Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Licht of duisternis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Licht of duisternis

God laat het licht van het Evangelie schijnen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een aantal jaren geleden vertelde een voorlichter van Bartiméus over de voorbereiding op zijn taak. Hem werd gevraagd - in volkomen duisternis - een ontbijttafel klaar te maken. Stel je dit eens voor: Een boterham met hagelslag, een pot thee en een zacht gekookt ei. De voorlichter ging aan het werk. Maar hij kon niet zien in welk doosje de hagelslag zat. Hij wist niet of de thee de juiste kleur en sterkte had gekregen. Hij kon niet zien hoe lang het ei al gekookt had. Deze man was binnen de kortst mogelijke tijd de weg volledig kwijt. Je begrijpt het al, van de ontbijttafel kwam niet veel terecht. Het werd een grote mislukking. Waarom? Omdat die man in het donker aan het werk was.

Zo is het leven van de mens na de zondeval. Door eigen schuld helemaal donker. Zo erg, dat geen mens in staat is deze duisternis te doorbreken. Het zou terecht geweest zijn wanneer God de mensen in die duisternis had gelaten. Ze waren immers gewaarschuwd? Ten dage als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven (Genesis 2: 17).
Diepe duisternis. Dat is het gevolg van de zonde tegen God. De mens is een slaaf geworden van satan en leeft nu in een diepe geestelijke duisternis. Met als uiteindelijk gevolg de eeuwige dood.

Inktzwart
Een inktzwarte nacht, Zo is het leven zonder God. Is dat jouw leven? Misschien heb jij - in deze duisternis - je weg wel gevonden, zonder dat je beseft hoe gevaarlijk dat is. Je hebt wellicht oplossingen bedacht voor elk ‘probleem’ waarmee je werd geconfronteerd. Je hebt jezelf het leven in het donker ‘eigen’ gemaakt. Je dient God op jouw manier en verwacht dat God daarmee wel tevreden zal zijn.
Wat een wonder dat God deze uitzichtloze en inktzwarte nacht niet gelaten heeft over de aarde. Na de zondeval kruipen Adam en Eva weg. Zou dat kunnen, jezelf onttrekken aan het oog van God, dat alles ziet? Zij verbergen zich voor het aangezicht van de HEERE God, staat er in Genesis 3. Let op de hoofdletters waarmee Gods naam - óók hier - geschreven staat. De God van het verbond. De HEERE gaat een vraag stellen, nadat de mens zichzelf in een afgrijselijke nacht heeft geworpen. Waar zijt gij? (Genesis 3: 9). Dat is geen vrijblijvende vraag. God zelf vraagt van jou om Hem te dienen. Dat mag Hij vragen, want Hij heeft jou gemaakt. Op die vraag moet een antwoord komen. Iedere keer als de Bijbel opengaat wordt die vraag ook aan jou gesteld. Waar ben je? Wat is jouw antwoord?

Puinhoop
Het donker verbergt ontzettend veel. Denk nog eens terug aan het voorbeeld van die voorlichter. Zolang het donker bleef had hij niet in de gaten hoe groot de schade was, die hij zelf had aangericht. Toen het licht weer aanging, zag hij hoe erg het was. Hij schaamde zich voor de puinhoop die hij ervan had gemaakt Je gaat de duisternis pas écht zien en beleven als er licht opgaat in je hart. Dat is voor iedereen nodig. Ook voor jou. Door het schijnen van het licht in je hart, ga je beseffen hoe donker het is in je hart. Waardoor je gaat zien wat daar leeft. Dan wordt het contrast tussen licht en duisternis werkelijkheid. Ken je het? Zoek je het?
Als dat licht gaat schijnen weet je dat God als het ware over je schouder meekijkt. Je gaat je schamen voor de puinhoop die je van je leven hebt gemaakt. Je wilt niets liever dan die puinhoop opruimen en de schade herstellen. De zonde wordt zo bitter, omdat je voelt dat je tegen God gezondigd hebt.

Licht in de duisternis
Het Licht schijnt in de duisternis (Johannes 1: 5). Dat heeft geen mens verdiend. Als het daarvan afhankelijk was kwam er nooit iemand tot God. God geeft Zijn Woord om zondaren te verlossen uit de macht van de vorst der duisternis. Hij laat het licht van het evangelie schijnen in deze wereld. In de prediking wordt dat Licht omhoog gehouden en worden mensen opgeroepen om de duisternis te verlaten en te komen tot het Licht der wereld. De weg wordt gewe
zen om te ontkomen aan een leven zonder hoop. Wat erg, als mensen die oproep naast zich neerleggen en daarmee eigenlijk hun eigen duisternis ontkennen. En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben (Johannes 5: 40).
Wat doe jij?
God is zo goed dat Hij, ondanks de afwijzende houding van mensen, Zijn eigen Zoon geeft. Een groter offer is niet denkbaar. De Heere Jezus, het Licht der wereld, kwam vrijwillig in deze donkere wereld. Hij heeft zich ontzaggelijk diep willen vernederen om vijanden met God te verzoenen. Je kunt je misschien nog een voorstelling maken dat iemand zijn leven geeft voor een ander die hij liefheeft. Maar de Heere Jezus wilde zich overgeven voor vijanden. Hij heeft zichzelf vernietigd. Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was; Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn;Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises (Filippenzen 2: 5-8).

Licht der wereld
Waar vanuit mensen geen mogelijkheid meer is gaat God zelf een weg banen waarlangs het Licht opgaat in donkere harten van zondige mensen. Waar dat licht ontstoken wordt gaat het nooit meer weg. God houdt Zijn Kerk in ’t leven. Door alles heen. Christus wilde Zijn leven geven om de straf op de zonde - de dood - weg te nemen. Hij wekt door Zijn opstanding Zijn kinderen op tot een nieuw leven, tot eer van God. Hij verwierf voor hen het eeuwige leven.
Hun zonden nam Hij. Zijn rechtvaardigheid gaf Hij.
Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem (2 Korinthe 5: 21).
Als daar het licht over op gaat door de Heilige Geest, worden Gods kinderen stil van verwondering voor het aangezicht van de HEERE. De lofzang is in stilheid tot U, o God! (Psalm 65: 2).
Jezus dan sprak wederom tot henlieden, zeggende: Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben (Johannes 8: 12).
Dit geldt ook vandaag. Het licht der wereld schijnt ook in de duisternis van 2012. En ook nu geldt: die Mij volgt zal in de duisternis niet wandelen. Volg jij Hem?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juli 2012

Daniel | 32 Pagina's

Licht of duisternis

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juli 2012

Daniel | 32 Pagina's