Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uw Koninkrijk kome

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uw Koninkrijk kome

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

"En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle creaturen ". Mark. 16: 15.

Een koning heeft macht zover zijn rijk zich uitstrekt. Tot aan de grenzen van zijn koninkrijk gelden zijn bevelen. Daar God heel deze wereld tot Zijn rijksgebied heeft, gaat Zijn macht over heel het wereldgebeuren. In Psalm 103 : 19 lezen we: De Heere heeft Zijn troon in de hemelen bevestigd, en Zijn Koninkrijk heerst over alles. In deze macht deelt Christus naar Zijn Godheid. Hij is bij de schepping en onderhouding van heel het wereldgebeuren betrokken, samen met de Heilige Geest. We noemen deze heerschappij van de Drie-enige God op aarde "het Koninkrijk van Gods macht".

Als de Heere Jezus nu na Zijn opstanding tegen de discipelen zegt: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde, dan betekent dit evenwel meer. Hij spreekt hier als Borg en Middelaar van een aan Hem gegeven macht. Op aarde is er niet één mens die zich uit zichzelf gewillig aan de macht van God overgeeft. Hem als Koning erkent en Zijn wil eerbiedigt. Door de zonde hebben wij een andere koning gekozen. We hebben de duivel uitgeroepen tot overste dezer wereld en luisteren naar deze vader der leugen. Maar nu heeft het God behaagd Zijn Zoon naar deze wereld te zenden als de Overste van de koningen der aarde. Hij is gezonden uit vrijmacht en deelt in Gods almacht. Ieder behoort Hem als zodanig te erkennen, Zijn gezag te eerbiedigen en onder deze van God gegeven Koning te buigen. Paulus schrijft: "Daarom heeft God Hem uitermate verhoogd, en heeft Hem een Naam gegeven welke boven alle naam is; opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen die in de hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn. En alle tong zou belijden dat Jezus Christus de Heere zij, tot heerlijkheid Gods des Vaders" (Filipp.2:9-ll).

Maar nu heeft deze van God gegeven Zaligmaker niet alleen vrijmacht - het welbehagen gaat door Zijn hand gelukkiglijk voort - en almacht, maar ook volmacht om onderdanen van de duivel van koning te doen veranderen. Wat Zijn Goddelijke almacht betreft, staat ieder wel onder Zijn heerschappij, maar niet gewillig! Door Zijn Borgwerk heeft Hij evenwel een rechtsgrond verworven om van dienaren van de duivel kinderen van God te maken. Hij is op de wereld gekomen om het rijk van de duivel te verstoren en af te breken. Hij heeft die sterkgewapende overwonnen en mag hem nu zijn vaten ontroven. Zo kan Hij zondaren verlossen uit de heerschappij van de duivel en van de zonde en maken tot Zijn gewillige dienaren. Het Koninkrijk dat zo gestalte krijgt, noemen wij het "Koninkrijk van Gods genade". De onderdanen van dat Koninkrijk worden gewillig gemaakt om de boodschap van vrije genade uit te dragen. Dat nu wordt in onze tekst bevolen. De goede boodschap, het Evangelie, dat ons leert hoe kinderen van de duivel kinderen Gods mogen worden, moet overal worden gepredikt. Wie zelf het wonder kent van een vijand van God tot een vriend gemaakt te zijn en iets van de liefdedienst van deze Koning geproefd heeft, die zal begeren dat er velen tot het Koninkrijk van Zijn genade worden toegebracht. Die begeert dat alle werken Zijner heerschappij Hem verheerlijken (Psalm 103). Wat gaat het dan pijn doen te zien, dat de hele schepping onder de vloek van de zonde ligt. Wat hoort men dan met groot verdriet het zuchten van het ganse schepsel, dat der ijdelheid onderworpen is, dat in barensnood verkeert en vrijgemaakt moet worden van de dienstbaarheid der verderfenis tot de vrijheid der heerlijkheid der kinderen Gods. Paulus schrijft, dat het met opgestoken hoofde de openbaring der kinderen Gods verwacht. (Rom. 8 : 19-22).

Hoewel dit niet betekent dat de heidense volken van nature begerig zijn naar het Evangelie, houdt het toch wel in, dat er geen goede toekomst is voor enige schepsel buiten de heerschappij van Gods genade. Daarom moet het Evangelie verkondigd worden over heel deze wereld. Daarvoor roept en zendt de Koning gezanten. Ze komen van Christus' wege. Ze komen overal, bij ons en bij de heidenen. Zo moet het ook. Zo luidt het zendingsbevel.

Ze moeten het Evangelie prediken aan alle creaturen. Het Koninkrijk van Gods macht moet bekend gemaakt worden. En de nodiging moet uitgaan om te komen tot het Koninkrijk van Gods genade. Gods macht ontloopt niemand. Maar wie er niet tijdig onder leert buigen, zal er toch eenmaal onder moeten buigen, maar dan is het te laat. Waar Zijn macht wordt veracht, wordt Zijn genade niet geacht. Daar blijft de heerschappij van de duivel en de zonde.

Nog wordt het evangelie gepredikt, onder ons en bij de heidenen. We steu­ nen dit werk door ons gebed en met onze gaven. Maar erkennen we Zijn macht al en namen we de toevlucht al tot Zijn genade?

Vreest 's HEEREN macht en dient Zijn majesteit; Juicht bevend op 't gezicht van Zijn vermogen. En kust de Zoon, van ouds u toegezeid. Eer u Zijn toom verdelg' voor aller ogen.

Nunspeet, ds. C.J. Meeuse.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 mei 1999

De Saambinder | 12 Pagina's

Uw Koninkrijk kome

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 mei 1999

De Saambinder | 12 Pagina's