Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

AANDACHT EN BEZINNING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

AANDACHT EN BEZINNING

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De ouderen onder ons

Juist in de week waarin de behandeling van de euthanasie in de Tweede Kamer plaatsvond, dacht ik een stuk bezinning te wijden aan de ouderen onder ons. Te vrezen is dat hoewel euthanasie strafbaar blijft, een verruiming van de mogelijklieid daartoe plaats mag vinden, indien de arts zorgvaildig handelt. Zijn ook de ouderen onder ons nog beschermwaardig en hebben ze ook die zekerheid indien ze zelf niet meer bewiist kunnen denken, spreken en handelen? Gaan dan anderen -de overheid, de familie, de arts- beslissen over al of niet beëindiging van het leven?

In onze partij hebben we Gode-zijdank ook veel ouderen, al is het beeld als zou de SGP een verouderde partij zijn, of slechts een partij voor ouderen met in hun kielzog jongeren, die nu eenmaal toch niet zelfstandig denken, geheel vals en van de werkelijklieid gespeend. Welke partij heeft immers tot nog toe de grootste jongeren-organisatie? Vanuit onze gelederen is ook over met name politieke aspecten van een verouderende bevolking nagedacht, getuige de nota van ons studiecentrum. Tijdens de partijdag van j.l. 27 februari is deze nota gepresenteerd. Fijn dat over dit \Taagstuk ook principieel wordt nagedacht!

De ouderen in de Bijbel

Er is onderscheid te maken tussen de begrippen "oudste" en "oudere", al is een betrekking tussen deze beide niet geheel afwezig en te ontkennen. De lezers(-essen) van De Banier zijn toch wel zo thuis in de Heilige Schrift, dat zij weten zullen hoezeer in Israël de ouderen aanzien genoten en er aan hen eerbied verschuldigd was? De begrippen "oudste" en "oudere" zijn ook nog te herkennen in het woord 'ouderling", zie ook het formulier tot bevestiging van ouderlingen! Andere begrippen die met de ouderdom worden verbonden in de Bijbel zijn "wijsheid" "voorzichtigheid" en "levenser\'aring". De oudere is vaak gerijpt door wat ervaren wordt op de levensweg. Hun oordeel is bezonken. We kennen toch ook het gezegde "met de ouden te raad en met de jongen ten strijde"?

Ook een Bijbelse notie is dat een lang leven op aarde een blijk is van Gods gunst, denk aan de belofte, gekoppeld aan het vijfde gebod.

Maar de oudere krijgt het ook moeilijk. In de ouderdom \'ergaan de krachten, het lichaam wordt afgebro­ ken als een tent. Ook de Bijbel weet al van de misdaad ouden en weerlozen bij geweldsmisdrijven om het le- \'en te brengen (2 Kron. 36: 17). Helaas, niet altijd is de oudere mens zondermeer ook de wijze, bedachtzame. We kennen ook het gezegde "hoe ouder hoe kouder". Er kan zijn een verharding in het kwaad, jarenlang. De dichter die door genade (jods bevelen bewaard had, wist zich wijzer dan de ouden. De ware wijsheid -onafhankelijk van een bepaalde leeftijd- wordt immers gevonden in de vreze des HEEREN.

De oudere in deze tijd

"anneer we de hedendaagse maatschappij toetsen aan de heersende visie op de bejaarde, dan komt men nogal eens tegen dat "men wel oud wil WOR­ DEN, maar NIET oud wil ZIJN"! In onze tijd wordt het ouder-worden heel sterk verbonden met het proces van aftakeling. In de nota wordt terecht het woord je "nog" als aanduiding van ouderdom gebezigd, zo in de trant van "fietst u NOG? " "Doet u alles zelf NOG, zonder hulp? " In een verzakelijkte maatschappij leeft sterk het beginsel van rendement. Wat levert dit of dat op? De oudere kost alleen maar, heeft zijn tijd zo zoetjes aan gehad; er is achteruitgang in inkomen en sociaal gezien heeft de oudere een lagere status. Boven een bepaalde leeftijd mag men geen betaald werk meer verrichten. In sommige kerken geldt een leeftijdsgrens voor de ambtsdragers, (irofvveg gezegd zijn er in onze tijd maatschappelijk gezien twee modellen. Daar is het DEFI- CIET-model. Men kan en mag als oudere niet meer in het arbeidsproces staan, omdat zulks niet bij de leeftijd past en omdat men jongeren in de weg staat. Heerst dit model, dan zouden overheid en instanties mogelijkheden moeten zoeken voor een zinvolle imailling van de levensfase van de ouderdom.

Daar is anderzijds het EMANCIPATIEmodel. Er is sterk verzet tegen een opgelegd patroon zoals "een oudere zit voor 't venster, achter geraniums", ouderenbonden komen op voor een integrale plaats in de samenleving voor de bejaarde. Heerst dit model, dan kan er moeilijk of geen sprake meer zijn van een specifiek ouderenbeleid.

Bijbelse toetsing van deze modellen stelt deze onder kritiek.

De ouderen in de visie van de overheid

Niet gering is de zorg van de regering voor de ouderen. Onze verzorgingsstaat kost veel. Ook allerlei voorzieningen moeten worden getroffen wat betreft aangepaste woonruimte, en voorzieningen op het terrein van de gezondheidszorg, om er maar twee te noemen.

De Staatkundig Gereformeerde Partij ziet de overheid principieel als Gods dienaresse, gegeven ter beteugeling van de ongebondenheid van de men­ sen. Artikel 36 van de NCiB belicht de roeping van de overheid om in het publieke leven de inzettingen Gods te betuigen en te doen betrachten.

Maar ook spreekt het beginselprogram van de SCïP over het rentmeesterschap van de overheid. Deze moet zijn "een schild voor de zwakken" en de samenleving moet naar recht en gerechtigheid worden opgebouwd.

Dat onze partij kritisch staat tegenover de georganiseerde verzorgingsstaat, kan iedere SGP'er weten. Deze komt sterk in mindering immers op het principe van persoonlijke verantwoordelijkheid. Er kan heel veel gedaan worden door burgers zelf en in verbanden; "vadertje staat" behoeft niet alles te regelen en uit te stippelen. Maar naar het oordeel van de SGP laat de staat belangrijke taken op het terrein van de justitie en het milieu teveel of geheel liggen. Dat in uitzonderlijke situaties de overheid soms moet inspringen en ingrijpen zij overigens toegegeven. De optredende vergrijzing van onze bevolking stelt de regering voor grote taken.

De ouderen in het zicht van de ethiek

De verleiding is groot om nog veel meer aan te brengen uit deze nota in deze bijdrage, maar ik moet me beperken. Van groot belang is hoe de ethiek aankijkt tegen de bejaarde en de zorg voor ouderen, vooral in de gezondheidszorg. Jammer is dat in onze tijd en in veel eigentijdse ethische opvattingen het lichamelijke zo de aandacht trekt en krijgt. Maar de ecuwigheidsvragen worden verdrongen. De maatschappij is zo prestatie-gericht! Mag men THUIS sterven? Sterven niet veel ouderen ook "in het verkeerde bed"? MACi wel wat door medische techniek KAN?

Moet er niet voor worden opgepast dat de patiënt, ook vooral de oudere, "een soort proefkonijntje" wordt voor de specialist? Wil de oudere wel altijd zich onderwerpen aan proeven en onderzoek? Wordt er eerlijk met de bejaarde omgegaan en wordt deze voldoende eerlijk in- en voorgelicht? Bestaat DE medische ethiek eigenlijk nog wel? Hoe belangrijk is het een christen-huisarts en christen-specialist te hebben. Bidden wij genoeg voor hen die op zulke aangevochten plaatsen staan in het gehele medisch handelen? Komen er uit onze kringen nog wel mensen die in de gezondheidszorg hun roeping en taak zien, en is en blijft er plaats voor hen, of worden deuren gesloten bij opleidingen als de arts-in-spé of de verpleegkundige die zich aanmeldt niet mee wil werken aan bepaalde, h.\. abortieve en euthanasieve handelingen? Vrienden, wat een vragen en noden meer, verreweg veelmeer dan antwoorden en oplossingen!

Ik lichtte maar enige zaken uit de genoemde nota, met veel waardering voor wat ter doordenking en uitwerking wordt aangeboden en met veel interesse door mij gelezen. Ook al weer stof tot behandeling in studieen kiesverenigingen!

N.a.v. H.F. Massink, M. Sinke e.a., "Verouderend Nederland. Aspecten van vergrijzing en ontgroening", 119 pagina's. Prijs f 19, 75. Verkrijgbaar bij partijbureau of boekhandel.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 maart 1993

De Banier | 20 Pagina's

AANDACHT EN BEZINNING

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 maart 1993

De Banier | 20 Pagina's