Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Barneveldse uitgeverij Gebr. Koster is bezig met het uitgeven van preken van onze geliefde schrijver en prediker J.C. Philpot die overgezet zijn in de Nederlandse taal met als titel "De gangen van Gods Kerk". Het is de bedoeling van de uitgever om verschillende preken van de schrijver te bundelen en uit te geven, die door wijlen de heer A. Kik te Numansdorp zijn vertaald. De eerste delen van deze prekenserie hebben we alreeds gerecenseerd. Thans zijn de delen 7 en 8 op de markt verschenen. Deel 8 bevat zelfs 11 preken omdat de opgenomen verhandelingen korter zijn dan anderen. Volgens ons hadden er nog wel één of meer preken in opgenomen kunnen worden gezien het aantal pagina's in vergelijking met de andere delen, temeer daar de prijs van dit deel hetzelfde is gebleven. Onder elke preek staat een verwijzing naar de originele uitgave. Volgens de uitgaven die wij bezitten klopt dit niet altijd, of is het niet volledig. We willen dit alleen maar doorgeven als een hint voor de nog te verschijnen prekenseries.

In de vorige boekbesprekingen over de preken van Philpot hebben we uitvoerig over de inhoud geschreven. We kunnen volstaan met de opmerking, dat Philpot de gangen van Gods kerk zuiver beschreven en besproken heeft. Op een zuiver Schriftuurlijk-bevindelijke wijze geeft hij de ondervindingen van Gods volk weer in dit tranendal. Hij blijft niet hangen in de christen, maar wijst zijn hoorders er op, dat strijd, godsverlatingen, moeite en satans aanvechtingen moeten dienen om de ziel tot Christus uit te drijven, en Hem alleen nodig te krijgen tot zaligheid.

We weten wel hoe Philpot vooral het leven van Gods volk beschreven heeft, toch mag men niet zeggen dat het separerend element in zijn prediking gemist werd. In de leerzame preek over Jesaja 48 : 17 opgenomen in deel acht zegt hij het volgende: "Ik vrees, dat er velen leven en sterven onder de ontzaglijke misvatting dat ze geloven. Dat ze, omdat zij een rechtlijnige theorie van de bevinding hebben, omdat zij gewoon zijn bepaalde predikanten te beluisteren en bepaalde boeken te lezen, en jarenlang op een zekere plaats zitten, daardoor heiligen Gods zijn, terwijl het zijn kan, dat er niet een korrel zaligmakende genade in hun hart is." Philpot kon dan ook niet opschieten met zulke erg wijze mensen. Ook heden ten dage blijkt dat dit slag volk ook niet veel met Philpot op heeft! Want laatst lazen we nog hoe men in een kerkelijk blad zich laatdunkend uitliet over Philpot: Hij stelde de voederbak te hoog etc, etc. Men maakt zich er dan van af, door op te merken, dat de bevinding van Philpot niet de volle nadruk mag krijgen, en dat de rechtvaardiging niet afhangt van onze beleving, maar van ons oprecht geloof in Christus! Op zich zijn we het daarmee volkomen eens, maar men kan zulk een opmerking ook wel maken omdat men er dan zelf buiten staat als men de bevinding der heiligen leest. Men vergeet dat "De gangen van Gods kerk" de vruchten zijn van de leiding van Christus' Geest met Zijn Kerk. Maar Philpot was verblijd wanneer hij een arme ziel ontmoette en ermee in gesprek kwam, want dan zag hij de dingen van God (32). En we kunnen hem daarin goed volgen. Juist de prediking waarin God verheerlijkt wordt en de mens op het diepst vernederd wordt veroorzaakt verzet bij de mens, maar het is tot sterkte voor een arm en verslagen zondaar die buiten Christus niet kan leven. De Heere zegene deze uitgave aan de harten van jong en oud.

In zoverre we hebben nagezien, want de tijd ontbreekt om dit grondig te doen, is de vertaling zo zuiver mogelijk gebeurd. De prijs per deel is ƒ 29, 50.

”Schriftverklaringen”, Hebreeën 7-10, Dr. H.F. Kolilbrugge. 245 blz.; prijs ƒ 23, 90. ”Een lied der liefde” verklaring van Psalm 45. 60 blz.; prijs ƒ 6, 90. Beide boekjes zijn uitgegeven door uitg. Den Hertog-Houten.

Bovengenoemde uitgever heeft voorgenomen om 'Schriftverklaringen' over de Hebreeën in drie delen uit te geven. Het eerste deel hebben we reeds besproken, thans wordt het tweede deel te koop aangeboden. Dr. Hermann Friedrich Kohlbrugge wordt wel genoemd 'een briljant exegeet', waar we ook van harte mee in kunnen stemmen, als we zijn werken lezen. En dan bedoelen we dit wel in de rechte zin van het woord, zoals hij de hoofdstukken 7-10 van de Hebreeënbrief, op een Schriftuurlijk-bevindelijke wijze heeft verklaard. We kunnen van Kohlbrugge, een door de Heilige Geest verlichte exegeet, hetzelfde zeggen wat hijzelf over Ursinus opmerkt: "God heeft de Catechismus geschreven. Het is de mening van de Heilige Geest" (35).

In het deel wat we thans te bespreken hebben kunnen we dan ook dezelfde geest terugvinden als die u kunt vinden in een ander werkje van hem: "De tale Kanaans". Het verbaast ons wel dat enkele voormannen uit de kring van Kohlbruggevrienden zich bevreemden dat in groeperingen van de Afscheiding zo 'geclaimd' wordt op Kohlbrugge. Naar hun mening wordt dan alleen het bevindelijke element door de 'Afgescheidenen' naar voren gehaald. Deze opmerking is voor ons veelzeggend, maar we durven te stellen dat Kohlbrugge de Heilige Schrift heeft uitgelegd zowel op een Schriftuurlijke als op een bevindelijke wijze.

Op een heldere wijze legt hij niet alleen de hoofdstukken van de Hebreeënbrief uit, maar wijst ook aan hoe Christus zielsbevindelijk waarde gaat krijgen voor in zichzelf verdoemelijke zondaren. Hij merkt op, dat de Heere dit doet door hen te heiligen, of wel af te zonderen. Hij zegt daarvan: "Geheiligd worden wil zeggen: door God afgezonderd worden van de gemene hoop om Hem, als hun hoogste Goed, terug te vinden" (203). Zonder deze afzondering zal men nooit de nood gevoelen en een honger krijgen naar en de kracht gevoelen van Gods Woord (204). Hij wijst vervolgens op de noodzakelijke bediening van Gods heilige wet ter ontdekking van de zonde: "Tot wie God komt met Zijn wet, die ontdekt hij zonde, daar is verlegenheid vanwege de zonde, ach ja, daar is een geweten der zonde" (162). Dit legt Kohlbrugge nader uit, wanneer hij de vraag stelt wie door Christus geheiligd worden: "Wanneer men niet onheilig is, wanneer men geen zonden heeft, zolang men niet een kind des duivels is, zolang men niet gelooft welke straf er op de zonde staat, dan behoort men niet tot degenen waarover Paulus spreekt in Hebr. 10 : 10. Komt echter de wet en werpt zij de mens ter aarde, dan heeft men troost aan dit woord" (188). Daarom stelt hij, dat degenen die arm en ellendig zijn en het leven niet in eigen hand kunnen vinden de toevlucht tot God gaan nemen (41). Zij alleen zijn verblijd wanneer zij overtuigd worden, dat de verlossing van God afhangt (101). Hoe bevindelijk is hij niet als hij opmerkt: "Christus echter grijpt de verlorene, wanneer hij in de hel ligt; Hij grijpt de stervende, wanneer hij in de dood ligt; Hij grijpt Zijn kind op de weg der slechtigheid; Hij geeft, waar niets is dan verdoemenis, waar men belijdt waard te zijn verstoten te worden, het eeuwige leven" {11).

Met deze enkele opmerkingen kunnen onze lezers zelf wel concluderen of de 'Afgescheidenen' Kohlbrugge in hun eigen 'hokje' wringen, of dat zijn nagelaten geschriften juist de leer bevestigden die zij voorstaan, en waardoor Hendrik de Cock niet meer geduld werd om deze leer in de Vaderlandse kerk te brengen! In 1833 heeft De Cock Kohlbrugge nog geschreven dat hij zich niet moest afscheiden. Maar voor beiden werd het onmogelijk gemaakt, hoe droevig dit ook is. We weten ons dan ook door Kohlbrugge aangesproken!

Het andere werkje, 'Een lied der liefde', een korte verklaring van Psalm 45, van de hand van deze door Gods Geest geleide leraar is een pennevrucht van het ondervinden van de kracht van de gemeenschap met Christus als de Bruidegom van Zijn Kerk. Hij schrijft daarover in een preek op 12 juH 1874: "Toen in Holland de ganse macht van hel en wereld de strijd met mij aanging, gaf Hij mij de 45e psalm. Daar zag ik de Koning in Zijn schoonheid...” Na

zijn afzetting schreef hij een proefschrift over deze psalm waarin zijn thema was een bruiloftshed van Christus en Zijn gemeente. Later heeft hij daar enkele preken en verklaringen over gehouden, die in dit boekje zijn opgenomen, zoals we in het 'Ten geleide' kunnen lezen. We begrijpen, dat niet alle aanbevolen boeken gekocht kunnen worden, doch indien mogelijk: Koop, neem en lees!

”Het leven van David”, Ds. M. Heikoop. Uitg. Den Hertog, 1994. 241 blz.; prijs ƒ 29, 90.

Ds. M. Heikoop (1890-1944) heeft een bijzondere plaats in onze gemeenten. We nemen aan dat de levensbeschrijving "Het leven en arbeid van ds. M. Heikoop" niet in veel huizen zal ontbreken.

Daarin kunnen we niet alleen lezen hoe hij door de Heere geleid en onderwezen is geworden in de weg der zaligheid, en geroepen is tot het leraarsambt, maar ook hoe zijn leven werd beëindigd doordat een bom op het ziekenhuis terecht kwam waar hij in de wachtkamer zat te wachten, zodat deze bom (zo vermeldt de schrijver) als de wagen van Elia was om hem ten hemel te dragen.

De preken die zijn nagelaten worden nog veelvuldig in de gemeenten gelezen. Toch zijn er nog meer nagelaten geschriften, die wellicht niet zulk een bekendheid hebben als zijn levensbeschrijving, zoals de "Bijbellezingen over de profeet Elia" en "Het leven van David". Bovengenoemde uitgever heeft ons dit laatste werk, de zes-de druk, toegestuurd ter recensie.

Wijlen ds. G.H. Kersten heeft er een voorwoord in geschreven, waarvan we het volgende hier laten volgen: "Bij het lezen dezer eenvoudige. Schriftuurlijke beschouwingen over de Koning Israels, kwam mij nogmaals duidelijk voor ogen het wonder, dat de Heere aan de Utrechtse leraar heeft verricht. Krachtdadig geroepen tot het ambt in 's Heeren wijngaard, heeft de Heere hem willen bekwamen en dienstbaar stellen in de gemeenten. De Heere stelle deze bijbellezingen voor velen tot zegen. Door eenvoud zullen zij aantrekken en hun plaats wel vinden.”

Bij deze aanbeveling sluiten we ons volkomen aan, en achten verdere aanbeveling overbodig.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 maart 1995

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 maart 1995

De Wachter Sions | 8 Pagina's