Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Blikken in Bunyan's pelgrimsreis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Blikken in Bunyan's pelgrimsreis

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

ii.

Een blik in Bunyan's leven (1)

Op 30 november 1628 werd John Runyan te Elstow, een klein dorpje nabij Redford, geboren uit armoedige ouders. Op school leerde hij lezen en schrijven, maar daar kwam hij tevens in aanraking met slechte kameraden, terwijl hij in losbandigheid uitbrak. Hij had zijns gelijke niet, als het er op aankwam te vloeken, te zweren, te liegen en Gods heilige Naam te lasteren. Temidden van zijn diepste verdorvenheid begon de Heilige Geest het werk der bekering in zijn ziel — een langdurig, heilig, wondervol werk — waardoor deze bandeloze losbol geschikt werd gemaakt tot reinheid van wandel, tot gemeenschapsoefening met de Heere, tot uitnemende diensten als prediker des Evangelies, tot lijdzaamheid onder de vervolging om der gerechtigheid wil, tot het schrijven van werken, die eeuwen cle kerk ten zegen zijn geweest en nóg zijn — en eindelijk bekwaam gemaakt om de wateren des doods in te gaan en aan de overzijde te blinken als de glans des uitspansels, gelijk de sterren, eeuwiglijk en altoos. God doet wonderen van genade!!!

Tijdens zijn openlijke losbandigheid was zijn geweten vaak onrustig; soms verschrikte hij op het horen rammelen van de boeien, waarin Satan hem geklonken had. Ook werd hij menigmaal aangegrepen door angstige dromen en nachtvisioenen. Eens droomde hij, dat hij het aanschijn des hemels in vuurgloed zag staan; de donder sneed krakend en knetterend door het uitspansel; een aartsengel vloog door het midden des hemels en blies de bazuin en een schitterende troon stond oostwaarts, waarop Iemand zat in een blinkend gewaad als de Morgenster. Hij meende, dat 't einde der wereld gekomen was; viel op zijn knieën, strekte zijn handen ten hemel en riep uit: „O, Heere God! Ontferm U mijner! Wat moet ik doen? De dag des oordeels is gekomen en.... ik ben niet bereid!" Terstond vernam hij daarop een stem, die luide zeide: „Rekeer u!"

Ook de dood van zijn kameraad, die in Runyan's plaats op wacht ging staan en dodelijk getroffen werd, maakte diepe indruk op hem. Zijn bekendheid met het krijgsmansleven is hem later bij het schrijven van zijn „PELGRIMSREIS" en vooral voor de figuren uit „DE HEI-LIGE OORLOG" goed te pas gekomen. Terug uit de dienst neemt hij zijn ambacht van ketellapper, blik-of koperslager weer op. Door ijdel vermaak tracht hij de gedachten aan dood en eeuwigheid uit zijn hart te verbannen, wat hem echter niet altijd gelukte. En zo zinkt hij al dieper in het slijk der zonde. Op 20-jarige leeftijd huwt hij met een arm, doch deugdzaam meisje, in de waarheid en kennis der zaligheid onderwezen. De twee boeken, die zij meebrengt: „HET PAD DES EENVOUDIGEN TEN HEMEL" en „DE RE-OEFENING DER GODZALIGHEID", worden door John, die het lezen geheel verleerd was, op aanraden van zijn vrouw en met haar hulp gelezen. Ook gaat hij weer ter kerk, hoewel hij sport en spel op de zondagen niet vergeten kon. Rij één van die spelen wordt Bunyan door God geroepen, doch hij luistert liever naar de stem van de verleider, die hem tracht wijs te maken, dat het toch te laat is! Doch, toen zelfs een goddeloze vrouw het vloeken van Bunyan al te erg werd en hem dit verweet, bracht dit toch zulk een ommekeer teweeg, dat geen vloek of lastering meer over zijn lippen kwam. Maar de ware vrede had hij nog niet van binnen. Eens, toen hij in Bedford met zijn werk bezig was, ving zijn oor het gesprek op van een paar arme vrome vrouwen, die over de wedergeboorte, over de bestrijding van Satan, over het verdorven mensenhart, over het ongeloof en over de afschuwelijke eigengerechtigheid spraken. Bunyan werd er door bewogen, zodat hij zichzelf begon te wantrouwen. Bunyan gaat deze vrouwen tenslotte opzoeken. Ze behoorden tot de Baptistische gemeente van ds. Gifford, een godzalig predikant. Onder de prediking van deze man komt Bunyan tot dieper nadenken en tot ernstig Schriftonderzoek! Maar ook tot grondige zelfkennis! Er komt nu een periode in Bunyan's leven, die 5 a 6 jaren duurde van voortdurende zieleworsteling. We zullen daar nu niet dieper op ingaan. (Wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 september 1962

Daniel | 8 Pagina's

Blikken in Bunyan's pelgrimsreis

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 september 1962

Daniel | 8 Pagina's