Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lectori Salutem 143, 144 en 145. Ripe publishing, Prinses Christinastraat 27, 4455 BC Nieuwdorp, tel. 0113-613740.
We kregen drie brochures toegestuurd: Ds. J. Schipper, Het leven van ons troostboek, € 2,50. Het is een lezing die ds. Schipper heeft gehouden op de predikantenconferentie van de predikanten van de Gereformeerde Gemeenten op 2 september 2013. Robert Murray M’Cheyne, Doe wat u kunt, € 2,00. Hierin komt aan de orde wat een christen kan doen voor het behoud van zijn naaste. Dr. P. de Vries, Waarheid en godzaligheid, € 2,75. De ondertitel luidt: ‘De relevantie en actualiteit van de gereformeerde belijdenis en een evaluatie van de theologie van Tim Keller. Ook voor onze tijd is de gereformeerde leer nog van betekenis. Belangrijke thema’s uit de gereformeerde leer functioneren niet in de theologie van Tim Keller.

Prof. G. Wisse, Pastorale brieven rond geloofsvragen, gebonden, 114 blz., € 12,90, Uitgave boekhandel De Roo, Zwijndrecht, ISBN 978-90-8718- 022-5.
Het inhoudsvolle boekje is samengesteld door ds. H. van der Ham en ds. M. van der Sluys. Wisse leefde van 1873-1957. In zijn jeugd maakte hij in Middelburg nog het gezelschapsleven mee. Als predikant bracht hij een Schriftuurlijk- bevindelijke prediking. Van 1928-1936 was hij hoogleraar aan de Theologische School te Apeldoorn. In “De Wekker” schreef hij van 1943-1957 bijna wekelijks een pastorale brief. In dit boekje zijn 38 nog niet eerder uitgegeven brieven in enigszins aangepaste spelling opgenomen. We lezen in het voorwoord “Wisse wijst daarin op de noodzaak van met God de Vader verzoend te worden. Het gaat om God. Vandaar dat het recht van God in het verlossingswerk zo’n grote plaats inneemt. Christus is de Middelaar. Hem moet men kennen. Hem moet men bezitten. Er is geen andere weg tot de kennis van de Zaligmaker dan de weg van het geloof. Christus en het geloof staan dan ook centraal in deze brieven. Aan de geloofskennis van Christus gaat vooraf de kennis van onze verlorenheid. Eerst worden we ontdekt aan de zonde. Bij waar schuldbesef wil men van zijn schuld en zonde af. Maar naar recht. Daar komt een begeerte naar de Heere Jezus Christus. Hij heeft aan al Gods eisen voldaan. Er komt een betrekking op de Zaligmaker. Hij is een volkomen Zaligmaker. Hij is bereidwillig en algenoegzaam. Wisse schrijft: ‘Als er ooit één kenmerk mag gelden als kenmerk van genade, dan is het dit, dat zulk een begenadigde bij uitstek spreekt van zijn dierbare Borg. Het is heerlijk, te kunnen vertellen: ik ben bekeerd, en hoe ik bekeerd ben en al deze schone zaken. Maar bovenal klopt hier de pols van het waarachtige geestelijke leven, als die ziel aan het woord komt, om van haar Koning te spreken.” Veel zaken worden in de brieven aangesneden: de uitgaande en inkerende daad van het geloof, geestelijke dodigheid, echt werk of namaak, donkerheid en verlatenheid en genade door recht. Tenslotte wil ik u iets doorgeven uit de zevenentwintigste brief (blz. 81 en 82) “Een vorige maal schreven we u over de eis van geloof. Hier moeten we teer voorzichtig onderscheiden. We noemden het verkapt Remonstrantisme als we zo heimelijk van onze gestalten een grond willen maken. En dat is het ook zo. Toch zou men met die geloofseis ook een verkeerde kant kunnen uitgaan. Als eenzijdig de nadruk op die eis gelegd werd, als zouden we nog in het werkverbond staan. Dan komt er een ander gevaar, dat van de Pelagiaanse zuurdesem. Als zou de mens een vrije wil hebben. Als zou het geloven geen wonderdaad van de Heilige Geest in ons zijn. Alle eenzijdige nadruk ergens op leggen, voert steeds tot ketterij. Zo is het met de leer over het verbond, de doop, het avondmaal, de wedergeboorte, de kerk enz. En zo ook met het geloof als een eis van het verbond. Als we die dingen nu maar steeds in hun twee-eenheid leren zien, dan blijven we van alle ‘vreemde (ketterse) smetten’ vrij. Het is onaantastbaar: geloven is vrucht van een wonderdaad van God in ons, en tegelijk het andere; namelijk tegenover een belovend God past geen andere houding dan die van een gelovend volk. Van onze zijde gezien is het een wonderdaad van vrije genade. Van Gods zijde gezien is het een eis, waarvan de beantwoording een beoefening is van plichtmatige godsvrucht. Als u dus in dorre geesteloze toestand verkeert, zet u dan onder die eis ook eens neer. Laat het u maar zwaar doen zwoegen. Ach, wie is tot deze dingen bekwaam? Maar weer deze eis niet af. Het mocht een middel zijn om de Geest des Heeren in te roepen. Ja meer, dan zou het nog eens mogen en kunnen geschieden, dat u niet egoïstisch zou smeken om levendigheid en opbeuring, maar dan zou u nog wel weer eens onder de indruk kunnen komen van hetgeen waar de Heere recht op heeft. Want de Heere heeft recht op een levendige, in God zich verheugende en uit Hem levende ziel. En dat besef kan een scherpe, geestelijk prikkel worden om geen genoegen te nemen met onze dodigheid en traagheid. En dan van tweeën één. Of we leggen die eis koud naast ons neer, en dan is dat een kenmerk van dood. Of we bezitten in de kern van ons wezen leven uit God, maar dan laat het ons in het einde niet leeg, als we vernemen waar God recht op heeft, in ons en door ons. Waar de belofte inkomt, wordt en door de toezegging en door de eis uit die belofte de ziel gaande gemaakt, tot een geloven tegen hoop op hoop.” Het boek bevat veel lessen voor gemeenteleden en ambtsdragers. Neem en lees.

TUA Inzicht, Studentenmagazine Theologische Universiteit Apeldoorn, jaargang 18/ 2014/nr. 1.
Het toegezonden nummer draagt als titel “Feesten bij de gratie Gods – Over God, leven en feesten.” Rabbijn Evers en rabbijn Lody B. van de Kamp leveren een bijdrage. Evers schrijft over Pesach en Van de Kamp over het Wekenfeest. Prof. Peels levert een bijdrage getiteld “De Leeuw heeft gebruld”. De abonnementsprijs is € 14,50. Wie mee wil leven met de TUA kan in TUA Inzicht terecht. Aanmelden voor een abonnement kan via het volgende e-mailadres: bestellen@ tua.nl .

Ds. C.J. Meeuse, Een huwelijkslied, Paperback, 80 blz., € 9,95, Ripe Publishing, Nieuwdorp en Nunspeet, ISBN 978-94-91000-45-4.
De ondertitel luidt: ‘Overdenkingen over Psalm 128.‘ Dit boekje bevat drie preken over Psalm 128: een gelukkig huwelijk, een gelukkig gezin en een gelukkig nageslacht. Vanuit Gods Woord wordt leiding gegeven voor huwelijk en gezinsleven. De duivel spant zich in om het huwelijksleven en het gezinsleven stuk te maken. Dit boekje kan onder Gods zegen een middel zijn tot bezinning op het huwelijksleven en het gezin. We lezen op blz. 55 “Wat een wonder als er een beginsel van de ware droefheid in een gezinsleven gevonden wordt, waardoor men met en voor elkaar zoekt naar de ware godsvreze.”

W. Schippers, De insluiper, 142 blz., gebonden, € 13,95 (abonneeprijs € 9,95), Uitgeverij ‘de Ramshoorn’ , ISBN 9789461150-523.
De ondertitel luidt: ‘De zegen des Heeren maakt rijk’. Het is deel 34 uit de serie van 47 Schippersboeken. In dit deel gaat het over een zekere Ewald Gerlof die door zijn pleegvader gedwongen wordt de pastorie binnen te sluipen om daar te kunnen inbreken. Het gebed van een kleine jongen voor zijn bed, doet hem van dit voornemen afzien en Ewald trekt zich terug. Wanneer Ewald later oude boeken bij de pastorie bezorgt, vertelt hij hoe het gebed van een zoontje hem tot inkeer heeft gebracht. Er ontstaat een hechte vriendschap met het predikantsgezin. Ewald had ondertussen een baan gekregen bij een rijke Joodse handelaar en wordt later als compagnon mede-eigenaar van een bloeiend bedrijf. Wie de eerder verschenen Boeken uit deze serie met smaak heeft gelezen, zal ook dit boek weten te waarderen.

Ds. C. Harinck, ds. W. Silfhout en ds. M. Karens, Jezus leeft! Paperback, 70 blz., € 9,95, Ripe Publishing, Nieuwdorp en Nunspeet, ISBN 978-94- 91000-44-7.
De ondertitel luidt: ‘Drie ontmoetingen met de opgestane Levensvorst.‘ De eerste preek gaat over de Emmaüsgangers, de tweede over de discipelen en de derde over Thomas. Enkele regels uit de laatste preek geven wij door: “Wij werken zelf zo op het leven aan, maar God werkt in het leven van Zijn Kerk op de dood aan. Hij werkt bij die levendgemaakten op de dood aan, opdat er niets anders zou overblijven dan Jezus, Die het Leven is. Hij, de Paasvorst, Die ons Leven is, opdat wij in Hem het leven vinden, ja, alles wat nodig is tot zaligheid.” (blz. 69 en 70).

Ds. C.J. Meeuse, Bijbelse gezangen, gebonden, 127 blz., € 12,95, Ripe Publishing, Nieuwdorp en Nunspeet, ISBN 978-94-91000-43-0.
De ondertitel van het boekje luidt: ‘Een berijming van een aantal Schriftgedeelten, eventueel te zingen op bekende melodieën.‘ De auteur heeft verschillende gedeelten uit het Oude testament en uit het Nieuwe testament berijmd, zodat heel wat onderwerpen aan de orde komen. Deze nieuwe bundel bevat onder andere de volgende liederen: De lofzang van Mozes, de lofzang van Hanna, het Hooglied, de Klaagliederen, het gebed van Jona in de vis, de lofzang van Elizabeth, de liefde blijft (1 Kor. 13). De auteur schrijft in zijn verantwoording: “Mannen als Marnix, Revius, Groenewegen, Schortinghuis en veel anderen bedienden er zich van (nl. de dichtkunst- AvH) tot stichting en tot zegen. Ik hoop van harte dat ook deze dichtvorm mag dienen om de Bijbelse boodschap door lezen of zang beter in het geheugen te brengen, kon het zijn met een zegen voor de ziel.” Achterin het boekje is een alfabetisch register van alle verzen opgenomen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 april 2014

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 april 2014

Bewaar het pand | 12 Pagina's