Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ontvangen en geboren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ontvangen en geboren

Zondag 14.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

David zegt in Psalm 40: "Gij hebt mij de oren doorboord". Wie is er eigenlijk aan het woord Psalm 40? Is het niet de Zoon van God. de Knecht des Vaders?
In Exodus 21 is er sprake van een Hebreeuwse knecht, die zijn heer zes jaren zal dienen; maar in het zevende jaar zal hij vrijuit gaan om niet.
Maar nu zou het kunnen gebeuren dat die knecht zegt: "Ik heb mijn heer, mijn vrouw en mijn kinderen lief, ik wil niet vrij uit gaan".
Als dal het geval is, zo zal hem zijn heer tot de goden brengen, daarna zal hij hem aan de deur, of aan de post brengen: en zijn heer zal hem met een priem zijn oor doorboren, en hij zal hem eeuwiglijk dienen.
Christus is de Knecht Zijns Vaders. De Vader zegt in Jesaja 42 : 1 : "Ziet, Mijn Knecht, Die Ik ondersteun. Mijn Uitverkorene, in Dewelke Mijn ziel een welbehagen heeft".
God de Heilige Geest heeft Hem het lichaam toebereid in de moederschoot van de maagd Maria. De vleeswording des Woords is een wonder. Het is eigenlijk geen wonder dat zo- veel mensen dit wonder niet geloven, want de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen die des Geestes Gods zijn, ze zijn hem een dwaasheid.
De vleeswording des Woords is derhalve ook een verborgenheid. Paulus geloofde in zijn eertijds niet dat Jezus van Nazareth de Zoon van God was. Maar de tijd is gekomen, dat ongeloof en twijfel in het leven van Saulus van Tarsen plaats maakten voor aanbidding en verwondering. Aan zijn geestelijke zoon Timotheüs schrijft hij: "En buiten alle twijfel, de verborgenheid der godzaligheid is groot; God is geopenbaard in het vlees".
Ten tijde van de Franse revolutie werd de vleeswording des Woords voor antiek uitgekreten. Ontwikkelde mensen geloofden daar niet aan. Kerstfeestviering was iets voor landarbeiders, vissers en dienstboden; zo zei men.
In de loop der jaren is veel steigerwerk rondom het Kerstfeest gebouwd. Men stelt zich tevreden met de schelp en niet met de parel Die de schelp bevat. Men wil niet weten van de nederige geboorte van Jezus, de Zoon van God.
Zondag 14 handelt over de staat van Zijn diepe vernedering, die is afgebeeld door Jozef en David. Van Jozef lezen wij dat zijn persoon in de ijzers kwam. Christus is in de hof van Gethsémané gebonden, opdat Hij Zijn volk zou ontbinden.
Van David lezen wij dat hij vervolgd en opgejaagd werd, gelijk een veldhoen op de bergen.
Van Jezus lezen wij dat Hij niet meer vrijelijk wandelde onder de joden. De overpriesters en de Farizeën hadden een gebod gegeven, dat, zo iemand wist, waar Hij was, hij het zou te kennen geven, opdat zij Hem mochten vangen.
Van Jozef en David weten wij, dat zij niets gedaan hadden dat des doods of banden waardig was. Later moest Pilatus van Jezus getuigen dat hij geen schuld in die Mens vond.
Rondom de vleeswoording des Woords zijn tal van dwalingen ontstaan. De ontvangenis en de geboorte van Jezus Christus, Gods eniggeboren Zoon-, is het meest mysterieuze van alle dogma's. Het is niet te vatten hoe de eeuwige Zoon van God Zich met de menselijke natuur verenigd heeft.
Op de hoge kerkvergaderingen te Nicéa en Chalcedon is de leer vastgesteld. De naturen van Christus zijn ongedeeld en ongescheiden, onvermengd en onveranderd.
Het is zo waar wat we lezen in het antwoord op vraag 35: "Dat de eeuwige Zone Gods, die waarachtig en eeuwig God is en blijft, de ware menselijke natuur, uit het vlees en bloed der maagd Maria, door de werking des Heiligen Geestes, aangenomen heeft".
Jezus de Zoon van God nam de ware menselijke natuur aan uit de maagd Maria. De Zoon van God nam niet de natuur aan die Adam bezat voor de val, maar onze verzwakte menselijke natuur.
Zo lezen we in art. 18 van onze N.G.B.: "Aannemende een ware menselijke natuur met al haar zwakheden, uitgenomen de zonde".
Christus heeft die menselijke natuur niet uit de hemel meegebracht, maar wel heeft Hij bij Zijn hemelvaart die menselijke natuur de hemel ingebracht. Ook is Maria bij haar heilige ontvangenis en geboorte van de Heere Jezus niet zondeloos geworden. Ook zij had haar grote Zoon nodig als Borg en Zaligmaker.
De vraag doet zich nu op, waarom Christus de menselijke natuur aannam. Ons antwoord is, dat Kerstfeest het feest van Immanuël is; en Immanuël betekent: God met ons!
Naomi zei van Boaz: "Die man is ons nabestaande; hij is een van onze lossers". Christus is ons nabestaande, Hij is vlees van ons vlees en been van onze benen. In Zijn verzwakte menselijke natuur was er maar één ding dat Hij met ons niet gemeen had, en dat was de zonde. Hierbij komt dat God de zonde straft in de natuur waarin zij is bedreven. De mens zondigde in lichaam en ziel, daarom moest de Zoon van God lichaam en ziel aannemen om daarin te lijden en te sterven. Christus bracht dus in de menselijke natuur de voldoening aan; en toch bleef Hij waarachtig God.
In vraag 36 wordt gevraagd: "Wat nuttigheid verkrijgt gij door de heilige ontvangenis en geboorte van Christus? Uit het antwoord blijkt dat het verlossingswerk van de Borg en Zaligmaker niet aanvangt in de hof van Gethsémané.
Er zijn mensen die van Pasen en Pinksteren spreken, en ze hebben nog nooit in de kribbe gezien.
Wie werd er in een beestenstal geboren en in doeken gewonden?
Wie werd er gelegd in de kribbe? Waarom ligt Hij daar? Omdat ik schuldig en onheilig ben.
Het nut van de heilige ontvangenis en geboorte van Christus is groot. De gelovige ziel mag zeggen: "Hij is mijn Middelaar. Ik ben in zonde ontvangen en in ongerechtigheid geboren; en nu is het werk van de Middelaar mijn zonde voor Gods aangezicht te bedekken".

Welzalig hij, wiens zonden zijn vergeven
Die van de straf voor eeuwig is ontheven.
Wiens wanbedrijf, waardoor hij was bevlek
t Voor 't heilig oog des Heeren is bedekt.


Een heilig en rechtvaardig God kan met de zondaar en de zonde geen gemeenschap hebben. Hij is te rein van ogen dan dat Hij het kwade zou kunnen aanschouwen.
Alleen door de volkomen genoegdoening en gerechtigheid van Christus ontvangt de zondaar weer zijn bestaansrecht voor God. O, dat we toch de noodzakelijkheid van de Middelaar Gods en der mensen mogen zien. Zijn gerechtigheid alleen redt van de dood.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 juli 1986

De Saambinder | 8 Pagina's

Ontvangen en geboren

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 juli 1986

De Saambinder | 8 Pagina's