+ Meer informatie

Eurotunnel wil weer steun van banken

„Geld nodig voor afronden Kanaaltunnel"

2 minuten leestijd

LONDEN (AFP/ANP) - Eurotunnel, de toekomstige exploitant van de Kanaaltunnel, heeft de banken gevraagd een regeling te treffen waardoor de onderneming haar lopende verplichtingen tijdig kan voldoen. Dat heeft Eurotunnel gisteren bekendgemaakt.

Eurotunnel, dat met forse financiële tegenvallers kampt, heeft het geld nodig' om de bouw van de tunnel af te ronden. Een woordvoerster verklaarde desgevraagd dat de te treffen regeling niets te maken heeft met de uitspraak van de bemiddelingscommissie. Die sommeerde Eurotunnel vorige maand Transmanche Link (TML), de groep van tien Franse en Britse aannemers die de tunnel bouwen, elke maand 50 miljoen pond (ƒ 164 miljoen) te betalen, in afwachting van een definitieve oplossing voor het slepende conflict dat beide partijen hebben over de fors uit de hand gelopen bouwkosten. De eerste maand dat Eurotunnel moet betalen is mei.

Eurotunnel is het niet eens met de uitspraak van de bemiddeUngscommissie en heeft het conflict voorgelegd aan de Internationale Kamer van Koophandel. Of Eurotunnel hangende de uitspraak van de kamer TML gaat betalen, wilde de woordvoerster niet zeggen.

TML eist omgerekend ƒ 4 miljard van de opdrachtgever. Volgens Eurotunnel moeten de werkzaamheden die de onderneming tijdens de bouw aan TML heeft opgedragen, gerekend worden tot de oorspronkelijke bouwplannen die in het contract zijn beschreven. De onderneming overweegt Eurotunnel-aandelen uit te geven aan TML, als onderdeel van de claim.

Vol vertrouwen

Topman Alaister Morton van Eurotunnel zei gisteren in Londen dat als er geen overeenkomst met TML wordt bereikt, de banken zich zouden kunnen terugtrekken. Dat zou het stilleggen van de bouwwerkzaamheden betekenen, aldus Morton. Hij zei evenwel vol vertrouwen te zijn voor eind mei een oplossing te kunnen vinden. Ook liet hij weten geen beroep te doen op de aandeelhouders voordat de tunnel geopend is.

De financiële problemen van Eurotunnel komen voort uit de bouwkosten, die veel hoger uitvielen dan was verwacht. Eerst dacht Eurotunnel ƒ 15,6 miljard nodig te hebben. Dat bedrag is inmiddels gestegen tot ƒ 23,3 miljard. Ook uitstel van de opening van de Kanaaltunnel komt Eurotunnel slecht uit. Hierdoor krijgt de onderneming later inkomsten binnen dan gepland. Aanvankelijk zou de eerste trein in juni 1993 naar de overkant rijden. Dat wordt nu op zijn vroegst september volgend jaar. TML heeft laten weten dat de tunnel pas in het laatste kwartaal van 1993 klaar is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.