+ Meer informatie

„Er heerst binnen Philips weer winnaarsmentaliteit"

Aandeelhouders onder de indruk van Timmer

6 minuten leestijd

EINDHOVEN - Philips lijkt het vertrouwen van de beleggers te herwinnen. De bemoedigende resultaten over het eerste kwartaal zorgden de afgelopen dagen voor een flinke koersstijging op de Amsterdamse effectenbeurs. En tijdens de algemene vergadering die gistermiddag plaatsvond, strooiden de aandeelhouders kwistig met complimenten.

De eerste drie maanden van 1991 leverden het elektronicaconcern een nettowinst op van 135 miljoen gulden. Voor velen betekende dat een flinke meevaller. De uitkomst toont aan dat de onderneming niet langer in de rode cijfers zit. Na alle rampspoed die de multinational vorig jaar moest melden, was er nu eens sprake van een verrassing in prettige zin. Het aandeel Philips profiteerde daarvan. Woensdag kostte het bij het slot van de handel 27,30 gulden, gisteren stond de notering op zeker moment op 30,40 gulden; een stijging van ruim 11 procent.

Centurion
President-directeur Timmer en zijn medebestuurders trachten een overmaat aan optimisme meteen de kop in te drukken. Wijs geworden door de ervaringen in het verleden, toen Philips zijn prognoses vaak niet kon waarmaken, weigeren zij een voorspelling te doen met betrekking tot de hoogte van het resultaat over geheel 1991. Zij willen alleen kwijt, dat naar hun overtuiging in ieder geval winst zal worden gemaakt. Bovendien mogen we niet vergeten dat die 135 miljoen voor een bedrijf met een omvang als die van Philips natuurlijk veel te weinig is. Het dieptepunt lijkt weliswaar gepasseerd, maar er wacht een lange weg omhoog.

Gistermiddag waren zo'n 2600 aandeelhouders naar de Evenementenhal in Eindhoven gekomen voor de jaarlijkse algemene vergadering. Timmer wist in zijn {oelichting op de gang van zaken de mensenmassa op de juiste manier te bespelen: geen concrete uitspraken over de verdere ontwikkeling van de resultaten, maar toch een verhaal, dat geloof in de toekomst uitstraalde en waarmee hij de kapitaalverschaffers inwon, voor zover zij nog twijfelden, voor het door hem in gang gezette herstructureringsbeleid.

Ontzettend boeiend

De operatie-Centurion stelde hij voor als een proces van buitengewoon ingrijpende aard. „Het is meer dan een eenvoudige personeelsreductie. Het gaat om de transformatie van een zeer grote onderneming", aldus de president. En verder: „Alle mensen binnen de organisatie moet je mee zien te krijgen in een massale verandering van richting. Dat is ontzettend boeiend, maar het kost enorm veel energie". Vervolgens schetste hij hoe via vele bijeenkomsten met managers uit de diverse onderdelen van het concern, „een intensief groepsproces" zoals hij het aanduidde, de interne confrontatie en het zelfonderzoek gestalte hebben gekregen.

Volgens Timmer verkeert Philips nu in de fase van „revitalisering". „Er is een mentaliteitsverandering tot stand gekomen. Er is weer de wil om te winnen. Er is de collectieve vastberadenheid om het tij te keren". Kortom, veel peptalk voor de aandeelhouders.

Show

En om hun vertrouwen in Philips verder te versterken, sloot hij zijn uiteenzetting af met een presentatie van het nieuwe-produktenprogramma, van wat „de ontwikkelkeuken" op het vuur heeft staan. Hij maakte er een ware show van. Met behulp van een muur van beeldschermen, 88 grote tv-toestellen boven, naast en onder elkaar, en soms knallende muziek liet Timmer de indrukwekkende staaltjes van technisch kunnen op de aanwezigen inwerken.

Zo passeerden onder andere de laserdisc (een combinatie van cd en video), een auto-navigatiesysteem, de draadloze telefoon, het elektronisch foto-album, een geavanceerd strijkijzer, een televisie voor in de auto en natuurlijk de HDTV-televisie de revue. Wat zijn ze bij Philips toch knap, zo moet menigeen gedacht hebben. Timmer stond er bij, één hand in de broekzak, en prees zijn waren aan. „Heel bijzonder dit espresso-apparaat. Met een ingebouwde micro-processor. En de koffie ervan schijnt nog lekkerder te zijn ook". Bij wijze van climax besloot hij: „U ziet dat er in het bedrijf nog een grote mate van dynamiek bestaat. Bovenal heerst er weer een winnaarsmentaliteit en ik ben ervan overtuigd dat u daarvan de komende maanden en jaren de resultaten zult zien".

Groot ondernemer

Zijn optreden bleek een schot in de roos. De eerste vragenstelster die, „mede namens mijn dochter in de Verenigde Staten", het woord voerde tijdens de erop volgende gedachtenwisseling: „Timmer is onmiskenbaar als een tijger door de arena gesneld. Een groot ondernemer met grote talenten". En met verwijzing naar de kwartaalcijfers: „Hij is zo succesvol geweest om binnen korte tijd dit resultaat te bereiken". Een daverend applaus. Bewieroking van de nieuwe man aan de top. „Bewonderenswaardig wat hij en zijn team in de afgelopen tijd hebben gepresteerd", zo voegde Wisse Dekker, voormalig president-directeur en huidig voorzitter van de raad van toezicht hieraan meteen toe.

Iemand anders, helemaal uit Den Helder naar Eindhoven gekomen: „Dank zij de spirit en het management van Timmer heb ik het gevoel dat ik weer in een echte Philips-vergadering aanwezig ben. Ik constateer hernieuwde vechtlust". Weer een ander: „Een verfrissend geluid, dat mij goed doet". Maar deze spreker was zo realistisch om hierbij aan te tekenen: „Timmer zal het wel waar moeten maken. We hebben in het verleden vaker mooie verhalen gehoord". Bij de kritisch ingestelde aandeelhouders geniet Timmer op z'n minst het voordeel van de twijfel. Een vertegenwoordiger van de Vereniging van Effectenbezitters: „Het ging al jaren bergafwaarts met Philips, maar 1990 was het jaar waarin dat besef in Eindhoven doordrong. Nu Timmer ingrijpt, verdient die actie alleen maar aanmoediging".

Wanklank

Toch was er ook iemand die voor een 'wanklank' zorgde, al verwoordde hij zijn kritiek op een wijze die de lachlust opwekte. „We hebben ons in het verleden te veel laten leiden door de sfeer van propaganda. We hebben met plezier in de gouden appels van uw propaganda gebeten. Toen ik Timmer vorig najaar hoorde zeggen: we zijn niet zo goed als we zelf denken, had ik hem uit ontroering wel willen omhelzen". Dekker interrumpeert: „U weet waar hij woont".

Voor het overige blijft het bij wat speldeprikken. Zo vindt de een het bekende beeldmerk van Philips wat oubollig, klaagt een ander erover dat het jaarverslag voor de gemiddelde Nederlander moeilijk is te doorgronden en merkt een derde op dat de stukken voor de vergadering te laat beschikbaar worden gesteld. Dekker antwoordt aan het eind van de vier en een half uur durende bijeenkomst nog op een vraag dat Philips naar zijn mening, in vergelijking met veel andere bedrijven, „de problemen toch wel heel tijdig heeft onderkend".

Dividend

Overigens leveren de aandelen Philips dit jaar niets op. De bezitters ervan ontvangen over 1990 namelijk geen dividend. Met betrekking tot de vraag of de onderneming volgend jaar weer wel een uitkering zal toekennen, hield Timmer zich volledig op de vlakte. Maar de aandeelhouders gingen gisteren toch niet met lege handen naar huis. Zij kregen na afloop een prachtig boek mee over de geschiedenis van honderd jaar Philips en een cd met werken van Mozart.

Bovenal waren ze gelukkig met het optreden van de nieuwe president-directeur. Hij had hen een hart onder de riem gestoken. Dat deed de dames en heren die hun geld in de firma hebben gestoken zichtbaar goed. Timmer was erin geslaagd de ellende een beetje naar de achtergrond te verdringen en ook de aandeelhouders weer in een winning mood te brengen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.