Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik bid voor hen.

Geliefden,

Johannes 17 : 9a.

Ons tekstgedeelte vinden wij in het Hogepriesterlijke gebed van de Middelaar. Als de Knecht des Vaders verkeerde Hij op aarde, in de menselijke natuur nochtans de waarachtige Zoon Gods zijnde eenswezens met de Vader en de Heilige Geest. Drie en dertig dagen op aarde verkeerd hebbende onder de wet en dragende de schuld Zijner uitverkorenen. Verkerende onder de wraakvorderende gerechtigheid van de beledigde majesteit Gods. Weldra zal Hij komen onder de wraakoefenende gerechtigheid, om voor de Zijnen de schuld weg te dragen en alle gerechtigheid te vervullen. De Heere zal volkomen aan Zijn eer komen in en door het offer van Zijn enig geliefde Zoon. Maar ook de van eeuwigheid verkoren Kerk tot de volkomen verlossing van de Borg door Zijn lijdelijke en dadelijke gehoorzaamheid. Wat de eerste Adam heeft verloren en doorgebracht, zal door de tweede Adam volkomen worden hersteld. En wanneer wij ons teksthoofdstuk lezen, is de Heere gekomen aan de ure, waarin Hij de pers zal gaan treden naar het onveranderlijke en eeuwige welbehagen Gods. En naar het van eeuwigheid gestelde contract van het onveranderlijke Verbond der Genade. Want als Zijn ziel Zich tot een schuldoffer zal gesteld hebben, zo zal Hij zaad zien. En dat is dat zaad der eeuwige en souvereine verkiezing. Hier staat de Borg van dat zoveel beter Verbond als de ware Hogepriester over het huis van God. Hij zal weldra ingaan in dat heiligdom van Zijn lijden om door Zijn eigen bloed de verzoening en de reinigmaking aan te brengen. Maar zo zien wij Hem hier ook als de enige en ware Hogepriester in Zijn Hogepriesterlijke arbeid. Namelijke biddende voor een schuldig volk en dat op grond van Zijn aangebracht werk. Neen, Zijn volk heeft geen gerechtigheid in zichzelf en ook geen enkele waardigheid dat de Heere naar hem zou horen. Maar de Middelaar bezat beiden en daarom was en is Zijn voorbede een eisen op grond Zijner gerechtigheid en dat naar de wil Zijns Vaders. „Eis van Mij en Ik zal de heidenen geven tot Uw erfdeel en de einden der aarde tot Uw bezitting". En nu zegt Hij in ons tekstgedeelte: „Ik bid voor hen". Namelijk voor Mijn Kerk. O, wat wordt dat bij Pgenblikken een wonder voor dat volk als zij er eens bij gebracht mogen worden.

Want o, wat zijn zij toch menigmaal zuchteloos en biddeloos op aarde verkerende. Wat wordt de ware nood toch doorgaans weinig gevoeld. Meer lippenwerk dan hartewerk. Meer verstandswerk dan Geesteswerk. Meer rechten dan rechteloos. Meer ongeloof dan geloof, meer vijandschap dan vereniging. O, wat keert het toch menigmaal in de boezem weder. O, dan dat kwalijk bidden en strengelijk eisen op al die arbeid. Och we kunnen alles bij ons vinden wat er niet behoort te zijn en wat wordt het inwendig toch weinig waargenomen dat het eens echt mag zijn. Wat moet de Heere toch altijd maar weer Zelf de nood opbinden want wij kennen geen nood, voelen geen nood en hebben geen nood. Mocht het weer eens nood worden omdat er geen nood is. Een reeds overleden leraar zeide eens: „Wij zijn gewend aan de ontwenning". En nu zegt de Heere: Ik bid voor hen. O, als dat niet waar was, er zou er niet een behouden worden. Maar zo wil de Heere ook in het hart de kracht Zijner onafslaanbare voorbede wel doen gevoelen. En dat tot verwondering en versterking der ziel, maar ook tot verootmoediging en sterkte in het strijdperk van dit leven.

Wij kunnen in deze korte meditatie er nu niet dieper op ingaan, daar er van de Voorbede van de Middelaar zeer veel te zeggen zou zijn als de Heere de zaken een weinig komt op te lichten. Maar omdat de verschijning van deze Wachter Sions een bijzonder karakter draagt in verband dat onze gemeenten op deze zelfde dag met onze zeer geliefde ambtsbroeder Ds. Mallan mogen herdenken dat de Heere hem veertig jaren in Zijn kerk op aarde heeft doen dienen. En juist in dit verband werden wij heengetrokken naar de woorden van de Heere Jezus in dit volmaakte gebed: , Ik bid voor hen". Veertig jaren geleden door ds. Fraanje bevestigd in zijn eerste gemeente Bruinisse met de woorden van de Apostel uit 2 Cor. 12 : 10: Daarom heb ik een welbehagen in zwakheden, in smaadheden, in noden, in vervolgingen, in benauwdheden, om Christus' wil; want als ik zwak ben, dan ben ik machtig". O, wat is deze tekst in het leven van mijn geliefde broeder bewaarheid geworden. Wij kunnen niet op alles ingaan maar kennelijk heeft de Heere in deze willen tonen: k bid voor hen. De kracht van de voorbede van de Middelaar heeft hem doen staande blijven. Veel smartelijke omstandigheden moeten doormaken, maar hulpe van God verkregen hebbende mag hij nog op deze dag staan en dat in en'door de kracht van de voorbede van Christus. Veertig jaren door de woestijn geleid en meer Mara's dan Elims zijn zijn deel geworden. Maar ook menigmaal ervaren: aar trouwe God, Gij zijt het Schild Dat mij bevrijdt enz. Maar zo geloof ik toch dat ik namens al onze gemeenten en ambtsdragers met vrijmoedigheid mijn sprake een ogenblik tot u mag richten, mijn geliefde Broeder ds. Mallan.

Namens al onze gemeenten willen wij u dan ook zeer hartelijk feliciteren met dit herdenken van des Heeren trouw u deze veertig jaren bewezen. Wij willen sober zijn in onze woorden. Veel heeft u moeten doormaken in deze veertig jaren, maar de Heere heeft u kennelijk bijgestaan. Veel droeve zaken ook in ons kerkelijke leven moeten meemaken, maar lieve broeder het allerzwaarste en droevigste is voor u en uw kinderen wel het zo plotselinge en zeer smartelijke verlies van uw zeer dierbare echtgenote. U had zo gehoopt ook in deze maand uw veertig-jarig huwelijk te mogen herdenken. Maar des Heeren weg was zo geheel anders. Een smartelijk gemis moet u nu inleven. Maar broeder, mocht de kracht van de voorbede Christi u rijkelijk geschonken worden. O, dat „Ik bid voor hen"; mocht voor u tot troost zijn. De Heere beproeft Zijn kinderen niet boven vermogen, maar doet ervaren in al hun benauwdheid mede benauwd te zijn. Hij sterke u in deze smartelijke omstandigheden, maar doe ook het goede Zijner hand nog opmerken over al onze gemeenten. Het is dan ook onze hartelijke wens en bede dat de Heere geve nog een poosje aan elkander te doen verbonden blijven om de gemeenten nog te mogen dienen als uit de kracht die God verleent. Hij stelle u tot zegen en versterke en verkwikke u uit de kracht Zijner voorbede. Weet het toch, dat een Drieënig God werkzaam is tot de zaligheid der Zijnen. En de Heere heeft Zijn Kerk nagelaten: In de wereld zult gij verdrukking hebben, maar hebt goede moed. Ik heb de wereld overwonnen. De Heere sterke u uit Sion en verkwikke uwe ziel in dit tranendal en geve te ervaren: Blijdschap komt na veel smarten, alle oprechte harten. Hij geve in alles de kracht van die dierbare voorbidding te gevoelen in de ziel tot sterkte en zielsverruiming en bemoediging, opdat ge door het geloof versterkt, zult mogen uitroepen:

Maakt u van hier al mijn vijanden. Ik zal niet sterven noch vergaan. Maar leven en in alle landen. Van Gods weidaan doen vermaan.

Nu de God aller genade zij u met de uwen gedachtig naar Zijn welbehagen en doe u rijkelijk ervaren: „Ik bid voor hen". Amen.

Arnemuiden

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 september 1988

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 september 1988

De Wachter Sions | 8 Pagina's