+ Meer informatie

Seniorenwinkels speciaal voor ouderen ^

4 minuten leestijd

DEN HAAG - Het belang van het groeiend aantal ouderen en hun betekenis als consument wordt steeds meer onderkend door het bedrijfsleven en de detailhandel. Het nieuwste fenomeen op de ouderenmarkt is de seniorenwinkel, speciaal gericht op de 50-plusser die niet is gehandicapt, maar wel kleine gebreken heeft die met geringe aanpassingen van meubilair te verhelpen zijn.

Momenteel telt Nederland zeven seniorenwinkels in Den Haag, Amsterdam, Zwolle, Nijmegen, Capelle a/d Ussel, Arnhem en Rijssen. Deze „aanmeetcentra", zoals ze zichzelf noemen, zijn onderhandelingen begonnen om een samenwerkingsverband op te richten. Het is de bedoeling dat er twaalf seniorenwinkels regionaal verspreid over het land komen. Een warenhuis speciaal voor de oudere mens, zoals dat in de Verenigde Staten al bestaat, is hier voorlopig nog niet te verwachten.

Twee jaar geleden was de seniorenwinkel in Capelle de eerste in ons land. Het revalidatiebedrijf Beenhakker Rotterdam bv kreeg steeds vaker de vraag gesteld waarom er voor de; ouderen niets speciaals werd gedaan. „Toen zijn we naast het revalidatiebedrijf, waar rolstoelen en dergelijke worden verkocht, de eerste seniorenwinkel van Nederland begonnen", zo vertelt Lenneke Ruys-van de Vlist, de bedrijfsleider van de seniorenwinkel in Capelle en de pas geopende zaak in Den Haag.

De seniorenwinkels zijn bedoeld voor ouderen die nog niet gehandicapt zijn, maar al wel zijn geconfronteerd met de eerste gebreken van het ouder worden. Voor gehandicapten zijn er al veel voorzieningen en winkels.

Slaapcomfort

„De seniorenwinkel is vooral gericht op slaapen zitcomfort. Ouderen zitten en slapen meer dan jongeren. Vaak hebben ze rugklachten of bij voorDEN HAAG Er komen in ons land beeld reuma en dan helpt zitten op de hoge keukenstoel niet meer. Bij goed zitten gaat het om de hoogte, de diepte en de hoek tussen zit- en rugleuning", zo vertelt Lenneke Ruys. Als fysiotherapeute werkte ze bij een fabrikant van revalidatieapparatuur, terwijl ze nu in de seniorenwinkels kennismaakt met de kant van de consument. Veel ouderen hebben volgens haar moeite met de gehaaste bediening in met name meubelwinkels.

Ruys: „Oudere mensen hebben behoefte aan een meer persoonlijke behandeling die meestal wat meer tijd vergt. Wat wij als aanmeetcentra ook willen benadrukken is de noodzaak van specialistische kennis bij het verkooppersoneel. Elke oudere heeft een eigen specifiek klachtenpatroon, dat om een individuele benadering vraagt.. Zo hebben oudere vrouwen vaak last van dikke benen omdat ze juist weer te hoog gaan zitten. Daardoor klemmen de benen af en is de stand van de wervelkolom bij het zitten verkeerd".

De verkoper in de gewone meubelzaak weet volgens Ruys te weinig van de specifieke behoeften van ouderen. „Sommige meubelzaken adverteren al met seniorenstoelen, maar als dan kijkt blijkt het assortiment uit slechts twee stoelen te bestaan".

Hulpmiddelen

Naast een groot scala aan slaap- en zitmeubels, verkopen de seniorenwinkels ook allerhande hulpmiddelen in het huishouden. Een kleine greep uit het gevarieerde aanbod: een apparaatje om potten gemakkelijk te openen, pennenverdikkers om makkelijker te schrijven, leesplankjes, apparaten om iets van de grond af te pakken, speciale douchestoelen voor mensen die bang zijn om in de douche te vallen, en winkelwagentjes.

„De Europese fabrikanten lopen vooral wat betreft de produktie van stoelen achter op de wensen vanuit de ouderenmarkt", zo meent Lenneke Ruys. „Mede omdat we in Nederland toch de pioniers zijn, proberen we de fabrikanten zo veel mogelijk te voeden met wat de ouderen aan wensen hebben. Jammer genoeg zijn er nog altijd te weinig echt mooie stoelen en banken die in alle standen gezet kunnen worden voor de oudere mens met rugklachten".

„Ouderen hebben ook zo hun eigen winkeltijden", zegt Lenneke Ruys. „We gaan al om tien uur 's ochtends open, maar de aanloop van bezoekers begint meestal pas na twaalven. Op koopavonden hoef je niet open te zijn, want de oudere heeft overdag tijd genoeg en zit 's avonds het liefst voorde televisie".

Duidelijke plek

Woordvoerders van de Consumentenbond en Konsumenten Kontakt zeggen onbekend te zijn met het fenomeen seniorenwinkel en hebben er dan ook geen mening over. Directeur Wiegers van de protestantse ouderenbond PCOB juicht de komst van de seniorenwinkels toe. „Het is goed dat er een duidelijke plek is onder een duidelijke naam waar ouderen terecht kunnen voor specifiek voor hen bedoelde artikelen. Die moeten er veel meer komen, zeker in deze tijd waarin wordt gestreefd om ouderen zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen", zo stelt de PCOB-directeur.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.