Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ALTERNATIEVE HULP

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ALTERNATIEVE HULP

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

HULP Het lijkt mij verstandig in dit artikel de nieuwe tendenzen, die zich in het gewone maatschappelijk werk voordoen terzijde te laten, omdat bovenstaand artikel ons hiervan het een en ander laat zien. Ik wilde me daarom richten op een drietal betrekkelijke jonge instellingen, die zich bezig houden met jeugdwelzijnszorg, n.1. J.A.C., Release, en Sosjale Joenit.

In de laatste jaren is er een aantal instellingen ontstaan die de hiaten die het bestaande maat-

schappelijk werk en met name de kinderbescherming steeds meer gingen vertonen, prcbeert op te vullen. Vooral jongeren tussen de 15 en 20 jaar (minderjarigen) die zich min of meer tegen de gevestigde maatschappij zetten, hebben moeite met de officiële maatschappelijk werk instellingen. Zij liggen veelal overhoop met hun ouders of met de leiding van een kinderbeschermingstehuis en zullen niet zo gauw naar een gewone instelling voor maatschappelijk werk toestappen. Ze hebben drempelvrees voor het officiële en formele, wat zovaak eigen is aan het bestaande maatschappelijk werk. De alternatieve vormen van hulpverlening hebben dit probleem onderkend en zijn erop ingesprongen.

Als eerste vorm van alternatieve hulpverlening is te noemen het J.A.C. (Jongeren Advies Centrum). De J.A.C.'s zijn ondermeer geïnspireerd door soortgelijke instellingen in Engeland en Scandinavië. De opvang en sfeer in deze J.A.C.'s is geheel afgestemd op de behoeften van jonge mensen in de leeftijdsgroep van zo'n 15 tot 20 a 25 jaar. De stafleden moeten een goede maatschappelijke opleiding hebben gehad en wat betreft mentaliteit en persoonlijke opvattingen bij de jongeren passen. De jongeren moeten zich bij hen thuis kunnen voelen en het gevoel hebben, dat ze hen in vertrouwen kunnen nemen.

Een andere alternatieve vorm van hulpverlening is het Release. Release maakt bij de hulpverlening gebruik van vrijwillige, onbetaalde medewerkers, maar ook van deskundigen zoals juristen en psychologen, die vrijwel altijd belangeloos hun medewerking verlenen. Op deze wijze wil Release voorkomen dat zij gesubsidieerd zou moeten worden en' daardoor afhankelijk wordt van de overheid. Zij wil n.1. in principe altijd de mogelijkheid behouden om tegen de officiële maatschappij stelling te nemen. Sosjale Joenit is een soortgelijke instelling als Release. Evenals Release prcbeert ze de zaken zelf te behandelen, in tegenstelling tot het J.A.C., dat vaak j verwijst.

Hoe moeten wij nu tegen deze drietal vormen van alternatieve hulpverlening staan? Je zult misschien wel denken: „Daar heb je het weer. Altijd er een standpunt tegenover in moeten nemen, altijd maar zoeken naar iets negatiefs. Is het dan geen loffelijk streven, dat jongeren op zo'n manier die hen aanspreekt, worden opgevangen? ”.

Dat de drempelvrees van jongeren voor instellingen van hulpverlening weggewerkt [wordt, is positief te waarderen. Er zijn echter ten denzen te bespeuren op het gebied Ivan de alternatieve hulpverlening, waarvoor we op onze hoede moeten zijn. Onder Ihet motto van de veranderende publieke norm worden bestaande wetten door de loverheid buiten werking gesteld. Steeds meer wordt uitgegaan van het dogma der labsolute vrijheid van de jeugd.

Alternatieve hulpverleners wordt de gelegenheid geboden' kinderen te doen onder-Iduiken en verborgen te houden voor hun ouders of het kinderbeschermingstehuis. IHcewel het hun kinderen betreft, worden de ouders als cnmonclig, als onverstandig, fels schuldig behandeld. De gevoelens van de kinderen tellen alleen maar mee en Imet die van de ouders wordt geen rekening gehouden.

Het is onmenselijk, dat er regelingen worden getroffen, waarin het gevoel van de fcuders geen' rol meer mag spelen, hoe „slecht" ze het ook zouden doen. De ouders Incgen niet als onbelangrijk terzijde worden geschoven, want het zijn en blijven fcuders. De Bijbel neemt tegenover deze tendenzen die in wezen terug te voeren' zijn fcp het zich afzetten tegen het gezag van de Bijbel, een duidelijk standpunt in. Dit iverdt kernachtig samengevat door de Catechismus in zondag 39. Het antwoord op Be vraag: „Wat wil God in het vijfde gebed? " luidt daar: „dat ik mijn vader en Inijn moeder en allen, die over mij gesteld zijn, alle eer, liefde en trouw bewijze en Inij hunner goede leer en straf met behoorlijke gehoorzaamheid onderwerpe en ook Bnet hun zwakheden en gebreken geduld hebbe, aangezien het Gode belieft ons door Run hand te regeren”.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 maart 1976

Daniel | 18 Pagina's

ALTERNATIEVE HULP

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 maart 1976

Daniel | 18 Pagina's