Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Mr. H.A.M. Stegemann, de "uitvinder":

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Mr. H.A.M. Stegemann, de "uitvinder":

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

<br />

D'e bedenker van de korte rijopleiding is mr. H. A. M. Stegemann uit Vaassen. Na hbs, hts en dienstplicht volgde hij een cursus voor rijschoolhouder. Als rijschoolhouder studeerde hij in de avonduren rechten. Stegemann: „Achteraf ben ik heel blij dat ik dat gedaan heb. Metzo'n grote, landelijk opererende autorijschool zoals wij hebben, kom je veel in aanraking met wetten en regeltjes. Juridische kennis is dan erg handig." Hoe bent u op het idee van een korte rijopleiding gekomen? ,,Het principe van een korte rijopleiding is gebaseerd op het feit dat jongeren sneller leren dan ouderen. Omdat in de loop der jaren de gemiddelde leeftijd van de autorijleerling is gedaald, werd een korte rijopleiding realiseerbaar. In de jaren zestig namen onder invloed van de slogan "Glaasje op - laatje rijden" veel vrouwen rijles. Had de echtgenoot alcohol op, dan kon men toch nog veilig thuiskomen. De gemiddelde leeftijd van een rijlesleerling was toen 26 jaar. In de jaren zeventig groeide de welvaart enorm. Ook achttienjarigen gingen nu rijles nemen. De gemiddelde leeftijd waarop men het rijbewijs haalde, daalde hierdoor van 26 tot 21 jaar. De groep achttienjarigen had echter niet de beschikking over zo veel geld. De prijs van autorijlessen moest daarom dalen. Dit kan alleen als één instructeur meer leeriingen kan begeleiden. Bij onze korte rijopleiding is dit, in tegenstelling tot bij de normale autorijlessen, mogelijk. Dank zij het unieke controlesysteem van onze oefenbaan kan bij ons één instructeur drie leerlingen begeleiden. Dit werkt kostenveriagend.'' Bestaat er in het buitenland een vergelijkbare cursus? ,,Nee, alleen in Japan zijn er rijscholen die enigszins te vergelijken zijn met de onze. Zo geeft men in Tokio ook les op oefenbanen. Het zou een misdaad zijn om leeriingen meteen het drukke Tokio in te sturen. Wij in Nederland leren de leerlingen op de oefenbaan hoe ze de auto moeten bedienen. Bij ons is de oefenbaan een voorbereiding op de openbare weg. Komt de leerling later in het verkeer, dan kan hij alle aandacht richten op het verkeer. Dit is veiliger en omdat hij geen aandacht meer hoeft te schenken aan de bediening van de auto, leert hij sneller." Wat is het belangrijkste voordeel van de oefenbaan? ,, Voor onze klant is de lage prijs het belangrijkst, maar ik vind de grotere verkeersveiligheid een veel belangrijker aspect. Dit vinden de meeste leerlingen van ondergeschikt belang, maar ik ben blij dat ik mijn leerlingen een betere en vooral veiligere rijopleiding kan geven tegen een lagere prijs." U claimt dat 70 procent de eerste keer slaagt; de overige 30 procent, zijn dat de hopeloze gevallen ? ,,Nee in principe kennen wij geen hopeloze gevallen. Van de mensen die de eerste keer niet geslaagd zijn, slaagt 98 procent de tweede keer!" Wat heeft de naam LOVO te maken met uw rijopleiding? „LOVO (Landelijke Orgaan Verkeersoefenterreinen) is een organisatie die toezicht houdt op de kwaliteit van rijcursussen. Dit doet men door het geven van erkenningen. In het LOVO zitten vertegenwoordigers van onder andere WN, de ANWB en het CBR. Ook onze oefenbanen zijn erkend door het LOVO. Een van de criteria die het LOVO hanteert is dat het slagingspercentage minimaal 10 procent hoger moet zijn dan het plaatselijk gemiddelde." Een soort KEMA-keur voor verkeersoefen banen? „Inderdaad, deze vergelijking gaat goed op. De LOVO-erkenning is een bewijs van kwaliteit." Wij zouden graag uw mening willen weten over de rijstijl van deNederlandse automobilist. ,,Als je die goed wilt beoordelen, dan moetje eens in het buitenland gaan kijken. Neem bij voorbeeld België, daar wordt een gedeelte van de rijopleiding gegeven door familieleden. Dat de kwaliteit van deze manier van opleiden niet zo goed is, ligt voor de hand. Ik vind dat vooral na het invoeren van de 120 km/u-grens het rijgedrag in positieve zin is veranderd. Dit wordt in de toekomst alleen nog maar beter. Dit hebben we te danken aan de steeds sterker wordende sociale controle. Vroeger wasje "de bink" als je met 140 over de snelweg reed. Hetzelfde verhaaltje levert tegenwoordig steeds vaker minachtende blikken op." Is het verhaal waar dat de doorsnee automobilist zou zakken als hij weer rijexamen moest doen? ,, Ja, maar dit komt niet door gebrek aan rijvaardigheid. Examen doen vraagt om examentrucjes. Deze zijn bij de doorsnee automobilist niet meer aanwezig; hij vertrouwt te veel op zijn feeling. Natuuriijk kijkt hij in alle spiegels, maar het overdreven knikken laat hij aan nerveuze examenrijders over." ]

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 november 1989

Terdege | 64 Pagina's

Mr. H.A.M. Stegemann, de

Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 november 1989

Terdege | 64 Pagina's