Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VRAGENBUS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VRAGENBUS

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

orrespondentie voor deze rubriek aan T. MOLENAAR. Lee de 18, Rotterdam Zuid

Correspondentie voor deze rubriek aan : T. MOLENAAR. Lee de 18, Rotterdam Zuid

J. J. te N. M. vraagt hoe een predikant de gemeente moet aanspreken. Hij heeft in de „Wekker" van 24 Juni '49 gelezen, dat het Bijbels is, als de Gemeente wordt aangesproken met „Broeders en zusters in onze Heere Jezus Christus."

Als de „Wekker" gelijk heeft, om welke reden wordt dit dan niet gedaan in de Gereformeerde Gemeenten?

Antwoord: Ais in de „Wekker", orgaan van de Chr. Geref. Kerk, dat geschreven wordt, wordt daarmee heus niet bedoeld, dat al de leden hoofd voor hoofd nu maar kinderen Gods zijn. Dat woord „broeder" en „zuster" is dus niet hetzelfde als „kind Gods."

Doordat de gemeente des Heeren leeft onder de bediening van het Verbond, kunnen de leden der gemeente genoemd worden „broeders" en „zusters". De apostolische brieven, leest u ze zelf maar, gaan er ons in voor.

Wanneer de gemeente onder ambtelijke bediening samenkomt en door een predikant aangesproken wordt met: „Geliefden in onze Heere Jezus Christus", of met „Broeders en Zusters in onze Heere Jezus Christus", kan ik daar geen Bijbels bezwaar tegen maken, mits men dan maar goed verstaat, dat daarmee niet bedoeld wordt, als zouden alle belijdende-en doopleden wedergeboren en bekeerde mensen zijn.

Juist omdat i.z.h. in deze tijd er zoveel begripsverwarring is en het toch niet onder stoelen of banken gestoken wordt, dat de leden der kerk, zolang hun leven niet in opspraak is, gehouden moeten worden voor leden van Christus' lichaam, wat met Gods Woord in lijnrechte strijd is, daarom wordt in niet één kerk, behorende bij de Geref. Gem., die aanspraak gebruikt. Wel hoort men dat de Gemeente aangesproken wordt met „Geliefden!" En dat is ook Bgbels. Lees slechts de algemene brief' van de apostel Judas vers 3, vers 17 en vers 20, waar de apostel de gemeente aanspreekt met „Geliefden" wanneer hij haar waarschuwt tegen de dwaalleraars en wanneer hij ze opwekt tot dankzegging hetzelfde woord gebruikt. Met het standpunt van onze Gemeenten kan ik mij, gezien de verkeerde consequentie, best verenigen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 november 1949

Daniel | 8 Pagina's

VRAGENBUS

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 november 1949

Daniel | 8 Pagina's