Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een oude bekende is het boekje van Eva van der Groe, waarin zij haar Bekeringsweg vertelt. Geschreven met haar eigen hand en mogelijk ook overgeschreven, circuleerde het onder Gods volk, totdat het in 1838 voor het eerst in druk verscheen. Daarna is het nog vele malen herdrukt. En zo is het ook nu weer opnieuw verkrijgbaar gesteld.

In een „Ten geleide" met wat historische en bijbehorende gegevens, zegt dhr. F.A. van lieburg, dat Eva wellicht het verslag van haar bekering heeft geschreven om het standpunt van haar broer, ds. Th. v.d. Groe, te verdedigen. Ik acht dat niet onmogelijk, omdat in het boekje uitdrukkingen voorkomen, die we liever anders gezegd zouden zien. De geest van de

tijd, waarin het geschreven is, kan ook veel duidelijk maken van de bedoeling van de schrijfster. Zij leefde onder een „dode, letterlijke" bediening van Gods Woord. En omdat er niet naar Waarheid in het binnenste gezocht en gevraagd werd, deed zij gemakkelijk een mondbelijdenis om tot het Heilig Avondmaal te worden toegelaten. Er waren in die tijd ook vele zogenaamde „toegekeerde" mensen. Die stonden in hun gedachten een trapje hoger, dan de onverschilligen en vijandigen in de kerk. En dat was oorzaak dat zij welgerust de bekering gedurig uitstelden en de dag der genade voorbij lieten gaan. Ook stond zij afwijzend tegenover de zg. „Nijkerkse beroeringen", waarbij velen op een geruchtmakende wijze tot Jezus kwamen. Zij kon daarom ook niet nalaten de lezers ernstig te waarschuwen.

Er is sindsdien veel veranderd. Via een > , dode, letterlijke" bediening zijn duizenden stap voor stap van de waarheid afgegaan. Anderen zijn overgegaan tot een n ineer „enthousiaste" verkondiging, waarbij meerderen spoedig tot Jezus komen. En waar nog een band is met de oude beproefde waarheid is de onverschilligheid ooit te beseffen dat zij „afgekeerd" zijn, waarom zij de dag der genade voorbij laten gaan. Wat wij echter niet doen, dat is zomaar aan het Avondmaal lopen. Daar wordt gelukkig onder ons nog duidelijk op gewezen, dat armen met goederen vervuld worden, maar rijken - en dat zijn we allemaal van nature - ledig worden weggezonden.

Veel in dit boekje is ons daarom tot een waarschuwing. Bijvoorbeeld wat we lezen op blz. 19: „Er werd niet naar waarheid in het binnenste gezocht noch gevraagd. Het was al goed als men maar een uiterlijke mondbelijdenis kon opzeggen en verder in geen grove of ergerlijke zonde leefde".

Weinigen zochten in hun leerlingen anders dan een dood geraamte, zonder geest of leven. Eva wist niet, dat zij door zo aan de tafel des Heeren te gaan, haar „oordeel en verdoemenis verzwaarde". Maar wij kunnen de enkele bediening, die er nog plaatsvindt, bijwonen zonder enige beroering, zonder een traan te laten, dat het niet recht met ons staat als wij niet aan kunnen gaan en zonder een vast besef, dat we zo reizen naar ons eeuwig verderf. We leven voort met onze inbeelding en godsdienst en ons besef van de zuivere leer en we kunnen nauwelijks of in het geheel niet meer verdragen, als ons gezegd wordt, dat een heilig God wat anders van ons eist. Waar is dat uitzien, dat worstelen met de Allerhoogste, of er in de kinderen die we onderwijzen nog eens iets anders dan een letterlijke bevatting mocht gewerkt worden? Dan komen we in alles tekort!

Eva mocht van de Heere iets anders leren. Zij kreeg te zien, dat zij met de mond de Heere wel beleed, maar Hem met het hart verloochende. Ze dacht dat zij minder voor hel en verdoemenis behoefde te vrezen, nu ze lidmaat was geworden, ondanks dat ze werelds en ijdel voortleefde. Zij moest met schaamte en nederigheid bekennen: „dat de natuurlijke mens, in zijn blinde natuurstaat, niet echt gelooft. Noch geloven kan dat er een God en zaligheid, duivel en verdoemenis, dood en opstanding zijn en komen zal. Ook niet dat hij een onsterfelijke ziel bezit". Wat blijft er dan toch weinig van het zogenaamde historiëel geloof over, waarvan sommigen nog zoveel verwachting hebben. Laat een ieder voor zich dit alles eens overdenken!

De schrijfster mocht ook bevindelijk leren wat het zeggen wil: , , Indien het tarwegraan in de aarde niet valt en sterft, zo

blijft hetzelve alleen; maar indien het sterft, zo brengt het veel vrucht voort". Joh. 12:24. Zij zegt op blz. 43: Hier stierfik aan mijzelf en aan al het mijne". En even verder: Op hetzelfde ogenblik, of punt des tij ds, waarop ik uit mijzelf uitging, ging ik in Christus over en raakte er mijzelf helemaal kwijt. Ik werd in Christus gevonden, niet meer hebbend mijn gerechtigheid die uit de wet was, maar die uit het geloof in Christus is". Ik neem aan, dat zij bedoelde te beschrijven hoe zij met het recht verenigd is geworden en dat de Persoon van Christus Zich in haar ziel openbaarde. Op dit punt is het wel nodig met haar uitspraken de nodige voorzichtigheid te betrachten. Ik zal proberen dit duidelijk te maken.

Op dezelfde bladzijde is te lezen: En deze levendmaking volgde onmiddellijk op het sterven aan mijzelf'. Op blz. 45 staat: Er zijn mensen die dat zogenaamd hongeren en dorsten naar de Heere en dergelijke, willen houden voor beginselen van de genade in de ziel of werkzaamheden des Geestes". Hieruit zou men kunnen afleiden, dat de Geest Zijn levendmakende en zaligmakende arbeid pas begon bij de openbaring van de Persoon van de Middelaar en de bewuste overgang in Hem. De trekking des Vaders, volgens Joh. 6 : 44a, voorafgaande aan de komst tot Christus, zouden dan maar woelingen van de oude natuur zijn. De levendgemaakte ligt dan al dadelijk met een baard in de wieg. Volgelingen van ds. Pau we zien dan ook in dit boekje een meest volmaakte bekeringsgeschiedenis. De levendmaking gaat echter aan de rechte overtuiging vooraf. De liefde Gods wordt in het hart uitgestort door de Heilige Geest. Zulk een ziel komt onder de zaligmakende bearbeiding van Gods Wet en de trekkingen des Vaders. En de Vader wint het proces op een ondoorgrondelijke wijze door de uitgestorte liefde. Maar nochtans worden de kinderkens onderhouden uit de voorraadschuren van Jozef, hoewel zij hem niet kennen. Het is waar, dat velen menen op de toeleidende weg te zijn, maar zonder vrees voor de naderende bloedwreker. Maar 't is evenzeer waar dat velen zogenaamd overgegaan zijn in Christus, die nooit door de zaligmakende overtuiging uit de Wet van eigen leven en eigen gerechtigheid werden afgesneden.

De ouden zeiden tot degenen, die tot de persoonskennis van Christus kwamen: „Welkom in de strijd". Zo is ook Eva in die strijd gekomen, waarvan ze op blz. 73 zegt: „Van deze dingen zou ik wel een heel boek kunnen schrijven". Welnu, dat is meestal bij degenen, die de levendmaking stellen bij de openbaring van de Persoon van Christus niet het geval.

Tot slot nog een opmerking over de inleiding. Daarin staat op blz. 13: „Maar alleen Eva liet een persoonlijk 'egodocument' na". Dat woord zou misverstand kunnen wekken, dat hoewel in de ik-stijl geschreven, het eigen ik ook het onderwerp zou zijn. Het is echter ongetwijfeld de bedoeling van Eva geweest de Naam des Heeren groot te maken. Het boekje zal zijn weg wel weer vinden en we hopen dat ook onze jonge mensen het met ernst zullen lezen.

Het is een keurig verzorgde uitgave van Den Hertog B.V. te Houten. Het telt 76 bladzijden en is ingenaaid in een soepel, stevig en toch eenvoudig omslag. Enkele stemmige afbeeldingen zijn erin afgedrukt en het geheel is in kleine stukjes, voorzien van een kopje, ingedeeld. De prijs is /13, 90.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 januari 1990

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 januari 1990

De Wachter Sions | 8 Pagina's