Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Alternatieve geneeswijzen (7)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Alternatieve geneeswijzen (7)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Homeopathie (2)

Werkt homeopathie?

Wanneer weten we of een middel echt een goed medicijn is? Dan moet dit in een onderzoek met een placebo of een vergelijkend medicament vergeleken zijn. Het liefst natuurlijk ook dubbelblind, om mogelijke verstoringen eruit weg te nemen. Het is onze mening dat we dit mogen verlangen van welk middel dan ook. We moeten blijven staan naar objectiviteit. Dat geldt zowel de reguliere als de alternatieve geneeskunde.
Opmerkelijk is dat veel mensen zich laten sturen door een goed resultaat van een middel bij een individuele patiënt. Zonder overtuigend bewijsmateriaal menen zij op grond van ervaring en waarneming dat de homeopathie een waardevolle geneeswijze is. ‘Het helpt bij patiënt A, dus het zal ook wel bij patiënt B helpen’. Maar is het middel dan werkelijk een goed medicijn? Misschien wel, maar misschien ook niet. Het bewijs ontbreekt.
Er is wetenschappelijk onderzoek nodig om deze vraag te kunnen beantwoorden. Natuurlijk beseffen we wel dat dit bij homeopathie vanwege de individuele benadering van de patiënt niet altijd eenvoudig is. Toch verdient wetenschappelijk onderzoek op het gebied van homeopathie onze steun.
Incidenteel zijn voorzichtige positieve resultaten aangetoond, zoals door David Taylor die in 1986 in ”The Lancet” een studie publiceerde waarin een homeopathisch middel tegen hooikoorts beter bleek dan een placebo. De meeste onderzoeken naar het effect van homeopathie zijn echter methodologisch slecht. Er is maar een schamele oogst aan gunstige resultaten. Overtuigende bewijzen omtrent de effectiviteit ontbreken.

Mag homeopathie?
Bij de ’klassieke homeopathie’ zijn nog steeds vragen te stellen. Mogen we van deze vorm van homeopathie met haar magische, taoïstische en antichristelijke wortels gebruik maken? Hoe moeten we het subjectieve element van de totaaldiagnostiek beoordelen? Wat moeten we denken van de gedachte: hoe meer verdund, hoe potenter?
Onder homeopaten zijn antroposofische artsen die homeopathie als geneesmethode vermengen met een onchristelijke levensvisie. Sommige homeopaten gebruiken bij hun behandeling spiritisme, pendelen en magnetiseren. Zij maken gebruik van occulte methoden. We moeten ons van hen distantiëren.
Opmerkelijk is dat sommige mensen die vroeger een praktijk voor alternatieve geneeswijzen hadden, hiertegen gingen waarschuwen. In 1989 verscheen het indringende boek ”Als het licht duisternis is…” van Rianne van der Smitte. Samen met haar man runde ze een van de meeste prominente new-age centra in Nederland.
Zij ging het antichristelijke van de alternatieve geneeswijzen inzien en brak met haar verleden. Op ontmaskerende wijze schrijft zij over de alternatieve geneeswijzen. Van homeopathische middelen vindt ze dat ze veel weg hebben van de oude toverdrankjes waarvoor de Bijbel waarschuwt in Deuteronomium 18:18. Ook vraagt zij de lezer wat langer stil te staan bij de ongrijpbare en mysterieuze werking van de druppels.
Samuel Hahneman hield zich streng aan één middel. Zeer tegen zijn zin -hij sprak over bastaardhomeopathie- gingen anderen gebruik maken van complexhomeopathie. In plaats van rekening te houden met het totale klachtenpalet van een individu werd meer gelet op specifieke klachten, symptomen of specifieke organen. Dit leidde tot het voorschrijven van middelen waarin meerdere stoffen vermengd zijn tot één middel. We noemen dit complexmiddelen. Hierdoor probeert men de kans op succes te vergroten. Complexhomeopathie wordt ook wel klinische homeopathie genoemd. Er wordt meestal gebruik gemaakt van homeopathische geneesmiddelen in een lage potentie.
Vooral homeopathisch voorschrijvende artsen maken gebruik van de klinische homeopathie. Over het algemeen zullen we bij hen niet het gevaar lopen voor occulte beïnvloeding.
Verder zijn tegen het potentiëringsproces niet echt Bijbelse argumenten te noemen. In Nederland worden homeopathische medicijnen machinaal geproduceerd. Het potentiëringsproces vindt plaats in de fabriek. De beoordeling ligt dan meer op het vlak van ‘geloof in de werking’.

Geweten
Wij denken dat we bij de beantwoording van de vraag ‘mag homeopathie?’ ons geweten moeten laten spreken. Ons geweten kan dwalen. In het woord ”geweten” zit het woordje ”weten”. Een grondige kennis is nodig om het geweten zuiver te laten functioneren. Dat geldt voor allerlei onderwerpen. Onderzoek van de achtergrond van het probleem is nodig.

Wij hopen met deze artikelen een bijdrage aan de gewetensvorming ten aanzien van het gebruik van homeopathie geleverd te hebben. Niet om over gewetens te heersen. Nee, een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd (Rom. 14:5b).

(Reageren mag via alternatief@kliksafe.nl)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 augustus 2013

De Saambinder | 16 Pagina's

Alternatieve geneeswijzen (7)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 augustus 2013

De Saambinder | 16 Pagina's