Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gewijde Geschiedenis O.T.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gewijde Geschiedenis O.T.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Gen. 14: 18—20—Hebr. 7).

Melchizedek.

1. Wie was Melchizedek?
1. Koning van Salem; 2. Priester des Allerhoogsten Gods.
2. Wat deed Melchizedek?
1. Hij bracht brood en wijn. 2. Hij zegende Abraham.
3. Van Wien was Melchizedek een type? 1. Van Christus en 2. Van den waren geloovige.

1. Toen Abraham Kedor Laomer verslagen had en met den buit der overwinning terugkeerde, kwam Melchizedek hem tegemoet.
Meermalen is deze Melchizedek vereenzelvigd met den Zone Gods.
In Hebr. 7: 3 lezen we: „Zonder vader, zonder moeder, zonder geslachtsrekening, noch beginsel der dagen, noch einde des levens hebbende".
De verklaring van dezen tekst is, dat hij niet krachtens afstamming priester geworden is, waardoor het priesterschap overgaat op den nakomeling, gelijk in het Aäronietisch priesterschap.
Van zijn geboorte en geslachtsrekening wordt in de H. Schrift niets vermeld.
Zijn komen en zijn gaan wordt in de H. Schrift verborgen gehouden, hoewel wij gelooven, dat hij een mensch was van gelijke beweging als wij. Hij was dus een historisch persoon.
Omdat Hij als type van Christus wordt voorgesteld, wordt zijn geboorte, zijn geslacht, zijn sterven niet meegedeeld.
Zijn naam is Melchizedek, dat is koning der gerechtigheid.
Melchizedek was koning van Salem, waarmee Jeruzalem wordt bedoeld.
Hij was tegelijk priester des Allerhoogsten Gods. Koningschap en priesterschap waren in hem vereenigd. Het priesterschap van Aäron was meer van tijdelijken aard. Het was het priesterschap der verzoening.
In Melchizedek vinden we een flauwe afstraling van het oorspronkelijke priesterschap der dankzegging, dat Adam bezat in het Paradijs.
2. Toen Abraham met zijn mannen terugkeerde uit den strijd, waarschijnlijk doodelijk vermoeid, kwam Melchizedek hem tegemoet en bood hem ter versterking en verkwikking brood en wijn aan. Als priester spreekt hij den zegen over Abraham uit, en toont daarin den meerdere van Abraham te zijn. In het geven van de tiende erkent Abraham hem als den meerdere.
Zoo komt de meerdere Melchizedek Zijn amechtig volk in het Avondmaal tegemoet met brood en wijn, opdat het in den geestelijken strijd niet zou bezwijken.
De ware zonen en dochteren Abrahams, die in zijn voetstappen mogen wandelen en die met hem een even dierbaar geloof deelachtig zijn geworden, zullen evenals Abraham in het geven van de tienden aan Melchizedek, met de weldaden in den Weldoener eindigen en Gode de eer geven.
3. Onder Israël moest het koningschap van het priesterschap gescheiden blijven.
Christus is echter geen priester geworden naar de ordening van Aäron, maar naar de ordening van Melchizedek. Dat wil zeggen, dat Hij is alleen Priester en dat Hij is eeuwig Priester.
Dat Hij drie ambten in Zich vereenigt en dat Hij als de hoogste Profeet Zijn volk van de onwetendheid der zonde verlost.
Dat Hij als de eenige Hoogepriester hen van de schuld der zonde verlost, en dat Hij als de eeuwige Koning hen van de macht der zonde verlost.
De mensch is naar Gods Beeld geschapen, en de grondtrekken van dat Beeld zijn: kennis, gerechtigheid en heiligheid.
Hij was Profeet om God te kennen, Priester om Hem te dienen, Koning om bij Zijn gratie te regeeren.
Volgens Zondag 12 van onzen Heidelbergschen Catechismus is een ware Christen iemand, die door het geloof Christus wordt ingelijfd en in Zijn zalving mag deelen.
Daardoor wordt hij profeet om Zijn Naam te belijden, priester om Zichzelf tot een levend dankoffer Hem op te offeren, koning om met een vrije consciëntie tegen de zonde te strijden, en hiernamaals met Christus over alle schepselen te regeeren.
De Christusnaam is voor velen niet meer dan een etiket of een mooie vlag, die een valsche lading dekt.
Alleen van een waar en practisch Christendom zal kracht uitgaan in deze wereld.
Ware Christenen schijnen als lichten temidden van een krom en verdraaid geslacht.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 april 1947

Daniel | 8 Pagina's

Gewijde Geschiedenis O.T.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 april 1947

Daniel | 8 Pagina's