Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Verbond der genade

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Verbond der genade

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het woord Verbond in de zin van het Genadeverbond komt in de Heilige Schrift voor onder de Hebreeuwse naam: berith en met het Griekse woord diathèkè. Het Oudtestamentische woord „berith" geeft in het algemeen te kennen: een belofte, een overeenkomst, een verdrag, een verbond, een bepaling, een beschikking welke door een plechtige ceremoniële handeling onder Gods hoede gesteld wordt en zo een karakter van een onverbrekelijkheid verkrijgt. Het Nieuwtestamentische woord diathèkè heeft hiernaast ook wel de betekenis van testament n.l. iets door middel van een beschikking of door een verbond te vermaken aan een ander. In het Verbond der genade, dat God in Christus heeft opgericht, liggen bovengenoemde elementen opgesloten.

Opmerking verdient ook nog, dat onze Statenvertaling, evenals de Engelse overzetting bovengenoemde woorden door het woord Verbond weergeeft. In het Nieuwe Testament wordt het woord Verbond echter gebruikt, inzonderheid als het slaat op de oude bedeling van het Oude Testament, het woord testament wordt gebruikt inzonderheid wallen neer het ziet op het geestelijke Israël, dat naar Gods verkiezing, vergaderd wordt uit alle volken en dat de goederen des heils als bij testamentaire beschikking van de Zoon ontvangt. Het gebruikte woord testament ziet dus meer op cle nieuwe bedeling van het Genadeverbond.

Bezien wij nu hoe in Gods Woord het Genadeverbond met Christus is verbonden. Dan vinden we, clat Christus cle Verbondsmiddelaar wordt genoemd (Hebr. 8 : 6), en verder de Borg des Verhonds (Hebr. 7 : 22), de Engel des Verbonds (Mal. 3 : 1). In Jes. 42 : 6 wordt gezegd, clat cle Vader Christus zal geven tot een Verbond des Volks. Ook lezen we van het bloed des eeuwigen Testaments (Hebr. 13 : 20), alsmede ook het Nieuwe Testament in mijn bloed (Luk. 22 : 40) en het bloed des testaments onrein achten (Hebr. 10 : 29).

Deze benamingen zeggen ons, dat het Genadeverbond vast is in Christus en verbonden is met Christus' bloed. Als Middelaar heeft Christus cle genade verdiend door Zijn bloed. Als Middelaar heeft Hij een vaste en duurzame vereniging teweeggebracht tussen God als vertoornd Rechter en een diepgevallen, schuldig en verloren zondaar. Als Borg heeft Christus cle laatste kwadrantpenning der schuld betaald en geheel Sion verlost van het geweld des doods, van cle schuld der wet, van de macht der hel, van cle heerschappij der zonde, en van de staat des ongeloofs. Als cle Engel en Getuige des Verbonds (Jes. 55 : 4) geeft Christus Zelf kennis van in het genadeverbond van deze verlossing; is Christus Zélf daarvan cle uitdeler. Op Christus rust het genadeverbond als de Gegevene tot een Verbond des Volks. Het Verbond der genade brengt cle zaligheid, cle verzoening met Gocl en het eeuwige leven uit loutere genade. Het zalig worden hangt niet af van cle gehoorzaamheid of van cle volharding van cle mens, gelijk in het werkverbond. Het Genadeverbond in Christus waarborgt en schenkt alles, wat de Heere eist. Het draagt de verbintenissen en daden Gods voor Sion, en waarborgt cle oorsprong ' O i O

en het leven van zaligheid. Voor wie? Gods Woord leert het ons: n.l. de uitverkorenen in Christus, cle gegevenen des Vaders. Christus Zelf spreekt gedurig van Mijn schapen, van degenen voor wie Hij bidt (Joh. 17), van degenen clie Hij van cle Vader heeft ontvangen van voor de grondlegging der wereld in cle Raad des Vreeds of Ver-

bond der Verlossing. Reeds hieruit zien wij de onverbrekelijke band in Christus' bloed tussen Raad des vredes en Verbond der genade. De verkorenen des Vaders, reeds in cle uitverkiezing in Christus verkoren en in de Raad des Vredes aan Christus door de Vader geschonken, moeten in de tijd in het Verbond der genade krachtig tot Gods gemeenschap worden geroepen en getrokken door Zijn Woord en Geest. Zo is het Genadeverbond cle onfeilbaar volgende toepassing en uitvoering van de Raad des Vredes. Het treedt aanstonds na cle val in werking en doorloopt in cle loop der eeuwen de lijn over Abraham en Israël naar dc Nieuwtestamentische

kerk. Het blijkt dus, clat niemand zo maar zonder meer zich als de bezitter en deelgenoot van cle goederen des Verbonds kan beschouwen, dan diegenen, die het O 7 erfdeel van Christus zijn; dan diegenen die van nieuws geboren worden door cle Geest uit Christus. In Christus is er een band tussen verkiezing en Verbond der genade. liet Verbond der genade komt op door de verkiezende daad Gods en is neergelegd in de boezem der kerk. O O Het Genadeverbond is cle bedding, in C? 7 welke de stroom der verkiezing zich

uwigheid (Calde G.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 augustus 1959

Daniel | 8 Pagina's

Het Verbond der genade

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 augustus 1959

Daniel | 8 Pagina's