Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Niet altijd bereid I

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Niet altijd bereid I

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De bezoldiging der zonde is de dood. Zo schrijft Paulus in Rom. 6 : 23. En op een andere plaats, Hebr. 9 : 27: Het is de mens gezet eenmaal te sterven en daarna het oordeel. Met de kiem des doods worden wij geboren, en ons gehele leven hier op aarde is maar sterven en afbreken. Het gaat Hjnrecht tegen onze natuur in. Wij zijn geschapen om te leven, en wij worden geboren om te sterven. Wij hebben in het Paradijs de dood verkozen boven het leven, en wat daar in die val heeft plaats gehad, dat gaat nog door van dag tot dag. Het is met ons niet anders dan met Adam en Eva, onze eerste ouders.

Maar om nu de gevolgen van de zonde te kunnen aanvaarden, dan moeten vwj eerst onze val overnemen. En dat zal de mens van zichzelf nooit doen. Daar is inderdaad een almachtige kracht van de hemel toe nodig. Wij kunnen niet meer vallen, niet meer bukken, tenzij dat God Zelf er ons toe verwaardigd door Zijn almachtige kracht.

Daar is een volk op de aarde, dat in him leven blij wordt, dat God sterker is dan dat zij zijn; sterker dan de zonde, sterker dan de wereld, sterker dan de duivel. O, welgelukzalig dat volk, dat met die God te doen krijgt. Die maar spreekt en het is er. Hij gebiedt en het staat er, Ps. 33 : 6. En-de Middelaar, dat kind dat is geboren in Bethlehems kribbe, de Zoon, Die is gegeven, wordt genoemd: Sterke God, Jes. 9 : 5.

En als Middelaar is Hem gegeven alle macht in de hemel en op de aarde, Matth. 28 : 18. Ja ook de Heilige Geest, de derde Persoon bezit een onbeperkt vermogen. Hij werkt krachtdadig en onwederstandelijk. Op het doorluchte Pinksterfeest te Jeruzalem, werden er drie- , duizend verslagen in hun hart. Geen engel of mens kon dat ooit bewerken. En zo is het ook met de levendmaking van de dode zondaar.

Het is de Geest, Die levend maakt. Ja, wanneer het van de mens zelf zou moeten komen, dan was het voor eeuvrig kwijt. Werkelijk, een drieënig God is nodig tot de bewerking der zaligheid, maar ook tot de toe-, passing der zaligheid.

De bate zal de uitverkoren zondaar er wel van ontvangen, maar God alleen eeuwig de eer. Van nature hebben wij nergens geen besef meer van. Met al onze opvoeding en godsdienst, dan liggen wij dood in de misdaden en in de zonden; zonder God in de wereld. Alles beeft aan de mens, wanneer het in het uur der minne werkelijkheid voor ons wordt. Dan wordt het: Wie is er onder ons, die bij een verterend vuur en bij een eeuwige gloed zal 'kunnen wonen?

Als God komt en in ens leven verschijnt, dan moeten wij gaan sterven, en dan wonden wij gewaar, dat sterven God ontmoeten is. Maar als het nu het zaligmakend werk van Gods Geest is, in ons, dan vluchten wij niet van God af, maar dan kruipen wij op onze knieën naar God toe. Hoe zou het ook anders kunnen, daar God Zijn volk trekt met de koorden Zijner eeuwige liefde? Het is een volk, dat door de liefde Gods wordt overwonnen, uitgewonnen en ingewonnen. En laten nu alle inachten van de hel maar samenspannen, om dat volk tot de wanhoop te drijven, laten zij met alle macht maar in him hart schreeuwen: gij hebt geen heil bij God, nooit en nooit zal die vijand het kunnen beletten en verijdelen, dat die veroordeelde ziel tot God zucht en vludit. Hoe schuldig en rampzalig, dat zij zichzelf ook gevoelen, zij kunnen bij God niet vandaan bHjven. Bij de Heere, der Heere zijn uitkomsten zelfs tegen de dood. Al is him geloof als een mosterdzaad, hoe donker het ook moge zijn en van alle kanten bestreden, zij geloven, dat God het doen kan. Vanzelf zij hebben te leven bij eigen bevinding, dat uit de werken der wet geen vlees voor God gerechtvaardigd kan worden, maar dat het alleen is door het geloof in Jezus Christus. Het zijn allemaal verborgen zaken, maar die heilgeheimen worden aan en in dat voUc ontdekt door de Heilige Geest. Door hét bloed van het Lam werden zij verschoond en verlost uit Egypte. Christus is hun Rode Zee; en niet Mozes, maar Jozua leidt hen door de Jordaan, tot het land der ruste, gelijk ook Christus hun onderhield in de woestijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 augustus 1957

De Saambinder | 4 Pagina's

Niet altijd bereid I

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 augustus 1957

De Saambinder | 4 Pagina's