Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uitermate verhoogd (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uitermate verhoogd (2)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Daarom heeft God Hem uitermate verhoogd." (Fil. 2 : 9a).

Er is in Christus verhoging en vernedering samenhang met Zijn kerk. Als hun Hoofd, waarin zij begrepen zijn wordt Hij vernederd en in hun plaats de schuldige aan Gods gerechtigheid. Maar ook als hun Hoofd verhoogd en vrijgesproken door het goddelijk recht. In Zijn diepe vernedering, zowel als in Zijn verhoging is er die samenhang met Zijn gemeente. Met Zijn kerk in de armen Zijner liefde geklemd is Hij de dood ingedaald. Ze waren aan Zijn hart toen Hij Zich vernederde tot in de dood, ja de dood des kruises. Maar ze waren ook aan Zijn hart toen Hij opstond uit de doden. Hij is met de Zijnen in de armen de dood ingedaald, om er met de Zijnen in Zijn armen weer uit te komen. Pasen is Christus, die wederkeert uit dood en graf met de Zijnen als buit in Zijn armen.

Als Hij dan ook uitermate verhoogd wordt, wordt ook Zijn gemeente uitermate verhoogd. Paulus heeft die samenhang met Christus zo schoon weergegeven als hij betuigt, dat de gelovigen met Christus zijn gestorven en begraven, maar ook met Hem opgewekt en gezet in de hemel.

Als Hij nu na Zijn vernedering verhoogd wordt houdt dit in dat Zijn gemeente met Hem verhoogd zal worden.

„Daarom" vernederde Hij Zich en verhoogde God Hem na Zijn offer om een uitverkoren gemeente van diep gevallen zondaren met Hem te verhogen.

Nu Christus uit het graf verrezen is kan Zijn gemeente in het graf der zonde niet blijven liggen. Nu Hij verhoogd is zullen ook zij door de verworven genade verhoogd worden.

De eerste daad dier verhoging is zondaren en zondaressen opwekken uit hun graf van zonde en ongerechtigheden. In de wedergeboorte heeft een allesovertreffende verhoging plaats. Daar wordt een kind des duivels een kind Gods. Daar worden zondaren afgesneden van Adam en ingelijfd in Christus. Daar wordt een nieuw hemels leven geschonken en de liefde Gods uitgestort in het hart door de Heilige Geest.

Uitermate worden daar zondaren verhoogd. O wat een verhoging voor een kind der hel om door Gods Geest herboren te worden en van een burger der hel een burger des hemels te worden.

Dit is echter de daad aan Gods zijde. Aan de zijde van die zondaar zal het zo geheel anders zijn. Hij begint nu pas te zien hoe diep hij neergedaald is van zijn vroegere heerlijkheid. Hij ziet zich uitermate vernederd. In zijn gewaarwording is Hij zonder God in d.e wereld, zonder Christus op de aarde en geen hope hebbende. De ellendigste mens acht hij zich te zijn, want God is hij kwijt. Hij ziet zich bedolven onder schulden en ellenden. Kortom de beleving van de door Gods Geest levendgemaakten wordt, dat zij uitermate zijn omlaag gedaald. Zij achten zich de ellendigste aller mensen. De schuldigste en verfoeilijkste der zondaren en de ongelukkigste aller schepselen.

Wat kan zo'n in zijn schuld neergeworpen zondaar nu verhogen?

Nu wat alle werken der wet niet kunnen en alle goede voornemens niet vermogen te geven, dat doet Christus offer in het hart van zulke neergeworpenen. Een waar overtuigde kan immers door d.e wet en zijn betrachtingen niet genezen worden. Hij kan alleen in Christus bloed rust vinden. Ware verwonden krijgen alleen genezing onder de vleugelen van de Zon der gerechtigheid. Er is voor hen geen andere balsem, dan de balsem Gileads. Het waar geloof leidt de mens van zichzelf af tot de gerechtigheid die in Christus is.

Niets kan zulken verhogen dan Christus dood en gehoorzaamheid. Niets daarbuiten hen troosten of genezen.

Laat daarentegen de Heilige Geest slechts één druppel van Zijn bloed op hun ver-

meditatie

wonde consciënties vallen en het geloof slechts bevende de zoom Zijner klederen grijpen, het zal hen uitermate verhogen. Dat bloed en die gehoorzaamheid verhogen hen boven de vloek der wet en de eisen ener wraakvorderende gerechtigheid. Dan worden ook zij soms uitermate verhoogd, de ogen zalig van het zien en het hart vervuld met heilbespiegelingen om het schoonste lied van die Koning te zingen.

Dat verhoogt hen boven hun bezwaren, moeiten en beslommeringen.

Ja de toepassing van dat bloed aan onze harten en de gelovige omhelzingen van Christus als onze Borg en Choël verhogen de kerk tot een staat van vrede en verzoening met God. Voor die met Christus gerechtigheid bekleed is legt God voor eeuwig Zijn toorn af. Zulken verhoogt Hij tot Zijn zonen en dochteren.

De hoogste verhoging zal echter de dood hen brengen. Deze koning der verschrikking zal toch de weg zijn tot een eeuwige verhoging.

Dan worden ze met hun Hoofd Christus uitermate verhoogd. Dan zullen ze een heerlijkheid ontvangen boven de heerlijkheid der engelen en verzadiging van vreugde genieten, lieflijkheden aan Zijn rechterhand eeuwiglijk en altoos.

Dan mag het ook van Sion gelden „uitermate verhoogd te zijn." Maar de weg er heen is zich op het diepst voor God vernederen vanwege zijn schuld en vlcekwaardigheid. Zij, die zo in het stof liggen neergebogen worden door Christus weer opgericht.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 mei 1969

Daniel | 14 Pagina's

Uitermate verhoogd (2)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 mei 1969

Daniel | 14 Pagina's