Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

...ZO veel zinnen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

...ZO veel zinnen

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

<br />

De heer Van de Beek reageert naar aanleiding van het (zeer behartigenswaardig) slotartikel van ds. J. Koppelaar. Hij merkt op dat ds. Koppelaar wel de ,, tv en niet de radio afwijst." Verder deelt hij o.a. mee dat ,,de oudvaders meer bezorgd waren of er nog is één bekeerd mocht worden." Ik wil erop wijzen, dat ds. Koppelaar recentelijk in een ander verwant tij dschrift ook de gevaren van andere media zoals de radio onderkent. Hoewel ik zelf behoor tot de Gereformeerde Gemeenten kan ik de heer Van de Beek de verzekering geven dat ds. Koppelaar bezorgd is over het heil van de onsterfelijke zielen van al zijn hoorders, evenals de oudvaders dat waren. Pas toch op met het op deze wijze verdacht maken van Godsgezanten. Houd in gedachten de woorden uitZacharia: ,,Die Mijn volk aanraakt, raakt Mijn oogappel aan." A. van Driel, Reviusstraat Graag wil ik reageren op dat mooie verhaal over evangelist Van der Sluijs! Ik vind het een lieve en gemoedelijke man en ik wilde wel dat er veel van deze dominees en evangelisten waren! Want veel preken kunnen soms zo moeilijk zijn en de dominee zo afstandelijk! Bij meneer Van der Sluijs zul je je niet vervelen in de kerk, denk ik!

Mevr. M. Kaptein, Urk
Na lezing van uw artikel over de heer Van der Sluijs zou het mij niet verbazen dat hij, gezien het gebezigde woordgebruik, de volgende brief zou ontvangen: ,,Beste Leen, Na kennisname van het artikel over jouw loopbaan als evangelist in het familieblad Terdege, zou het ons niet verwonderen wanneer afkeurende reacties je ten deel zullen vallen. Het zal je echter tot steun zijn te vernemen dat ook ons geen kritiek is bespaard gebleven door onze nogal opvallende houding in kerkelijk Nederland. Harrie en Klaas." Waar blijkt uit genoemd artikel de heiligheid en de deftigheid van de bediening des Woords, die inzonderheid de genoemde ds. W. L. Tukker voorstond? En als er gesproken wordt ,,over van alles en nog wat hebben en in de orde des heils en weet ik veel opgaan" wat moeten we dan aan met de Catechismuspreken in de zogenaamde leerdiensten? Alles bij elkaar genomen ademt het gehele artikel een sfeer en een geest die wars is aan hetgeen ons de Bijbel leert, vooral in het gedeelte waar gesproken wordt over het zich verbergen voor de Heere. Als artikelen als "zakenbloed" en "afsnijden, uitdelen en smikkelen maar" de toon gaan vormen van toekomstige Terdeges, staat ons besluit nu al vast. G. Verhoeven, Ridderkerk Graag wil ik reageren op de brief van dhr. A. van Dam, die handelde over de identiteit van Terdege. Aangenomen dat uw kritische brief opbouwend bedoeld is, wil ik mijn waardering uitspreken over het feit dat u Terdege op zijn Bijbelgetrouwheid toetst. Echter is uw mening niet de mijne. 1. Terdege laat inderdaad wel eens mensen aan het woord, die niet de mening ventileren die de onze is. Mijn vraag: Moet dat altijd? Kan dat wel altijd? Terdege wil een blad zijn voor de gehele rechterflank van de gereformeerde gezindte. Nuanceverschillen wat betreft de leer blijven er dus altijd. Mag ik u eens vragen: Bent u het voor 100 % met de SGP eens? Bent u het voor 100 % met uw kerkverband eens? Waarschijnlijk bent u het alleen voor 100 % met uzelf eens. Advies: Richt voor uzelf een blad op ("Terdegelijkst"), enleesdati.p.v. Terdege. 2. U durft nogal wat te beweren! Op uitzonderingen na lezen we geen rechtzinnige meditaties e.d. in Terdege. U zegt daarmee dat het gros van de predikanten, dat in Terdege schrijft een niet-rechtzinnige leer verkondigt. Wacht u voor het veroordelen van Gods knechten! 3, Over de leeftijd van de aarde nog dit: Evenals u heb ook ik altijd gehoord dat de aarde zo' n 6000 a 7000 jaar oud is. Ook al werd dat niet met argumenten onderbouwd, wij namen dat aan. Uw reactie is hetzelfde als van iemand die voor het eerst hoort dat de aarde rond is. Waarom zou de aarde geen 10.000 jaar oud kunnen zijn? Bewijs dat maar eens. Tot slot: Terdege, blijf rechtzinnig in de leer! Ga zo door! P. J. Kleinjan,

Barendrecht

Homeopathie
De heer Boer plaatst in de rubriek "Beurtelings" (nr. 9) een vervolg op de discussie in het RD over het al of niet occult zij n van de homeopathische geneeswijze. Hij maakt echter verschillende conclusies waar ik graag een paar opmerkingen bij wil plaatsen. Hij maakt geen onderscheid tussen kruidengeneeskunde en homeopathie. Bij kruidengeneeskunde wordt gebruik gemaakt van de geneeskrachtige werking van sommige planten; bij homeopathie komt de geneeskracht niet van de planten of kruiden maar van de speciale bewerkingen ervan, het potentiëren (stapsgewijs verdunnen en schudden). De heer Boer stelt dat niemand iets merkt van occulte invloeden als men een homeopathisch middel koopt of gebruikt. Maar dat is juist het verraderlijke ervan. Leest u het verhaal van mevrouw Mout-Van de Linden nog eens (RD 5-1 90); leest u nog eens wat in Terdege geschreven werd over de sterk aan homeopathie verwante Bach-therapie (jrg. 6, nr. 12). Ook ds. Van de Want noemde in Terdege (jrg. 6, nr. 13) homeopathie als één van de manieren waarop de New Age beweging onze gezindte probeert binnen te dringen. Een nog betere Bron meldt ons dat de satan zich kan voordoen als een engel des lichts. Datje er niets van merkt wil dus nog niets zeggen. De onderzoeken naar de werking van homeopathische geneesmiddelen zijn op zijn zachtst uitgedrukt tegenstrijdig; nimmer werd met een dubbelblind-proef de werking aangetoond; een eventuele werking is op geen enkele manier natuurwetenschappelijk te verklaren. Bovendien hebben de ontdekkers van deze middelen de werking ervan direct toegeschreven aan bovennatuuriijke krachten uit de plant. De combinatie van deze feiten maakt homeopathie mijns inziens onaanvaardbaar. Het uitgaan van wat de natuur biedt moet ons j uist aanspreken, zegt de heer Boer. Hier past echter voorzichtigheid: de populaire gedachte dat'' natuurlijk" hetzelfde is als "onschadelijk" is namelijk onzin. Verder stelt hij: homeopathie heeft weliswaar zijn uitwassen, maar die heeft de allopathie ook. Inderdaad, maar bij de allopathie gaat het om uitwassen in bepaalde toepassingen, en de homeopathie is fundamenteel fout. Ik raad ieder aan om kennis te nemen van de brochure "Homeopathie - een christelijke geneeswijze?" door dr. H. Kunze (te bestellen via 055-422584).

Ir. S.M. deBruijn,

Rhenen

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 februari 1990

Terdege | 64 Pagina's

...ZO veel zinnen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 februari 1990

Terdege | 64 Pagina's