Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jodocus van Lodenstein

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jodocus van Lodenstein

En omdat de ongerechtigheid vermenigvuldigd zal worden, zo zal de liefde van velen verkouden. Matth. 24:12

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de laatste dagen zal de liefde verkouden omdat de ongerechtigheid zal toenemen. De liefde tot God en de liefde tot de naaste zal verkouden. Wie de wereld liefheeft is een vijand van God. Als je de wereld blijft liefhebben, neemt de zonde toe. Sommigen zullen afvallen van het geloof en zullen luisteren naar leugensprekers. In Mt. 24:11 staat dat er vele valse profeten zullen opstaan en dat zij er velen zullen verleiden. In de laatste dagen zullen de mensen liefhebbers zijn van zichzelf, geldgierig, laatdunkend, hovaardig, lasteraars, de ouders ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig, zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijk, achterklappers, onmatig, wreed, zonder liefde tot de goeden, verraders, roekeloos, opgeblazen, meer liefhebbers der wellusten dan liefhebbers Gods, hebbende een gedaante van godzaligheid, maar die de kracht derzelve verloochend hebben (2 Tim. 3:2-5). De liefde tot de zonde zal toenemen. Liefde tot de wereld en liefde tot Christus gaan niet samen. Wie echt liefde tot Christus kent, kan niet verkouden. Een gemeente kan verkouden als Gods kinderen sterven en er worden geen mensen meer bekeerd. Als het lichaam koud wordt, gaat het rillen van de kou. De koude, de winter, maakt alles onvruchtbaar. Als u geestelijk koud bent, zijn er geen vruchten. Met koude handen kun je niet goed werken. Zo is het ook geestelijk. Koude maakt dingen hard, water bevriest. Het hart van de farao was hard omdat hij geen liefde tot God had. De Heere gaf de farao over in zijn zonden. Dat is een waarschuwing voor ons. Hoe kan de koude verdreven worden? Door alle vuile dampen van de zonde en van de liefde tot de wereld te verdrijven. Het is onmogelijk Christus en de wereld te dienen. Twee heren dienen kan niet. Als het koud is moet je genoeg kleren aantrekken. De koude ziel moet geestelijke kleren aandoen, dat is Christus aandoen. Dan komt er haat tegen de zonde. In het natuurlijke leven is niemand te koud om kleren aan te doen. Zo is geestelijk niemand te koud om Christus aan te doen. Werken maakt warm als je koud bent. Lees Gods Woord, luister naar de prediking, gebruik de genademiddelen, dat zal warmte geven. Wie koud is, warmt zich bij het vuur. Bezoek Gods kinderen die branden van liefde tot God en de naaste en warmt u daaraan. Wees bang voor het vuur van de verzoeking als u koud bent. Het is een teken van koude als de ziel naar het vuur van de zonde verlangt en graag de zonde doet. Het vuur van de liefde tot God blijft altijd aanwezig in het hart van Gods kind, ook als de buitenkant koud is. Als de zonde uw zwaarste last is, is dat een teken dat u niet verhard bent. Het is erg dat het Woord van God en de prediking van het Woord zo weinig kracht doen op de mensen. Veel mensen zijn ijskoud en liefdeloos. Dan is het Woord een reuke des doods. De oorzaak is het werk van de duivel die het goede zaad wegrukt, de bezigheden van dit leven, die het goede zaad verstikken, het kan ook door verdrukking komen of zondig gezelschap dat opgezocht wordt en met de zonde speelt. Een koud, stenen, ongelovig en liefdeloos hart is ook een oorzaak. Het hart van een onbekeerd mens wil niet buigen. De Heere neemt stenen harten weg en geeft vlezen harten. Gods kinderen willen het Woord van God horen en doen uit liefde. Onbekeerden wederstaan de Heilige Geest. Hun hart is harder dan een diamant. De harten van Gods kinderen branden als de Schriften geopend worden. Veel kerkgangers zijn nog koud en liefdeloos. De prediking gaat het ene oor in en het andere oor uit. Het is niet genoeg het Woord te horen, er dient uitwerking te zijn in het hart. Sommigen doen alsof zij tot Gods volk behoren, maar zij handelen niet naar het Woord. Daaruit blijkt dat zij geen kinderen van God zijn. Zij zijn ongevoelig voor de dreigingen van Gods Woord. Zij verwerpen de bestraffingen. Soms worden goede dingen gedaan met tegenzin. Klaagt u over uw tekort in het doen van goede dingen? “Anderen mogen hoger groeien in grotere mate van kennis en geloof; wel, u mag meer in de diepte groeien van vernedering, droefheid over uw zonde en gebreken; want de genade groeit zowel in de diepte als in de hoogte.” Gebruik de genademiddelen. Is het nu winter, het zal weer zomer worden.”Zoekt dan, christenen, uw verkleumde liefde verwarmd te krijgen door de liefde Gods, en laat de liefde van Christus u dringen tot wederliefde.” Gods kinderen herinneren zich hun zondige verleden. Door het werk van Christus is er vergeving van hun zonden. In de weg van de bekering ziet de mens zichzelf als zondaar en Christus als Zaligmaker. Met een gebroken hart wordt teruggezien op de ongerechtigheid. Het verlangen wordt gekend dat Christus het gehele hart zou bezitten. Toch blijft er nog veel zondigheid in het hart van Gods kinderen over. Als de Heere iets niet geeft, komt het gemakkelijk tot murmureren. Vele zonden maken het noodzakelijk vergeving af te smeken. “Bidt dat Hij u reinige van uw afgoden en van al uw onreinheid.” De afgoden moeten weg uit het hart, anders kan Christus niet in het hart zijn. Dan wordt met brandende liefde uitgeroepen: Kom, Heere Jezus, ja kom haastiglijk.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 4 oktober 2016

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Jodocus van Lodenstein

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 4 oktober 2016

Bewaar het pand | 12 Pagina's