Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KUYPER, HOE­DEMAKER EN DE DOLEANTIE, DE DOOD HOORT ER NIET BIJ, ZWINGLI

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KUYPER, HOE­DEMAKER EN DE DOLEANTIE, DE DOOD HOORT ER NIET BIJ, ZWINGLI

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

R. H. Bremmer, KUYPER, HOE- DEMAKER EN DE DOLEAN- TIE, 95 blz., ƒ 14, 50. I. Hoek, DE DOOD HOORT ER NIET BIJ, 62 blz., ƒ 8, 50. G. W. Locher, ZWINGLI, 48 blz., f 8, 60, uitg. Willem de Zwijgerstichting, Apel- doorn.

Gaarne beveel ik de populaire brochures van de W. de Zwijgerstichting ter lezing aan. Het eerstgenoemde deeltje behoort tot de vele publicaties - grote en kleine — verschenen ter herdenking van de Doleantie. In drie hoofdstukken is de stof verdeeld: e jonge Kuyper, de Doleantie, en Kuyper en Hoedemaker. Het eerste hoofdstuk beschrijft Kuyper in de kerkelijke arena: eesd en Utrecht. De toestand in de Herv. Kerk wordt getekend:1816, 1852, 1870, 1867 ('de kerkelijke oligarchies abdiceert'). Van het allereerste begin - van het conflict - had Kuyper voor zichzelf met de herv. besturenkerk afgerekend: De synode zocht heil in steeds meer leervrijheid'. In '83 verscheen het tractaat van de reformatie der kerken, een uiteenzetting hoe de breuk met het bestaande 'instituut' moest komen. In '86, 4 jan., werden 75 kerkeraadsleden geschorst; in dec. volgde de definitieve afzetting. Dat betekende een schisma: e afgezette kerkeraadsleden constitueerden zich als kerkeraad van de Nederd. Ger. Kerk (Dolerende) te A'dam.: het synodale juk werd afgeworpen'. Dit betekende ook een breuk met Hoedemaker; hij trad af als hoogleraar aan de V.U.: an de poort van de Doleantie gingen de wegen van Kuyper en Hoedemaker uiteen. Bekend is het woord over 'Jan Rap en zijn maat'. Hoedemaker bleef strijden voor reorganisatie van de Herv. Kerk.

Over verschillen van waardering van de dood schrijft coll. Hoek. Hij tekent de huidige geseculariseerde visie op leven en dood. Nolens volens wordt de dood aanvaard. Men zoekt de dood te verdringen. Besproken wordt de beschouwing van Kuitert, ook die van Barth (dialectisch, schaduw van de goede schepping), ook die van Berkhof. De ziel en het lichaam als een tegenstelling te zien is niet juist (Grieks dualisme). De dood is geen annihilatie. Het N.T. tekent de dood tegen het volle licht in het in Christus verschenen heil. Dan staat dat ook in het O.T., in nuce'. Uitvoerig wordt het bijbelse getuigenis in O.T. en N.T. bezien. Over stervensbegeleiding worden ernstige woorden gezegd. Negatief staan wij tegenover suicide en euthanasie. Wij zijn rentmeesters en hebben de beschikking over eigen leven niet.

In het geschrift over Zwingli zijn drie voordrachten opgenomen die in 1984 in Zwitserland zijn gehouden: Het levenswerk van Zwingli, Zwingli's getuigenis over Christus en De draagwijdte van Zwingli's reformatie. Zij zijn enigszins bijgewerkt in verband met de publicatie in het Nederlands. De politieke en sociale omstandigheden speelden ook in deze reformatie een rol, het is niet zo maar dat geschreven wordt over 'geca-

moufleerde uitbuiting van het volk'; ergens wordt onderstreept, dat de mens ontrulct moet worden aan het materialisme door de leiding van Gods Geest. Raadsheren zijn ook sociaal verantwoordelijk als herders voor de schapen van Jezus Christus.

Ook Zwingli heeft geweten van innerlijke aanvechtingen en worstelingen om genade. Meer dan eens wordt een stelling (van de 67) uit 1523 geciteerd. Over ons eigendom zijn wij niet meer dan beheerders. De evangelische dogmatiek (1525) eindigt aldus: Alles wat wij hier zeiden was gezegd tot Gods eer, ten gunste van een christelijke samenleving en tot heil der gewetens (Commentarius de vera ac falsa religione). Zijn invloed heeft zich niet beperkt tot de vijf evangelische steden (Zurich, Bern e.a.). Herinnerd wordt aan de invloed van Z. op Bucer, op de Franse humanisten en aan zijn invloed op Nederland o.a. over H. Avondmaal (est - is - in de zin van significat, betekent: 'een kostbare parel'. Het boek wordt afgesloten met een Tijdtafel (1466-1618), dat moest men meer doen.

Ook dit werk is waard overwogen te worden.

H.

Bt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 maart 1988

Theologia Reformata | 116 Pagina's

KUYPER, HOE­DEMAKER EN DE DOLEANTIE, DE DOOD HOORT ER NIET BIJ, ZWINGLI

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 maart 1988

Theologia Reformata | 116 Pagina's