Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

OM ONS HEEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

OM ONS HEEN

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bundeling van zending en werelddiakonaat.

De synode van de Gereformeerde Kerken heeft in april 1980 besloten de beide deputaatschappen van zending en werelddiakonaat te bundelen, als onderdeel van een groter streefplan. Binnen dat streefplan was het binnenlands diakonaat al gescheiden van het werelddiakonaat en ondergebracht als een sectie bij het deputaatschap gemeenteopbouw.

Nu zijn werelddiakonaat en zending bezig het besluit van de synode tot bundeling van beide zo goed mogelijk uit te voeren. Een en ander gaat niet betekenen dat het Algemeen Diakonaal Bureau en het Zendingscentrum worden opgeheven en ondergebracht in één bureau. Wel betekent het dat beider werk veel meer dan tot dusver al het geval was op elkaar zal worden afgestemd. Wat zal de taak van het ene deputaatschap zijn? De commissie formuleerde als uitgangspunt:

„De kerk is gezonden in de wereld om mensen te bewegen zich te begeven op weg naar het Koninkrijk van God en zo de bevrijdende heerschappij van God tot openbaring te brengen".

Met deze formulering is getracht boven eenzijdigheden of onjuiste tegenstellingen uit te komen. In de lijn van Oude en Nieuwe Testament is er geen wezenlijke tegenstelling tussen woord en daad, evenmin als tussen getuigenis en dienst. De dienst aan medemensen, persoonlijk en in hun samenleving, is in de geest van de Heer Die kwam om te dienen een getuigenis omtrent het Koninkrijk en het getuigenis is een dienst aan de wereld.

Door samen deel uit te maken van één deputaatschap nemen zending en werelddiakonaat gezamenlijk verantwoordelijkheid. Zending en werelddiakonaat zullen elkaar straks als twee zelfstandige secties onder het ene deputaatschap kritische vragen moeten blijven stellen.

Zoals de plannen er nu voor staan zal de fondswerving op de oude voet en dus gescheiden voortgaan. De voorlichting en publiciteit zullen meer met elkaar rekening gaan houden.

Koran-genootschap opgericht in Mekka

De Liga voor de Wereldislam gaat meer aandacht besteden aan de verspreiding van de Koran, het heilige boek van de islam. In Mekka is een nieuw kantoor geopend dat deze taak op zich zal nemen. De eerste daad is de benoeming van 31 Koranvoorlezers. Want de Koran moet worden gehoord. Iedere poging om de Koran uit te leggen of zelfs te vertalen wordt door de orthodoxe islam afgewezen.

Deze Koran-voorlezers werden de wereld ingezonden. Negentien gingen naar Afrika en Azië, Europa en Amerika kregen er vier. Bovendien zullen nog honderd voorlezers worden opgeleid voor deze zendingstaak.

Via deze voorlezers zullen in de komende maanden 3, 4 miljoen exemplaren van de Koran verspreid worden. Bovendien heeft de regering van Saoedi-Arabië een moderne drukpers geïnstalleerd die in het komende jaar nog eens vijf miljoen Korans zal drukken.

Kerken in Zimbabwe groeiden snel

Volgens de opgaven van de Raad van Kerken in Zimbabwe zouden er van de 6, 5 miljoen inwoners 45 procent protestant en 40 procent katholiek zijn. Dat zou betekenen dat de aanhangers van de traditionele religie in aantal sterk verminderen. Maar talrijke elementen uit de traditionele religie zijn onder de christenen blijven voortleven.

Er is een bonte staalkaart van protestantse kerken in Zimbabwe. Men vindt er anglicanen, lutheranen, presbyterianen, twee soorten methodisten, het Leger des Heils en nog vele anderen.

Er zijn onder die kerken verscheidene, die pas sinds kort geheel zelfstandig zijn. De Lutherse Kerk stond tot 1975 nog onder leiding van de Zweedse zending. De Engelse methodisten maakten tot 1977 nog deel uit van de „British Conference". De Dutch Reformed groep werd tot 1979 nog door de Kaapse zending vanuit Zuid-Afrika bestuurd.

Lang niet altijd werden eigen leiders gevormd. Deze kerken moesten dus in korte tijd twee drempels passeren, die naar eigen zelfstandigheid en die naar de nationale zelfstandigheid. Dit veroorzaakte vele onzekerheden.

Alle grotere niet-katholieke kerken zijn aangesloten bij de Raad van Kerken van Zimbabwe (ZCC). Deze raad is een dienstverlenend orgaan voor de kerken en voor het volk. Men wil vooral veel aandacht aan de jeugd schenken. Er zijn veel werklozen met een hogere opleiding. Belangrijk is dat jongeren leren voor zichzelf te zorgen. De ZCC denkt in dit verband aan de opzet van zes trainingsboerderijen.

Naast de ZCC is er ook „Christian Care", een interkerkelijke hulporganisatie. Hierin werken ook de rooms-katholieken mee. Men verleent hulp bij herstel en wederopbouw van wat inde oorlog venwoest en verdwenen is.

Bijtankdag Raad voor de Zending - GZB

Op zaterdag, 26 september j.l. werd in het Hendrik Kraemer instituut (Zendingshuis) te Oegstgeest een zogeheten bijtankdag van de Raad voor de Zending gehouden. Vertegenwoordigers uit kerkeraden en zendingscommissies uit heel het land waren tegenwoordig. Als onderwerp was aan de orde: De verhouding van de RvdZ en de GZB.

Ds. J. P. Nap, predikant te Nederlangbroek was daar als afgevaardigde van de Classicale Zendingscommissie van de classis Doorn. Wij nemen zijn impressie over, zoals hij die gaf in het plaatselijk kerkblad , , De Kerkklok".

Zoals u weten kunt, waren er vóór 1951 binnen onze Hen/ormde Kerk verschillende zendingsgenootschappen. Men beschouwde het Zendingswerk niet als een taak van de kerk, van de gemeente, maar het was een taak van zendingsvrienden, die - buiten kerkelijke instanties om - zendelingen uitzonden.

In 1951 is daar een einde aan gekomen (de huidige kerkorde werd toen ook ingevoerd) en werden de bestaande zendingsverenigingen opgeheven en ontstond de Raad voor de Zending, orgaan van bijstand van de Generale Synode.

Echter, de in 1901 opgerichte Gereformeerde Zendingsbond (GZB) bleef daarnaast als apart orgaan bestaan. Waarom? Omdat de GZB geen vrijmoedigheid had om zichzelf op te heffen, daar men vreesde, dat in de Raad voor de Zending te weinig geluisterd zou worden naar de Schrift en naar de belijdenis van onze kerk. En zo is de GZB tot op deze dag zelfstandig gebleven. Hierbij moet wel opgemerkt worden, dat de GZB niet een zendingsvereniging is, zoals vóór 1951. Nee, zij heeft een officiële plaats in het geheel van de Hen/ormde Kerk. Dat is ook in de kerkorde geregeld.

Wel begrijpt u dat door de Raad voor de Zending telkens aan de GZB de vraag gesteld wordt: Waarom blijven jullie nog steeds zelfstandig, ook nu na 30 jaren? En deze vraag was ook aan de orde op de bijtankdag.

Eerst hield ds. A. de Haan, secretaris Binnenland van de Raad voor de Zending, een inleiding n.a.v. 1 Cor. 12. Hij benadrukte, dat er in de gemeente, in de kerk, verscheidenheid is en mag zijn, en dat dat nog niet hoeft te betekenen ge-scheidenheid.

Daarna sprak Ds. P. Koeman uit Rijssen, de voorzitter van de GZB, over wat de GZB is en wil. Hij benadrukte, dat in het zendingswerk de verkondiging van Gods Woord centraal moet staan. Wij moeten daarin vasthouden aan het wezenlijke van de reformatorische belijdenis. De GZB kan niet meegaan met een zendingstheologie, die de prediking van persoonlijk geloof en bekering op het tweede plan zet; of die vergeet, dat er ook mensen verloren kunnen gaan, indien zij zich in ongeloof van Christus afwenden. En nog meer dingen noemde hij, die actueel zijn in de gesprekken over de taak van de zending. Verder noemde hij de GZB een nood-oplossing. Er moet zijn een zoeken van elkaar.

Na hem sprak Ds. W. van Laar uit Zeist, secretaris binnenland, ook over dit onderwerp. O.a. merkte hij op, dat een samengaan van RvdZ en GZB voor de GZB wel heel moeilijk wordt gemaakt, wanneer bijvoorbeeld tegenover allerlei wereldgodsdiensten niet de exclusiviteit van de Heere Jezus Christus wordt benadrukt. Wie bekend is op het gebied van de moderne zending weet, dat velen daarin van mening zijn, dat ook andere godsdiensten een stukje van de waarheid bezitten. De GZB kan in die gedachtengang niet meegaan, omdai ce Schrift het ons anders leert. Wel benadrukte ook Ds. Van Laar, dat we als GZB en RvdZ moeten blijven zoeken naar elkaar.

Maar wij moeten wel in ons gesprek en denken terug naar het centrum van de Schriften.

Tenslotte liet Dhr. T. Eikelboom een serie dia's zien over de zending in Peru. Ook Ds. De Groot (ooit predikant van Neerlangbroek, red.) stond nog op één en/an.

's Middags was er een forumbespreking, waarin één en ander nog verduidelijkt werd. Verschillenden vonden het onnodig dat de GZB nog langer zelfstandig blijft. Maar ik denk, dat men dan toch te lichtvaardig over de principiële verschillen heenhuppelt.

Toch was het goed deze ontmoeting te hebben, immers, wanneer de GZB, en ik zeg, wanneer wij menen iets te zeggen te hebben vanuit de Schrift en belijdenis, dan behoeven we een confrontatie met andersdenkenden in de kerk niet uit de weg te gaan. Het mag ons een begeerte zijn, dat in onze Hervormde Kerk het Bijbels en reformatorische denken en leven zal toenemen. In die weg zal de muur tussen RvdZ en GZB kunnen en moeten worden opgeheven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Gereformeerde Zendingsbond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 november 1981

Alle Volken | 16 Pagina's

OM ONS HEEN

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 november 1981

Alle Volken | 16 Pagina's