Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoe de begeerte naar geld je naar de ondergang voert

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoe de begeerte naar geld je naar de ondergang voert

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want de geldgierigheid is een wortel van alle kwaad < 1 Tim. 6:10a)

Als je zelf gaat verdienen, ontdek je de macht van het geld. Met geld kun je van alles kopen. Ook kun je er een status mee opbouwen. Iemand met geld wórdt dikwijls tot vriend begeerd, want men hoopt dat de rijkaard links en rechts wel eens wat laat vallen. Sommigen beschouwen het geld zelf als een groot goed en komen aan uitgeven niet eens toe. Wij zijn gewend hen gierigaards te noemen. Dc apostel Paulus gebruikt het woord „gierig" evenwel in een ruimere zin. Hij bedoelt in bovenstaande tekst „de begeerte naar geld". Misschien komt je zijn uitspraak wat overdreven voor. Maar pas op! Het gaat hier om het Woord van God. En dat zal blijken waar te zijn. Voor jou is te hopen dat je het tijdig leert. Ook wat deze uitspraak van de apostel betreft. Hij veroordeelt hier onomwonden de begeerte om rijk te willen worden en zegt ervan dat het niet maar tot sommige zonden aanleiding geeft, maar tot allerlei, zo zelfs, dat men erdoor in de rampzaligheid uitkomt. Zie maar naar de tekst die aan de onze voorafgaat. ..Doch die rijk willen worden", zegt dc apostel daar. „vallen in verzoeking, en in de strik, en in vele dwaze cn schadelijke begeerlijkheden, welke de mensen doen verzinken in verderf en ondergang.”

We moeten hier wel onderscheid maken tussen het rijkzijn en het rijk-willen-worden. Als God iemands werk zegent, zodat hij rijk wordt, dan mag hiervan geen kwaad gezegd worden. Salomo zegt in de Spreuken dat de Heere zowel dc rijken als de armen heeft gemaakt. Abraham en anderen zijn door de Heere met rijkdom gezegend. Niet het rijk-zijn wordt dus veroordeeld, maar het rijk willen worden. Tc vrezen is, dat zij die de rijken veroordelen dit doen uit geldgierigheid! Als die begeerte ons leven richting geeft, krijgt het een verkeerde richting: an gaat hel naar de ondergang! Op die weg spant de duivel strikken en hij heeft er ons in gevangen eer we er erg in hebben. Wc praten veel goed omdat het ons vermeend voordeel, namelijk geld, aanbrengt. Maar het zal zijn als bij Simon dc tovenaar: Uw geld zij met u ten verderve." En Jakobus vermaant de rijken te wenen cn te huilen over de ellendigheden die over hen komen zullen, want hun rijkdom is verrot (Jak. 5:1, 2). Door de begeerte naar geld zet je je zinnen op het vergankelijke. En je miskent wat goed en wat kwaad is. Goed noemt men datgene waardoor men meer geld krijgt.... kwaad wat ons geld kost.... Al Gods geboden worden ten achter gesteld bij die sterke drift of drijfveer. Wie wil erkennen dat de Mammon zijn afgod is? Wie wil er voor uitkomen dat hij zelfs in het kerkelijk leven zich zoekt te verrijken? Wie ziet in dat Gods naam door zijn geldzucht gelasterd wordt? Of dat hij op Gods dag met zaken bezig is die hem geldelijke winst kunnen opleveren? Wordt het gezag niet terzijde geschoven als het om geld gaat? Denk maar aan „zwart geld" en het betalen van verplichte belastingen! Hoeveel ellende is er niet door het misgunnen van geld aan een ander. Men misgunt er elkaar het leven door. Liefde tot geld heeft al dikwijls de natuurlijke huwelijksliefde stukgemaakt. Komt alle diefstal niet voort uit geldgierigheid? En een leugen om bestwil, vooral als men er geld door krijgt, vinden velen niet zo erg. Het tiende gebod, dat alle verkeerde begeerten veroordeelt, wordt het meest overtreden. Maar je ziet: emand die rijk wil worden, koestert de wortel van alle kwaad. Vraag God een hart dat dit haat. Mozes zocht helpers, van wie geschreven staat - niet dat ze „niet gierig" waren, want zulke mensen bestaan er niet! - maar dat ze „de gierigheid haatten". Zo wordt het in een hart dal door genade vernieuwd wordt. Dan ga je de vleselijke begeerten haten omdat je liefde krijgt tot een hoger goed. Dan ga je een schat zoeken in de vreze des Heeren. Dal is , , 't mensdom meerder waard, dan 't fijnste goud op aard". „Waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn", zegt de Heere Jezus. Onderzoek dan eens waar je hart naar uitgaat. Weet dat dc Heere er het bevel bijvoegde: Vergadert u schatten in de hemel, waar ze noch mot noch roest verderft, en waar dc dieven niet doorgraven noch stelen.”

Als Hij die beveelt, wil Hij het ook geven. Hoe vreselijk om die aangeboden rijkdom te verachten!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 oktober 1990

Daniel | 40 Pagina's

Hoe de begeerte naar geld je naar de ondergang voert

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 oktober 1990

Daniel | 40 Pagina's