+ Meer informatie

„Amersfoort redelijk goede winkelstad

Onderzoek naar koopstroomcijfers

3 minuten leestijd

AMERSFOORT - Het winkelend publiek in Amersfoort is redelijk tevreden over zijn stad als winkelstad. Dit komt als belangrijkste conclusie naar voren in het sociaal-economisch rapport "Winkelen in Amersfoort". Het rapport is eind december 1989 uitgebracht.

Auteur van "Winkelen in Amersfoort" is Carla Rothuizen, medewerkster van het gemeentelijk bureau Onderzoek en Statistiek. Doel van het onderzoek is aan de weet te komen wat de kooporiëntaties van de Amersfoorters zijn. Waar doen zij hun boodschappen en waar winkelen ze voor andere artikelen dan voedings- en genotmiddelen.

De uitkomst van het rapport, de zogeheten "koopstroomcijfers", dient als basis voor een nog te ontwikkelen model. Hiermee kan worden bekeken wat de effecten zijn als een bepaalde winkel in een wijk zijn deuren sluit. Dit model zal als instrument fungeren om de beleidsafdeling van de gemeente Amersfoort te ondersteunen om bepaalde beslissingen wel of niet te nemen.

Als je de mensen in Amersfoort vraagt wat voor cijfer ze geven voor hun stad als winkelstad, varieert dat van een vijf tot een zeven. De lage cijfers zijn vooral te wijten aan de slechte parkeergelegenheid en de hoge parkeergelden.

„Niemand wordt gedwongen om met de auto te komen. Als je de stad een beetje leuk wilt hebben, zou je hem autovrij moeten maken. Als je loopt in de stad is dat veel plezieriger", schrijft de onderzoekster. Wijkcentra

Verder komt in het rapport "Winkelen in Amersfoort" onder meer het koopgedrag in de verschillende wijkcentra uitgebreid aan de orde. De praktijk wijst uit dat de wijkwinkelcentra vrijwel uitsluitend een wijkfunctie vervullen. „Mensen die in Amersfoort-Noord wonen, gaan daar boodschappen doen. Tenminste als het om voedings- en genotmiddelen gaat. Daarvoor gaan ze niet naar de Leusderweg", licht het rapport toe.

Een uitzondering vormt kleding. Dit is typisch een voorbeeld van een artikel dat alleen in grote winkelcentra aftrek vindt. Zelfs buiten Amersfoort: Amsterdam en Utrecht zijn trekpleisters voor modebewuste Amersfoorters.

Behalve voor kleding zoekt het winkelend publiek uit de Keistad het ook voor woninginrichting buiten Amersfoort. „Over het. algemeen geldt", zo meldt Carla • Rothuizen: „hoe gewoner de artikelen zijn, hoe minder modegevoelig ook, hoe meer mert deze gewoon in de buurt koopt". Gezellis

Een ander punt dat Carla Rothuizen belicht is het verschil tussen de diverse Amersfoortse winkelcentra. In het te ontwikkelen model spelen bepaalde criteria een rol, zoals de bereikbaarheid van het winkelcentrum en de openbaar-vervoermogelijkheden.

Ook de manier waarop een winkelcentrum is aangekleed, is van groot belang. Leuke geveltjes en vrolijk versierde etalages stimuleren het koopgedrag van de mensen. In die zin zie je soms dat een oud winkelcentrum slecht functioneert, de kwaliteit van de goederen ten spijt.

Veel mensen vinden het leuk om te winkelen. Het wordt niet als een moeten ervaren, in tegenstelling tot boodschappen doen. De steeds toegenomen vrije tijd besteden de mensen vaak recreatief: gezellig een middagje "statten".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.