Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vier soorten geloof -  typisch Ger. Gem.?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vier soorten geloof - typisch Ger. Gem.?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bij ons in de Gereformeerde Gemeenten wordt onderscheid gemaakt in vier soorten geloof, in gemeenten van andere kerken hoor je hier niet over. Hoe kan dit nu? De vier geloven worden niet letterlijk in de Bijbel genoemd.

Deze vraag werd door een jongere gesteld. In mijn vorige aflevering van Meedenken ben ik ingegaan vooral op het laatste deel van de vraag: komen de vier geloven in de Bijbel voor?

We zagen toen dat het inderdaad bijbels is meerdere soorten geloof te onderscheiden. Naast het zaligmakend geloof komen we een wondergeloof, een tijdgeloof, en ook een algemeen (historisch) geloof tegen. Juist de Heere jezus separeerde vaak in Zijn prediking; niet ieder die Zijn Naam noemde of Hem volgde, rekende Hij daarmee automatisch tot de ware gelovigen. Hij sprak over zaad en onkruid op dezelfde akker, over kwade en goede vissen in hetzelfde visnet.

Alleen in de Ger. Gem.?

Maar er is ook een ander deel in deze vraag. Is dit typisch iets van de Gereformeerde Gemeenten? De zegt dat je hierover in vraagsteller gemeenten van andere kerken niet hoort. Tegen deze suggestie ben ik in mijn vorige Meedenken niet ingegaan. Daarop werd vanuit de lezerskring gereageerd; en terecht. Want er zijn wel terdege gemeenten van andere kerkverbanden waar dit zeker ook geleerd wordt. Zulke gemeenten zijn er in de behoudende richtingen van de Hervormde Kerk en van de Christelijke Gereformeerde Kerken. Verder wordt dit zeker ook zo geleerd in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en de Oud Gereformeerde Gemeenten en daaraan verwante gemeenten.

Helaas is de Kerk verscheurd

Helaas is er in ons land een grote verscheurdheid onder degenen die de ware bijbelse leer voorstaan. Er zijn kerkmuren zodat kinderen Gods in hetzelfde dorp of dezelfde straat gescheiden optrekken. Het bestaan van verschillende kerkverbanden is vanuit de geschiedenis zeker te verklaren en ook wel te begrijpen. Toch moest deze verbrokenheid er niet zijn. Het is heel erg dat het lichaam van Christus zo verbroken is. Laten we ons maar niet verheffen in kerkisme, maar ons past ootmoed over wat er aan gebreken en tekorten is ook in ons eigen kerkelijk leven. En ook over de verscheurdheid van de ware Kerk.

Zorg over prediking die niet separeert

Er zit nog een ander punt in de boven afgedrukte vraag. Een punt dat mij eerlijk gezegd best zorg geeft. De jonge vraagsteller schrijft: „In gemeenten van andere kerken hoor je hier niet over". Mijn wedervraag zou dan kunnen zijn: „Op welke gemeenten van welke kerken doel je dan? " Er zijn inderdaad heel wat gemeenten van verschillende kerken in ons land waar niet separerend (met onderscheid tussen echt en niet echt geloof) gepreekt wordt. Waar men min of meer heel de gemeente, of in elk geval ongeveer al degenen die serieus meeleven, als gelovigen beschouwt. Waar in de prediking ook alle luisteraars eigenlijk zo aangesproken worden. Aan zo'n oppervlakkige prediking moet je je ziel niet toevertrouwen, schreef ik in mijn vorige Meedenken. Dat wil ik met klem herhalen.

Er is een wonder van God nodig in ons leven

We zouden meegenomen kunnen worden in een geestelijk klimaat waarin het zo lijkt dat als je serieus bent, ernstig met de Bijbel omgaat en veel bidt, het wel goed is of goed komt met je. Dan word je eigenlijk ook voor een gelovige gehouden. Als je nu contacten hebt met jongeren die zo denken, of ze nu van een andere kerk zijn of van je eigen gemeente misschien, wees dan op je hoede. De absolute noodzaak van een wonder van God in ons leven raakt dan zo gauw op de achtergrond. Maar de Heere jezus zei het zo duidelijk, zoals ook ons doopformulier begint: niemand kan in het rijk van God komen tenzij hij van nieuws geboren wordt. Want wij zijn in onze natuurlijke afkomst tot alle (geestelijke) goed geheel onbekwaam.

jonge mensen, ga eerlijk met je ziel om. Zet je onder een eerlijke, bijbelse prediking.

Onderzoek ook zelf het hele Woord. En vraag naar de Heere en Zijn sterkte. De Heere werkt nog. Ook in 1999 worden er nog jongeren door Hem tot Hem bekeerd. Om jezus' wil.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 april 1999

Daniel | 32 Pagina's

Vier soorten geloof -  typisch Ger. Gem.?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 april 1999

Daniel | 32 Pagina's