Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De levenswet van de  graankorrel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De levenswet van de graankorrel

Meditatie

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Indien het tarwegraan in de aarde niet valt, en sterft, zo blijft hetzelve alleen... Die zijn leven liefheeft, zal het verliezen. Johannes 12: 24a en 25a.

De Heere Jezus sprak deze gelijkenis uit op de dinsdag vóór Zijn sterven. Filippus en Andreas hadden Hem gevraagd om enkele Grieken te ontvangen, die Hem persoonlijk wilden spreken. Deze mensen hebben met hun heidense afgoden gebroken en vereren nu de God van Israël. Ze bezoeken de synagoge, maar staan buiten het verbond. Ze zijn niet besneden. De Bijbel zegt ons, dat het verzoek van deze heidenen de Heere Jezus bepaalt bij Zijn komende heerlijkheid. Het uur is aangebroken, dat niet alleen Joden, maar mensen uit alle volken naar Zijn heil zullen vragen. Maar de weg tot deze verheerlijking loopt door Zijn dood heen! De Heere gebruikt een eenvoudig beeld: 'Indien het tarwegraan in de aarde niet valt en sterft, zo blijft hetzelve alleen'. Je kent de gele, harde tarwekorrel wel. Je kunt die tot meel malen, maar je kunt die ook tot zaaizaad bestemmen. Als zo'n korrel op een graanzolder blijft liggen, ontkiemt hij nooit. Die korrel moet worden uitgestrooid over de akker, met aarde worden bedekt en wegsterven. Alleen dan volgt er ontkieming. Alleen dan schiet, er een halm op. Alleen dan is er oogst.

Dit beeld past de Heere Jezus op Zichzelf toe. Als Hij de dood niet ingaat, zal Hij alléén blijven. Dan zal Hij niet de Zaligmaker van schuldige zondaren en zondaressen kunnen zijn. Dan zal Hij een Herder zonder schapen zijn. Alléén blijven is voor Christus onmogelijk. Hij is gekomen om de schuld te betalen voor een volk, dat de Vader Hem van eeuwigheid heeft gegeven: 'Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren Uwe, en Gij hebt Mij dezelve gegeven, en zij hebben Uw Woord bewaard'. (Johannes 17: 6). Hij kan geen Bruidegom zijn zonder bruid. Dat wordt in deze tekst met een plechtig en herhaald amen, amen bevestigd: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u...'. De levenswet van de graankorrel geldt op een geheel énige wijze voor Christus: Hij alléén is de Plaatsbekleder.

Toch bevat deze gelijkenis ook onderwijs voor ons persoonlijk leven. Let op het vervolg in vers 25a: 'Die zijn leven liefheeft, zal hetzelve verliezen...'. Wie met zijn hele bestaan blijft vasthouden aan deze zondige wereld, is even alleen als de tarwekorrel, die in de graanschuur achterblijft. Je blijft alleen, omdat er geen echte liefde tot Heere in je hart is en evenmin liefde tot onze naaste... Alleen: zonder God in een vervloekte wereld. Alleen: zonder Borg voor je schuld. Alleen: zonder hoop voor de toekomst. Alleen: zonder werkelijke liefde voor anderen. Alleen: in het uur van je sterven...

Leef je nog onbekeerd? Dan leef je nog alleen! Voel je dat je eigenlijk je leven niet wilt verliezen? Dat is zo waar. Maar daarom laat de Heere het ook jou verkondigen: je kunt zo niet blijven. Jij moet van boven af geboren worden. Zonder wedergeboorte, zonder geloof kan niemand delen in de gemeenschap van de Heere Jezus en Zijn onderdanen. Die genade is nog bij Hem te verkrijgen. Hij heeft die verworven toen Hij Zich op Golgotha overgaf in de dood om in de aarde gelegd te worden als een tarwekorrel. Hij wilde sterven. Hij gaf uit enkel liefde tot Zijn Vader en uit enkel liefde tot zondaren de geest.

Hij is opgestaan. Hij leeft! Hij deelt Zijn genade nog uit aan jongeren, die zichzelf niet kunnen bekeren. Hij deelt de gave van het geloof nog uit aan jonge mensen, die niet geloven kunnen. Zoek de Heere in de weg van het gebed. Zet je met een gebed in je hart onder het Woord. Hoor Zijn nodigende stem in het evangelie: 'De Zoon des mensen is niet gekomen om der mensen zielen te verderven, maar om te behouden' ( Lukas 9: 56).

Gods kinderen zijn nooit meer alleen. De Heere Jezus heeft hen opgezocht. Hij heeft Zich over hen ontfermd. Dat betekent: ze mogen delen in Zijn genade, gunst en gemeenschap. Dat is een wonder! Ze hebben alles verzondigd. De Heere zag naar hen om door Zijn Woord en Geest. Daarom weten zij zich ook zo nauw verbonden met allen die met hen de Heere mogen vrezen. Heb jij de Heere al mogen leren kennen? Sprak Hij tot je door het Woord? Dat is een wonder! Dat is vrucht van het sterven van Christus als een tarwekorrel in de aarde. 'Indien het sterft, zo brengt het veel vrucht voort' (vers 24b). Hij is geen Koning zonder onderdanen!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 maart 2000

Daniel | 32 Pagina's

De levenswet van de  graankorrel

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 maart 2000

Daniel | 32 Pagina's