo wil Hij ook gebrek en honger gebruiken om deweg te bereiden voor Zijn Woord in de harten van de mensen. Het dure brood, dat men niet missen kan en bijna niet te krijgen is, wil Hij gebruiken om honger te wekken naar het Brood des levens.

Kennen jullie die honger naar het Brood des levens? Want van dit zegel gaat de roep tot jullie uit: „Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij en eet het goede en laat uw ziel zioh in vettigheid verlustigen".

Dit brood des levens is in overvloed voerhanden. Daaraan is nooit gebrek. Dit brood des levens is te verkrijgen zonder geld en zonder prijs.

Gespreksvragen

1. Geef nog eens in eigen woorden weer wat Johannes zag bij de opening van de zegelen.

2. Wat is de betekenis van de opening van het eerste en tweede zegel?

3. En wat zag hij bij de opening van het derde zegel?

4. Heeft de opening van het derde zegel iets voor onze tijd t.e zeggen? Wat denk je van de idee om alle honger in de wereld in een aantal jaren uit te bannen?

5. Wat is de betekenis van de opening van het derde zegel voor jou persoonlijk?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 februari 1981

Daniel | 28 Pagina's

DE RUITER OP HET ZWARTE PAARD

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 februari 1981

Daniel | 28 Pagina's