Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Om Jezus’ wil verlost

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Om Jezus’ wil verlost

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zonde, toorn van God, dood. Wat een akelige woorden. Toch, deze woorden hebben alles te maken met jouw leven. Daarover is al gesproken toen je nog een lieve, kleine baby was. Je ouders waren er van overtuigd dat je verlossing nodig hebt. En dat je weer kind van God kan worden, omdat de Heere Jezus aan het kruis gestorven is. Zo hebben je ouders ‘ja’ gezegd op de dag van je doop. Dit artikel gaat over de vraag wat verlossing inhoudt.

Heb jij al ontdekt dat je verlossing nodig hebt? Dat kun je alleen ontdekken bij het licht van Gods Geest en de Bijbel. Zondigen doe je niet goedkoop. In de Bijbel staat dat het loon van de zonde, de dood is. Door de zonde is de toorn van God over je leven gekomen. Je staat in de schuld bij God. Verlang je ernaar die schuld kwijt te raken? Wil je weten hoe je wordt verlost van de toorn van God? Niet door zelf weer goed te gaan leven. Misschien probeer je dat wel. Trouw bidden, veel denken aan de Heere, niet meer dat verkeerde computerspel doen. Maar, het geeft je geen vrede. Of misschien maar voor even, zolang het je lukt.

Bij het kruis
Nee, er is alleen verlossing in Christus Jezus. Lees maar in Romeinen 3: 24: En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing die in Christus Jezus is. Laten we deze tekst eens stapje voor stapje langs gaan. De verlossing is dus ‘om niet’. Dat betekent: zonder betaling door jou. Gratis. Jij kunt door jezelf te pijnigen niet betalen. De verlossing is ook ‘uit genade’. Je kunt de verlossing niet kopen met goede werken. Je krijgt het niet omdat je altijd zo trouw naar de kerk gaat. Nee, de Heere schenkt het weg, uit pure liefde van Zijn kant. Alleen omdat Hij het wil. En de verlossing is ‘door Christus Jezus’. De Heere Jezus heeft de straf gedragen, zodat zondige mensen nog met God verzoend kunnen worden. Luister maar naar de profeet Jesaja: Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden. Dus waar moet je met de schuld van je leven terechtkomen? Bij Christus. Bij het kruis. Net als Christen in De Christenreis. Hij zeulde maar rond met een zwaar pak op z’n schouders. Het drukte hem terneer. Tot hij, getrokken door het Licht, kwam aan de voet van het kruis. Daar rolde het pak van zijn schouders, in het graf en Christen zag het niet meer.

Boeien
Toch is verlossing van de schuld, nog niet alles. Want, misschien heb je door de Heilige Geest ook wel ontdekt dat je zo vast zit aan de zonden. Dat je boze hart alleen maar zonden wil doen. Het lukt je niet de boeien waarmee je aan satan en zonden gebonden bent, te verbreken Net als Paulus roep je dan uit: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen van het lichaam deze doods? Wat een genade als de Heere laat zien dat Christus de boeien wil losmaken. Hij is immers gebonden in de hof van Gethsemané, opdat hij slaven van de zonden, zou ontbinden (avondmaalsformulier). Maar in het bijzonder is dit het werk van de Heilige Geest. Hij zorgt er voor dat je gaat wandelen in Gods inzettingen en dat je Zijn geboden gaat bewaren en doen (Ezechiël 36:27).

De Heere heeft verlossing teweeg gebracht (Lukas 1: 68) in Christus. Maar wie mogen daarin delen? Alle mensen? Nee, alleen degenen die door de Heere zijn wedergeboren. En die door het geloof de toevlucht hebben leren nemen tot het bloed van Christus.

Ook voor jou?
Besef jij dat je vergeving nodig hebt? Is het jouw vraag hoe je nu deel krijgt aan het offer van Christus tot verzoening van jouw zonden? Door het geloof word je Christus ingelijfd, antwoordt de catechismus in zondag 7, en ga je al Zijn weldaden aannemen. Weet je niet hoe je moet geloven? Sta je met je ongeloof en je eigen werken de Heere nog zo in de weg? De Heilige Geest wil door het Evangelie geloof in je hart werken. Je kunt het samenvatten in drie woorden: Heilige Geest. Bijbel. Geloof. Pak je Bijbeltje dan maar. Lees en lees het nog een keer. Bidt daarbij om de Heilige Geest, zodat je ogen meer en meer open gaan voor wie je bent: een zondaar. Maar bidt ook dat je ogen open mogen gaan voor het geneesmiddel, voor de genade die de Heere Jezus aan het kruis heeft verdiend. De Heilige Geest werkt langs die weg vertrouwen in je hart dat niet alleen anderen, maar ook aan jou vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid geschonken wordt. Uit louter genade, alleen om de verdienste van Christus. Mooier kan ik het niet zeggen. Je leert dat er echt niets goeds meer van jou te verwachten is. Geen berouw, geen ootmoed, geen eren van de Heere kun je zelf aanbrengen. Maar de Heere leert je dan ook zien dat er een Verlosser is, Die volkomen kan zaligmaken! Dat is de Heere Jezus. Er hoeft niets meer bij. Alles is volbracht. Hoop dan op de HEERE; want bij de HEERE is goedertierenheid, en bij Hem is veel verlossing! (Psalm 130: 7).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 februari 2008

Daniel | 40 Pagina's

Om Jezus’ wil verlost

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 februari 2008

Daniel | 40 Pagina's