Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Pinksteren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pinksteren

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Handelingen 2 : 4)

Pinksteren betekent „Vijftigste."

Er is in de Christelijke feestdagen een opklimming waar te nemen. In des Heeren Woord wordt immers gesproken over de Kerstnacht, over de Paasmorgen en tenslotte over de Pinksterdag. Hoe groot was die dag in Israël. Het was een oogstfeest; het was het feest der eerstelingen, ook wel het feest der weken genoemd. (Exodus 34.)

Dat feest werd dan ook gehouden op de vijftigste dag na Pasen. Ook herdacht het volk op die dag de wetgeving op Sinaï, waar Israël zich gelegerd had, nadat zij uit Egypte, uit het diensthuis, verlost waren.

Dat feest was zeer groot in Israël. Met vele offeranden stelde zich het volk voor het aangezicht des Heeren. Het nieuwe spijsoffer bestond uit twee beweegbroden, die in onderscheiding van de twee Paasbroden gezuurd werden. Daarom mochten deze broden niet op het altaar gebracht worden, maar zij werden met twee geslachte lammeren door de priester voor het aangezicht des Heeren heen en weer bewogen en daarom „beweegbroden" genoemd. Bij dit beweegoffer werden de brand-, vuur-en dankofferen gevoegd.

Zo werd op het Pinksterfeest het nieuwe spijsoffer gebracht als de eerstelingen van de oogst. Zo werd het Pinksterfeest het feest der eerstelingen, waarop de volle oogst verwacht werd.

En daarin lag een symbool, maar werd ook in beginsel weergegeven, wat op de grote Pinksterdag te Jerusalem geschieden zou.

Buiten de werking van Gods Geest is Gods kerk nimmer geweest. Zonder die werking had zij geen bestaan en kon zij evenmin leven. Maar eerst op de Pinksterdag is de Persoon des Heiligen Geestes zelf gekomen. Toen is de profetie vervuld: Want Ik zal water gieten op de dorstigen en stromen op het droge. Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten en Mijn zegen op uw nakomelingen." (Jesaja 44 : 3.)

Hoe groot van betekenis is dan ook de dag des Pinksterfeestes, nu in de Nieuw-Testamentische bedeling. Nu vallen alle schaduwen weg en openbaart de volle werkelijkheid zich, die onder de Oud-Testamentische bedeling en in die schaduwdienst werd voorgesteld.

Daarom mogen 's Heeren kinderen met de dichter zingen:

„Dit is de dag, die de Heere gemaakt heeft: aat ons op dezelve ons verheugen en verblijd zijn!" (Psalm 118 : 24.)

Immers de Heilige Geest kwam, om met Zijn alvervullende inwoning in Zijn kerk, haar een betere bedeling te geven dan die van Mozes. Hij toch maakte Zijn Kerk vrij van de wet, die door Christus van haar vloek en heerschappij was beroofd. O, mocht 's Heeren volk dat Pinksterwonder leren verstaan tot slaking hunner banden en blijdschap hunner ziel.

Helaas, wat worden op de Christelijke feestdagen de heilsfeiten weggedoezeld. Hoe gaat de wereld, ja ook de vrome wereld op in sport en spel en vleselijk vermaak.

Maar geve de Heere óns en onze kinderen, óók onze zonen in het verre Oosten, eens recht het Pinksterfeest te vieren. Hoe duidelijk is het, dat met een uitwendige Christelijkheid de waarde van het Pinksterfeest niet gezien en gekend wordt. De grond der zaligheid ligt alleen in Christus. In Hem toch woont al de volheid Gods. Hij is het Hoofd van Zijn duur gekochte kerk en met Hem zullen wij verenigd moeten worden, om deelgenoot van Zijn weldaden te kunnen worden. Van nature leven wij immers in een gescheiden staat van God en zijn wij vreemdelingen van de beloften en hebben wij geen hoop voor de toekomst.

Och, dat wij ook in onze jeugd die rampstaat leerden kennen, opdat er in ons leven een dag moge aanbreken, dat wij door de Heilige Geest als de derde Persoon in het Goddelijke Wezen, de inplanting in Christus verkrijgen mochten, en daardoor alléén, maar ook waarachtig, Zijn weldaden deelachtig werden.

Dat wij toch recht mogen verstaan, hoe noodzakelijk de bediening des Heiligen Geestes is, om bij aanvang

door Hem te worden levend gemaakt, maar ook bij de voortgang, met dien Geest vervuld te worden. Dat mochten de discipelen ervaren op de Pinksterdag.

Zij toch bezaten reeds den Heiligen Geest, maar nu werden zij geheel door Hem vervuld.

Ziet het eens aan Petrus, hoe de Heilige Geest vrijmakend werkt, in de volle toepassing van Christus en Zijn weldaden.

Dat u dat geschonken werd, mijn lezers, want daarin ligt toch het allerhoogste goed. Leerden wij met de dichter eens biddend vragen:

„Heer, ai maak mij Uwe wegen, Door Uw woord en Geest bekend, Leer mij, hoe die zijn gelegen, En waarheen G' Uw treden wendt."

Schenke de Heere het al Zijn volk, om die vervulling te mogen ervaren. Dan ook zullen wij niet kunnen zwijgen, maar spreken, met een tong in het HART, met een tong in de MOND, maar ook met een tong in onze WANDEL. Dan zullen we spreken van de grote daden en werken des Heeren tot Gods lof en tot heil. Dan, ja dan is het „Pinksterfeest" in de volle zin des woords.

Ds A. VERHAGEN.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 juni 1949

Daniel | 8 Pagina's

Pinksteren

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 juni 1949

Daniel | 8 Pagina's