+ Meer informatie

De oudjes doen het nog best

Pionier Automobielen Club viert jubileum

6 minuten leestijd

Molden zaterdag 16 mei wordt weer de jaarlijkse traditierit gereden van de Pionier Automobielen Club (PAC). De club wil met deze jaarlijkse rit bewijzen dat de historische old-timers. ondanks hun ouderdom nog best tot een flinke rijtocht in staat zijn. Dit jaar wordt de rit echter een bijzonder evenement omdat de PAC 25 jaar bestaat. Op het programma staat onder meer een defele langs het koninklijk paleis Soestdijk.

Aan de jubileumrit zullen alleen de echte old-timers meedoen, auto's die gebouwd zijn vóór 1940. De auto's zijn helemaal in originele staat en verkeren technisch in uitstekende conditie. Vanwege het jubileum zijn er ook veel autobezitters uit het buitenland uitgenodigd, zodat de rit een unieke gebeurtenis zal worden. Nog nooit eerder zullen er in Nederland zoveel historische auto's bij elkaar zijn geweest die nog daadwerkelijk aan het verkeer kunnen deelnemen.

Onder de deelnemende auto's bevinden zich voertuigen met beroemde namen als Hispano Suiza, Napier, Rolls Royce, Packard, Duesenberg, Delahaye en Bugatti. De meeste merken zijn al tientallen jaren vergeten, maar de Pionier Automobielen Club probeert de toenmaals gebouwde auto's in goede staat te houden. De oudste deelnemende wagens zijn een Audibert & Lavirotte uit 1896 en een Panhard et Levassor uit 1898, béide in Frankrijk gebouwd en thans van Nederlandse eigenaars.

Koninklijke belangstelling

De route die op zaterdag 16 mei zal worden gereden, voert langs het koninklijk paleis te Soestdijk, waar Prins Bemhard een defile af zal nemen. Prins Bernhard aanv'aardde op 27 april 1965 het beschermheerschap over de Pionier Automobielen Club en is een enthousiaste autoliefhebber. Hoewel hij zelf in, een moderne Ferrari rijdt, is de Prins zodanig in antieke auto's geïnteresseerd, dat hij ze graag wil bezichtigen. Daartoe zullen de auto's voor het begin van het défilé eerst op een geschikte plaats worden opgesteld.

Voor mensen die de unieke karavaan old-timers willen gadeslaan, bestaan volop mogelijkheden wanneer zij zich ergens langs de route opstellen. De rit voert via een gepaste, landelijke route van Amsterdam naar Soestdijk, en vandaar langs een andere weg weer terug naar de hoofdstad.

De start van de rijtoer vindt zaterdagsmorgens plaats om half negen bij het Crest Hotel aan de Boelelaan te Amsterdam. De foute loopt via de Europaboulevard naar de Amstel die wordt gevolgd tot Abcoude. Vervolgens via Gein-Noord langs het Gein en na het oversteken van het Amsterdam-Rijnkanaal via 's-Graveland naar Hilversum, richting Baarn.

Vanaf ongeveer 10 uur verzamelen de deelnemers zich op het terrein van de marediaussee-kazerne te Soest, waar vandaan om half elf in colonne naar het paleis wordt gereden. Vanaf ongeveer 12 uur verlaten de auto's de paleisgronden weer en rijden richting Bilthoven, Lage Vuursche, langs Drakenstein richting Hilversum, waar men om ongeveer half één gaat lunchen bij de Draversbaan.

Om 2 uur vertrekken de auto's naar het vliegveld Hilversum, waar de deelnemers een aantal oude vliegtuigen gaan bezichtigen. De tocht wordt dan voortgezet over Nieuw-Loosdrecht,» Oud-Loosdrecht en Loenen. Via Loenersloot, Baambrugge, Abcoude en Ouderkerk aan de Amstel wordt het Crest Hotel te Amsterdam weer bereikt om ongeveer half vijf.

De Club

De rondrit is verreweg het belangrijkste onderdeel van het jubileumfeest, dat vrijdagmiddag al begint en de leden veel tijd laat om ervaringen uit te wisselen én herinneringen aan vroeger op te halen. De PAC werd in 1956 opgericht, toen enkele bezitters van historische auto's de hoofden by elkaar staken om samen een club op te richten. De leden kunnen elkaar in clubverband beter helpen bij het onderhouden en restaureren van de old-timers.

Vooral het zoeken naar versleten en ontbrekende onderdelen is voor de eigenaars een probleem en vergt soms veel tijd. Wanneer er geen andere oplossing is, moet het ontbrekende stuk soms exact worden nagemaakt. Oude fabriekstékeningen, boeken, tijdschriften en andere bezitters van old-timers vormen hierbij een waardevolle hulp en de uitstekende onderlinge contacten, ook internationaal, leiden meestal tot succes.

De doelstelling van de Pionier Automobielen Club is het opsporen, restaureren en bewaren van antieke en historisch interessante auto's. De ongeveer 350 leden hebben thans bij elkaar zo'n 600 old-timers, die een goed beeld vormen van de geschiedenis van de auto. Er zijn wagens met één, twee of meer cilinder motoren, 'n enkele zelfs met stoomaandrijving. De carrosserieën lopen uiteen van primitieve één- of tweezitters tot luxueuze zevenpersoons automobielen, die een reiscomfort bieden dat zelfs tegenwoordig maar zelden overtroffen wordt.

Eisen

De eisen die de PAC aan de clubwagens stelt liggen hoog: alles moet origineel zijn en vrije fantasie is niet toegestaan. Een uiterlijk fraai geijsstaureerde Bugatti uit 1924, met een moderne BMW-motor onder de kap, wordt beslist niet toegelaten. Een andere belangrijke bepaling is dat de auto's gebouwd moeten zijn vóór 31 december 1940. Deze datum is gekozen omdat men zich op het standpunt stelt dat de auto omstreeks dat tijdstip in technisch opzicht zijn definitieve vorm heeft bereikt.

De automobielen van de PAC-leden zijn geen museumstukken, dat wil zeggen geen auto's die alleen maar worden tentoongesteld. De auto's worden door hun eigenaars gebruikt om mee te rijden, al is het dan slechts in bijzondere gevallen, zoals bij de door de Club georganiseerde ritten.

Verschillende leden van de PAC hebben meer dan één old-timer in hun bezit. Er zijn er bij die wel vijf, tien of zelfs twintig historische auto's in hun bezit hebben, die tegenwoordig bijzonder veel waard zijn. Daardoor heeft de club een beetje de naam gekregen elitair en snobistisch te zijn. Volgens de secretaris F. A. van Duuren is dat echter niet helemaal terecht. Iedereen kan lid worden van de club, wanneer hij een originele auto van voor 1940 heeft. Dat sommigen meer auto's hebben komt omdat er veel oudere leden zijn, die in de loop der tijd interessante auto's hebben opgespaard uit de ,,goedkopere periode".

Toch worden bezitters van antieke automobielen nogal eens voor zeer welgestelde lieden gehouden. Natuurlijk zijn er wel leden met een hoog inkomen; zoals in iedere andere club, maar het merendeel behoort toch tot de klasse van de gemiddelde Nederlander. De meesten hebben ergens op een autokerkhof of in een oude boerenschuur de wagen als oud wrak gekocht voor weinig geld.

Voordat de auto weer helemaal in de originele staat gerestaureerd is, gaan er meestal vele maanden en soms jaren voorbij. Bij de meeste wrakken ontbreken veel onderdelen en heeft de tijd een verwoestende werking gehad op carrosserie en chassis. Zo'n hoop schroot, ook al is het een zeldzame Hispano Suiza uit 1924, kost meestal niet meer dan een weekloon. Wanneer de auto helemaal weer opgeknapt is, kan hij veel geld opbrengen. Als het echter zover is, wil de eigenaar er meestal geen afstand meer van doen. De auto, waarvoor hij zich avond aan avond zoveel moeite en inspanning heeft getroost, kan hij niet meer afstaan.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.