Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nuttige beproevingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nuttige beproevingen

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Door Ds. Chr. van Dam te Werkendam.

Het dragen van verzoekingen, kan persoonlijk zijn, maar kan gezamenlijk zijn en zelfs gemeentelijk. Gezamenlijk met al Gods volk zijn de verdrukkingen en vervolgingen van de zijde der wereld en des satans. Maar er zijn ook persoonlijke verzoekingen bij Gods volk, en die zijn verschillend, en zijn beproevingen en verzoekingen, waar de Heere alleen vanaf weet en waar met mensen niet over gesproken wordt, en die zijn soms het zwaarste om te dragen, want de bestrijdingen over de staat der genade duren de ganse levenstijd tot aan het uur des doods. Maar door de werking van de Heilige Geest moeten alle dingen medewerken ten goede, voor degenen die geroepen zijn tot gemeenschap met God. Daarom staat in de tekst: , Acht het voor grote vreugde, mijne broeders, wanneer gij in velerlei verzoekingen valt, wetende dat de beproeving uws geloofs lijdzaamheid werkt". Wij moeten niet verzinken in moedeloosheid en troosteloosheid ten tijde van verzoekingen en beproevingen, maar moeten er mee tot de Heere gaan. Die alles bestuurt en leidt tot Zijn eer en heerlijkheid en tot onze zaligheid. Al zijn de wegen tegen vlees en bloed ingaande, de Heere doet het nooit verkeerd. Hij weet wat wij nodig hebben, en wat wij dragen kunnen. Alle dingen zijn voor Gods gunstgenoten voortkomende uit Zijn liefde en niet uit Zijn toorn. Door vele verdrukkingen moeten gevormd worden tot Zijn dienst, en gelijkvormig gemaakt worden aan Christus, Die zo oneindig veel meer geleden heeft. Hij rechtvaardig voor onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God brengen zou. Onze beproevingen zijn soms heel zwaar, wij moeten wel eens een druppeltje proeven uit de lijdensbeker van de Middelaar. Jakobus zegt verder: wetende dat de beproeving des geloofs lijdzaamheid werkt, maar de lijdzaamheid is wel zeer te onderscheiden van de zogenaamde valse lijdelijkheid. Lijdzaamheid is een geestelijke werkzaamheid, geen moedeloosheid, geen zorgeloosheid, maar onderworpenheid, en stille overgave met afzien van zichzelf, het is een loslaten van alles en een achteraan komen, het is als leem in de hand Gods. Het is een vereniging met de wil en w^ des Heeren, een zich geven in Gods hand. Wetende zegt de tekst, dat de beproeving uws geloofs lijdzaamheid werkt. Hij beweert dus dat Gods volk wetenschap daarvan omdraagt. Inderdaad het is bevindelijke wetenschap, die tijden zijn hun niet vreemd, dat het schijnt dat alles hen gaat ontzinken, maar hoe ver ook en hoe lang ook geleden, zij vergeten het nooit, die lijdzame overgave van alles in de hand des Heeren. Zij verlangen er weer te worden gebracht, want in eigen kracht en welwillendheid is het onmogelijk om op die gezegende lage plaats te komen. Het zijn geloof soefeningen, die de Heere alleen geven kan door Zijn Woord en Geest. Wij lezen van de kinderen Israels in Egypte Exodus 1:12. , , Hoe meer zij het verdrukten, hoe meer het wies". Daar ging het om de kerk in de strijd met de wereldmacht, gelijk het alle eeuwen doorgaat om het levende kind, zoals men wel eens zegt. Én die ver-drukking was voor Israel onmisbaar. Zij zouden in de wereld en in afgoderij zijn opgegaan. Zij moesten er door leren roepen tot de God van Abraham. Het was enkel de liefde Gods, ofschoon alles geheel anders scheen te zijn. En Israël was een afbeelding van het leven van het geestelijk Israël, het zaad Abrahams naar de Geest door alle eeuwen heen. Het bloed der martelaren was door alle tijden heen het zaad der kerk. Ook persoonlijk voor ieder van Gods kinderen is Israel in Egypte een beeld, want ieder heeft voor eigen persoon van tijd tot tijd verdrukking nodig. Elke ware gelovige moet door geestelijke verdrukking opwassen in de genade enkennis van onze Heere Jezus Christus. Hadden wij, zegt Gods wel eens, in geen druk gezeten, wij hadden onze God vergeten. Het vlees verzet zich helaas zo vaak heftig en willen net als Simon van Cyrene het kruis achter de Middelaar Gods en der mensen niet dragen, en vallen in zelfbeklag. Ook kan Gods volk het nut van de beproevingen menigmaal niet zien. Ook zij dragen een hart om dat in tegenspoeden vaak zo opstandig kan wezen en dat is zeer benauwd, die harde gedachten van de Heere, dat morrend ongeloof. Ook zij hebben nc^ een verdorven, redenerend verstand vooral als het door de diepe wegen gaat. Al zou de tegenwoordige toestand wellicht donker zijn, en men moedeloos daar heen gaat, maar hoe was het voorheen? Hielp de Heere niet overal door en uit? Als de kastijding tegenwoordig is, schijnt het geen zaak van vreugde, maar daarna werkt zij een vreedzame vrucht der gerechtig­ heid! Hierna zult gij het voor grote vreugde achten, dat het zo is gegaan. Gij moogt het doen, wat was het u nuttig, gij kunt het doen, want het is een gegronde vreugde. Die zonder kastijding door het leven gaat is een bastaard en geen zoon. Bovendien de kastijding zal niet eeuwig duren, het is een verdrukking van tien dagen, en hoeveel zijn er al voorbij gegaan. Wij moeten door vele verdrukkingen ingaan in de vreugde des Heeren. Er kan ook al vreugde in het hart zijn in het midden der verdrukking, als gevoeld wordt de liefde Gods in het hart. Het is een vreugde, die de wereld niet geven kan. Het is een grote vreugde, een toenemende vreugde, naarmate de jaren klinunen en de ouderdom en de grijsheid daar is. Hoe dichter bij God, hoe nader bij het einde, hoe grotere vreugde bij het terugzien op al de wegen, die God gehouden heeft met de ziel. Hoe meer genade, hoe meer geloof, hoe groter vreugde. Vreugde te hebben, als de goddelozen in angst en smart verkeren, dat is rijke vertroosting na de vele droefenissen. Vreugde in God te hebben in dit leven is groot, maar het te hebben bij het sterven is het allergrootste.

En wordt het dan een verlangen naar de hemelse vreugde, dan is de dood geen koning der verschrikking meer, dat is het wat in het geloof wel eens gezegd mag worden: , , 0 dood, o blijde bo, gij legt mijn lichaam in het stof, mijn ziel klimt op naar het hemelhof, o dood o blijde bo. Zalig zijn zij, die in de Heere sterven, van nu aan".

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 januari 1974

De Banier | 8 Pagina's

Nuttige beproevingen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 januari 1974

De Banier | 8 Pagina's