+ Meer informatie

Overeenkomst voor p brug/tunnel rond

Staten Zeeland geven groen licht

2 minuten leestijd

MIDDELBURG — Provinciale Staten van Zeeland zijn vrijdag zonder veel enthousiasme akkoord gegaan met de overeenkomst tussen de provincie en het rijk over de aanleg van een brug/tunnel tussen Zuid-Beveland en ZeeuwschVlaanderen. De tweemansfractie van D'66 en vier PvdA'ers stemden tegen.

De reserves in de Staten sproten met name voort uit de onzekerheid over het tijdstip wanneer met de aanleg van de brug/tunnel kan worden begonnen. De rijksoverheid heeft namelijk bedongen dat de benodigde leningen niet afgesloten mogen worden als de rente hoger is dan tien procent. Daarvoor is het mogelijk dat de aanleg wórdt uitgesteld, wat tot gevolg zou hebben dat de bestaande veerverbindingen in grote problemen geraken.

Verschillende woordvoerders voerden tevens aan dat de bijdrage die de provincie straks aan de brug/tunnel moet leveren, (maximaal vier miljoen per jaar), een niet gering offer voor Zeeland betekent.

Van de zijde van het CDA en de WD werd erkend dat de tegenstand de Vaste Oeververbinding Westerschelde (VOW) toeneemt. Ondanks dat, benadrukten beide fracties dat de VOW er moet komen. Aansluitend hierop kondigde Gedeputeerde Van de Bosse aan dat er mogelijk een onderzoek zal worden ingesteld onder de Zeeuws-Vlamingen, hoewel hij van mening was dat sommige bezwaren tegen de brug/tunnel niet gefundeerd zijn. Zo hoeft Zeeland volgens hem niet bang te zijn voor een „Kiltunnel-effect" omdat duidelijke a^praken zijn gemaakt over de financiële bijdrage van Zeeland in de exploitatie-tekorten van de brugtunnel.

Tolheffing

Het voorstel van GS om door middel van het verhogen van de motorrijtuigenbelasting (opcenten) geld vrij te maken voor de VOW, 'stuitte op tegenstand van de WD. Fractieleider De Voogd meende dat autorijdend Nederland het toch al zwaar genoeg heeft.

Het voorstel om extra middelen te vergaren door de tolheffing op de Zeelandbrug te verlengen, vond vrij brede instemming. Hierbij zal voor de inwoners van Scbouwen-Duiveland een sterk gereduceerd tarief van kracht zijn. SGP-woordvoerder Rentier deed nog het idee aan de hand subsidies voor de CRM-sector over te hevelen naar de Zeelandbrug om op die manier het toltarief te drukken. Deze suggestie vond echter geen weerklank.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.