Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

En leiden Hem heen om te kruisigen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

En leiden Hem heen om te kruisigen

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Waarom is de Zaligmaker gekruisigd? De dood door steniging was toch echt Joods? Droeg Jezus alleen de dwarsbalk of het hele kruis? Hoe moeten we ons dat kruishout of die kruispaal voorstellen?

Kruis-hout

Er zijn van verschillende kanten vragen (die we hiernaast samengevat hebben) binnengekomen rond het kruis van de Middelaar. We beginnen met de vragen waarop het antwoord onzeker is en eindigen met de geloofszekerheid van de Bruidskerk rond de kruisiging van haar Bruidegom.
Wat de vorm van het kruis betreft, er zijn meerdere vormen van het kruis als executiemiddel bekend. Zo lazen we onder andere over het kruis als martelpaal (crux simplex I), het Andreaskruis (crux decussata X), het tau- of Antoniuskruis (crux commissa T) en het Latijns kruis (crux immissa t). Dat laatste kruis kennen we van de meeste plaatjes, bijvoorbeeld in de Christenreis van Bunyan. Vooral ‘jongere’ verklaarders menen dat de Borg daarvan alleen de dwarsbalk gedragen heeft en dat de kruispaal op Golgotha aanwezig was. Men komt tot die overtuiging op grond van historisch onderzoek. Het totale kruis moet ongeveer 100 tot 150 kilo gewogen hebben en de dwarsbalk zo’n 50 kilo. In het prachtige - hopelijk onder ons gelezen - boek van ds. A. Hellenbroek, De Kruistriomf van Vorst Messias, kunt u in de acht-en-dertigste predikatie een hele pagina (!) aan gedachten vinden over de vorm, de hoogte en de bijzonderheden van het kruis en de kruisiging. Deze ‘oudere’ verklaarder acht het nuttig om zijn hoorders ‘kortelijk een historische bevatting van de Kruis-straf te geven…’

Kruis-dood

Dat de Heere Jezus niet van de steilte afgeworpen is bij een volksoploop of gestenigd op last van de Joodse raad maar de kruisdood stierf, is inderdaad opmerkelijk. Maar op grond van de Heilige Schrift belijden we dat deze dood naar Gods raad was! Allereerst was het een bloedige dood en zonder bloedstorting geschiedt er geen vergeving. Alleen schuilend achter dat bloed zal de verderfengel voorbijgaan. Vervolgens was het een ontzaglijk pijnlijke dood. Nee, we mogen van de Middelaar geen Martelaar maken, maar het overpeinzen van wat wij ons door onze zonden waardig gemaakt hebben, moet ons het hoofd doen buigen. Als derde was het een smadelijke dood. De Romeinen gaven deze straf aan veroordeelde slaven en grote boosdoeners. Eerrovers van God, die eeuwige schande over zich haalden, krijgen aanschouwelijk onderwijs. Als laatste is de dood aan het kruishout een van God vervloekte dood. De apostel Paulus schrijft: ‘Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk die aan het hout hangt’ (Galaten 3 vers 13).

Kruis-troost

Ons leer- en troostboek, de Heidelbergse Catechismus, stelt ook de vraag naar de kruisdood in zondag 15, vraag 39: ‘Heeft dat iets meer in, dat Hij gekruisigd is geweest, dan of Hij met een andere dood gestorven ware?’ Het is onze hartelijke wens en bede dat we op goede gronden het rijke antwoord na leren spreken: ‘Ja het; want daardoor ben ik zeker, dat Hij de vervloeking die op mij lag, op Zich geladen heeft; dewijl de dood des kruises van God vervloekt was’. Op dezelfde hoogte spreekt onze Nederlandse Geloofsbelijdenis (in artikel 21): ‘Daarom zeggen wij wel terecht met Paulus, dat wij niet anders weten dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd; wij achten alle dingen voor drek, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, onze Heere; wij vinden allerlei vertroosting in Zijn wonden, en hebben niet van node enig ander middel te zoeken of uit te denken om ons met God te verzoenen, dan alleen deze enige offerande, eenmaal geschied, door welke de gelovigen in eeuwigheid volmaakt worden…’


VRAAG?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.
Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.
Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 april 2017

De Saambinder | 24 Pagina's

En leiden Hem heen om te kruisigen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 april 2017

De Saambinder | 24 Pagina's