+ Meer informatie

„Ophouden met de staking heeft beslist geen zin"

Spanning in gezinnen neemt dagelijks toe

3 minuten leestijd

sinds de Tweede Wereldoorlog. Nog steeds is er sprake van een pat-stelling in dit conflict tussen bus- en tramchauffeurs, verenigd in de vakbonden CNV en FNV, en

de minister van Verkeer en Waterstaat.

Al veertien dagen wordt in de residentie geen getoeter van bussen of geschel van trams gehoord. Het stadsbeeld, dat altijd zo sterk jvordt bepaald door deze geluiden, heeft daardoor een

Het ontbreken van bussen en trams in de straten betekent ook dat zij die gewend waren zich met het openbaar vervoer te verplaatsen, nu gebruik moeten maken van de fiets, de personenauto of de benenwagen. De winkeliers in de binnenstad klagen steen en been over een daling in de omzet. Het woonwerkverkeer heeft zich aardig weten te redden. Tot grote opstoppingen heeft de staking onder het rijdend personeel van de Haagse Tram Maatschappij niet geleid, hoewel het op de spitsuren aanmerkelijk drukker is in de straten. Ook de taxibedrijven doen goede zaken.

Achter de staking staan echter zo'n 1300 bus- en tramchauffeurs, die voor het overgrote deel strijdlustig hun werk hebben neergelegd. Zij vinden dat zij zich inzetten voor een rechtvaardige zaak.

W. Bock (43) al 18 jaar trambestuurder bij de HTM, en A. Schrauwen (50), die al 20 jaar bij hetzelfde bedrijf „op de bus zit" weten er alles van. Beiden zijn actief in het CNV. „Wij — en ook onze vakbond — gaan altijd uit van zinvol overleg, zolang dat mogelijk is. We lopen beslist niet voorop om de boel plat te gooien, maar door onrechtmatige beslissingen op ministerieel niveau zijn we jgedwongen om te gaan staken", zo zegt de heer Schrauwen.

Bock legt uit dat het rijdend personeel van de HTM geweld wordt aangedaan. „Onze CAO die uit gaat van een gelijkstelling van rijdend- en niet rijdend personeel, is goedgekeurd. Doordat de minister weigert de toegezegde zes procent ongemakkentoeslag te erkennen, worden we anders behandeld. We staken dan ook niet voor een loonsverhoging, maar vragen slechts om het behoud van wat we behoren te krijgen".

De problematiek van de inschaling van het rijdend personeel van de HTM is voor de buitenstander een stuk abracadabra. In de nieuwe functiewaardering van de bus- en tramchauffeurs is overeen gekomen dat men van loonschaal vier naar zes gaat. De HTM'ers vinden dat de zes procent ongemakkentoeslag die bij de huidige schaal is inbegrepen, mee moet gaan naar schaal zes. Het afsluiten van de CAO is in de eerste plaats een zaak van de directie van de Haagse Tram Maatschappij, Omdat de minister van Verkeer en waterstaat de tekorten op het streekvervoer, waar van de salarissen een fors onderdeel uitmaken, bijpast, moet hij een verhoging daarvan goedkeuren. De directie is het steeds eens geweest met de vakbonden, die een „zes plus zes procent" hebben voorgesteld.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.