Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

UIT HET WOORD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT HET WOORD

DE OOGST IS WEL GROOT

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

"De oogst is wel groot, maar de arbeiders zijn weinige; daarom, bidt de Heere van oogst, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstate." Lukas 10:2b

DS. T. W. VAN BENNEKOM, GOES

"Bidt u wel? ", zo luidt de titel van een boekje van J.C. Ryle. Daar moest ik aan denken bij het maken van deze meditatie. De schrijver beklemtoont daar de noodzaak van het gebed. Graag laat ik hem even aan het woord: "Ik vraag u of u bidt, omdat het gebed absoluut nodig is voor het behoud van de mens.... Ik besef goed dat iemand niet behouden wordt door zijn gebeden, maar ik geloof dat zonder gebed niemand behouden kan worden.... Ik vraag of u bidt, omdat er geen plicht is in de dienst van God, die zo verwaarloosd wordt als persoonlijk gebed." Tot zover het citaat van Ryle. Ondertussen vermoed ik dat hij hier een groot manco in ons persoonlijk leven, maar ook in het leven van de gemeente heeft aangewezen. Leggen wij voortdurend in ons persoonlijk gebed de nood van onze gemeente en de zorg van het werk van dezending voorde HEERE neer? Rusten wij als kerkeraden en dienaren van het Woord de gemeente tot gebed en voorbede toe? Hebben wij in onze kerkbode daar een aparte rubriek voor?

De vraag, die ik u voorleg, weegt me zwaar en dat niet alleen vanwege toenemende kerkverlating, maar ook vanwege het feit dat het bestuur van de GZB niet kan voldoen aan de vraag van onze zusterkerken overzee om voor onderwijs, vorming en toerusting theologen te zenden. In Lima is eraan hetS.E.L.een vakaturevan driejaar Nog steeds wordt daar een Oudtestamenticus gevraagd. De vakature in Limuru (Kenia) is nog niet voorzien. Binnenkort komen drie theologen uit Peru definitief terug, ten/vijl er nog geen kijk is op de vervulling van de vakatures. Bidden wij wel voor de voortgang van het Koninkrijk? Bidden wij om arbeiders in de wijngaard?

De Heere Jezus zegt dat de oogst groot is. Hij voegt bij het twaalftal discipelen zeventig helpers. De twaalf discipelen vertegenwoordigen de twaalf stammen van Israël. Het getal zeventig hangt samen met de zeventig volken, zij vormen de vertegenwoordigers van de volken, de heidenen. Zij worden uitgezonden met het oog op de oogst. Daar gaat het naartoe in deze wereld, naar de oogst, dat is naar de dag van de wederkomst van Christus. Deze dag zal ook een dag van gericht zijn, de Heere Jezus komt, zoals wij belijden om te oordelen de levenden en de doden. Ons leven zal geoordeeld worden. Met het oog daarop zegt Paulus: Dwaalt niet; God laat niet met Zich spotten; want zo wat een mens zaait, zal hij ook maaien" (Gal.6:7). Hoe zullen wij voor God verschijnen? Niemand is rechtvaardig voor Zijn gezicht.

Jezus heeft Zich als tarwegraan laten zaaien, toen Hij kwam in de wereld. Hij ging ten onder om de uiteindelijke overwinning te behalen. Niemand kan vanwege zijn of haar zonden voor God bestaan. Wat een ontdekking, als we dat door het Woord en de werking van de Heilige Geest aan de weet komen! Straks komt de grote oogst en dan...? Je moet sterven aan jezelf. Zalig alsje leert zien op Hem Die voor u en jou de dood is ingegaan om te leven, eeuwig te leven uit Hem Die de prijs voor God betaald heeft. Zo mag er een uitzien zijn naar de dag van de oogst. Wat een zegen om bekend gemaakt te zijn met de naam van Jezus, de Verlosser!

Wat een voorrecht om die boodschap te horen! Of... niet?

De oogst is wel groot

Israël en de volken mogen delen in verlossing, die in Christus is. De oogst is wel groot. Valt dat niet tegen? In Nederland worden kerken gesloten en gesloopt, moskeeën verrijzen. Hoe moeilijk is het om evangelisatiewerk te doen, om een gesprek te hebben vanuit de Bijbel. Hoeveel onverschilligheid is er niet? Toch mogen wij dit woord van de Heiland niet exclusief betrekken op Nederland, of West-Europa, omdat Hij dit gesproken heeft met het oog op de hele wereld. De oogst is groot. Dankbaar memoreren we de groei van de kerken in Malawi en Peru. Zij vragen om mede-arbeiders voor de oogst.

Wie zal over een jaar D.V. de plaats van Ds. G. Nijland in gaan nemen, de plaats van Ds. L. Smelt en evangelist Poldervaart? De jonge kerken groeien! Wat een wonder! Er is grote vraag naar mede-arbeiders, die predikanten, ambtsdragers en gemeenteleden toerusten. Bidden wij de Heere van de oogst, dat hij arbeiders uitzendt niet alleen in Nederland om de boodschap van de vrede te brengen, maar ook over de grenzen om middellijkenwijs een volk tot de Gods' dienst bereid te maken? Als u de woorden van de tekst als predikant, of als theologisch student bidt, bent u bereid, als dit mogelijk is, om uit te gaan ende jonge kerken te helpen in de uitoefening van hun opdracht? Op dit moment heeft de GZB onvoldoende geschikte mensen voor deze taak. Wat heeft de Heere ons niet aan kennis geschonken om ook ver weg tot een zegen te kunnen zijn. Bent u dankbaar als gemeente wanneer uw predikantsgezin zich tot deze dienst geroepen weet? Zijn ouders dankbaar wanneer hun kinderen overzee mogen arbeiden, omdat de oogst groot is en de arbeiders weinig zijn? Het gaat toch om de eer van deze God. Letten we in de eerste plaats niet op eigen belangen en zo vervolgens op de roep van de Heere Jezus? Hij vertelt wat Zijn arbeiders hier en overzee te wachten staat: "Ik zend u in het midden van de wolven." Er moet op weerstand worden gerekend. In Chorizim en Bethsaida ontpopte zich het harde ongeloof. Deuren en harten gaan niet altijd open.

De oogst komt binnen

Gods zaak heeft haast, omdat Jezus wederkomt. De oogst is compleet als de laatste garf is binnengehaald. Zover is het nog niet. Er worden nog arbeiders gevraagd. De Heere Jezus vraagt om uw en jouw gebed! Gezien de nood van het tekort aan theologen die uitgaan in de dienst van deze Zender, vragen we dringend uw dagelijks gebed en de voorbede van de gemeente. Haalt deze concrete voorbede wat uit? Psalm 4:4 vertolkt het zo: De Heere zal horen, als ik tot Hem roep." Leest u Psalm 3, 4, 34, 81 eens?

Luther heeft eens gezegd: Het gebed is een machtig ding, als wij maar konden geloven, want God heeft zich daaraan verbonden en geknoopt." In de verhoring van het gebed gaat het in de eerste plaats om Gods eer, om Zijn grote Naam. Zo bidt Daniël in hoofdstuk 9:19 : "O Heere, hoor! o Heere, vergeef!... doe het vertraag het niet om Uwszelf wil." Daar gaat het om. Toch... de HEERE wil gebeden zijn en Hij verhoort om Jezus' wil. "Al wat gij zult begeren in het gebed, gelovende zult gij ontvangen" (Mat.21:22). Bidt u mee? De oogst gaat u toch zeker ter harte!

Dit artikel werd u aangeboden door: Gereformeerde Zendingsbond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juni 1991

Alle Volken | 16 Pagina's

UIT HET WOORD

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juni 1991

Alle Volken | 16 Pagina's