+ Meer informatie

Italianen leerden onze frites eten

Exportinspanningen beloond

2 minuten leestijd

DEN HAAG — Nederland is een zeer grote aardappelexporteur. Vele honderden miljoenen kilo's, voornamelijk bintjes, gaan jaarlijks de grens over. Hoe groot die hoeveelheid in een afzonderlijk jaar wordt, en tegen welke prijzen kan worden afgezet, is ieder jaar een verrassing, want dat hangt af van de grootte van de oogst in eigen land, maar ook van die van onze klanten. Daarom wordt met veel voortvarendheid getracht de uitvoer van aardappeiprodukten 'op te voeren, omdat die markt veel constanter is. Dat lukt soms erg goed.

Een voorbeeld is de uitvoer van patat frites. Het produkt was daar in het begin van de jaren zeventig weinig bekend en werd alleen gereserveerd in restaurants- waar de keuken een enigermate internationale inslag had. Daarin kwam verandering toen NIVAC, het Nederlandse instituut voor afzetbevordering van consumptieaardappelen en aardappelprodukten, verscheen op de jaarbeurs in Milaan. Binnen het kader van de collectieve inzending van het ministerie van Landbouw werden aardappelprodukten waaronder voorgebakken frites, geëxposeerd. Aan de hand van reacties van de publiek, dat de diepgevroren staafjes aardappel bekeek, kon worden vastgesteld dat men hier een maagdelijk terrein had betreden. Er werden enkele contacten gelegd door de Nederlandse fabrikanten die de beursstand gebruikten voor het aanknopen van relaties met het Italiaanse bedrijfsleven.

Groot succes

Het volgende jaar wer4 een friture ingericht, waar grote hoeveelheden diepgevroren frites werden gebakken en verkocht. Het succes van deze propagandaverkoop was groot. Italiaanse handelaren in voedings- en genotmiddelen konden ter plekke waarnemen hoe positief het publiek reageerde. De zakelijke mogelijkheden van de Nederlandse frites in Italië werden overduidelijk gedemonstreerd. De resultaten in Milaan werden in de volgende jaren nog enkele keren herhaald, terwijl ook in steden als Rome, Bari, Genua en Kimini op tentoonstellingen en beurzen inzendingen werden ingericht. Aansluitend werden reclamecampagnes in horecabladen georganiseerd en public relationsactiviteiten verricht.

De exporfinspanningen in deze sector zijn met groot succes beloond. In 1973 werd al 1124 ton frites uitgevoerd tegen een bedrag van ruim' miljoen gulden. Vorig jaar was de geëxporteerde hoeveelheid gestegen tot 7454 ton met een den. waarde van 11,5 miljoen gul

De onderneming deelde mee dat di§': resultaten het meest te lijden hebben. *, gehad van de ontwikkelingen in de tweede helft van het jaar. Kenmerkend waren een vermindering van de vraag,; inzakken van de verkoopprijzen en een*toeneming van de financiële lasten als gevolg van de rentestijging. Dat de con- • cemwinst daalde had zijn oorzaken in"de situatie in Groot-Brittannië en de verdere afneming van de bedrijvigheid bij enkele dochterondernemingen. In , dat verband zijn drastische herstructu-'; reringsmaatregelen genomen en uiter* ' aard, zo werd opgemerkt, hebben die het resultaat gedrukt. „

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.