Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De toekomst van de Christelijke gemeente

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De toekomst van de Christelijke gemeente

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

De toekomst van Jezus Christus is de toekomst van de gemeente

Als we willen nadenken over de toekomst van de gemeente, zullen wij de toekomst van Jezus Christus erbij moeten betrekken. Immers, de christelijke gemeente vormt een organische eenheid met haar Heer en Heiland, Jezus Christus. Verschillende bijbelgedeelten uit het Nieuwe Testament geven deze eenheid tussen Jezus Christus en de gemeente weer. Bijvoorbeeld: Uw hart worde niet ontroerd; gijlieden gelooft in God, gelooft ook in Mij. In het huis Mijns Vaders zijn vele woningen; anderszins zo zou Ik het u gezegd hebben; Ik ga heen om u plaats te bereiden. En zo wanneer Ik heen zal gegaan zijn, en u plaats zal bereid hebben, zo kome Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat gij ook zijn moogt, waar Ik ben. (Joh. 14:1-3)

Doch, broeders, ik wil niet, dat gij onwetende zijt van degenen, die ontslapen zijn, opdat gij niet bedroefd zijt, gelijk als de anderen, die geen hoop hebben. Want indien wij geloven, dat Jezus gestorven is en opgestaan, alzo zal ook God degenen, die ontslapen zijn in Jezus, wederbrengen met Hem. Want dat zeggen wij u door het Woord des Heeren, dat wij, die levend overblijven zullen tot de toekomst des Heeren, niet zullen voorkomen degenen, die onslapen zijn. Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem des archangels, en met de bazuin Gods nederdalen van de hemel; en die in Christus gestorven zijn, zullen eerst opstaan; daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te zamen met hen opgenomen worden in de wolken, de Heere tegemoet, in de lucht; en alzo zullen wij altijd met de Heere wezen. Zo dan, vertroost elkander met deze woorden. (1 Thess.4:13-18)

Ook wordt deze eenheid door middel van o.a. de volgende beelden uitgedrukt: - Christus als het Hoofd van de gemeente en de gemeente als Zijn lichaam. En heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen, en heeft Hem der gemeente gegeven tot een Hoofd boven alle dingen; welke Zijn lichaam is, en de vervulling Desgenen, Die alles in allen vervult. (Ef.1: 22,23)

- Christus als Bruidegom en de gemeente als de bruid.
Gij vrouwen, weest aan uw eigen mannen onderdanig, gelijk aan de Heere; Want de man is het hoofd der vrouw, gelijk ook Christus het Hoofd der gemeente is; en Hij is de Behouder des lichaams. Daarom, gelijk de gemeente aan Christus onderdanig is, alzo ook de vrouwen aan haar eigen mannen in alles. Gij mannen hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk ook Christus de gemeente liefgehad heeft, en Zichzelf voor haar heeft overgegeven; opdat Hij haar heiligen zou, haar gereinigd hebbende met het bad des waters door het Woord; opdat Hij haar Zichzelven heerlijk zou voorstellen, een gemeente, die geen vlek of rimpel heeft, of iets dergelijks, maar dat zij zou heilig zijn en onberispelijk. (Ef. 5:22-27)

De wederkomst van Christus is heel dichtbij

In de Schrift vinden wij verschillende 'tekenen van de tijd', die ons laten zien dat de wederkomst van Christus heel dichtbij gekomen is. Enkele voorbeelden:
- de milieuproblematiek (Rom.8:18-23)
- de verkondiging van het Evangelie aan alle volken (Matth.24:14)
- de mogelijkheden tot het realiseren van het teken van het beest (Openb. 13:11-18)
- de ontwikkelingen rondom het volk Israël en de vele oudtestamentische en nieuwtestamentische beloften die daaraan verbonden zijn. (Rom. 11:25-36; Hand. 15:12- 21)

Met Christus' wederkomst zullen vele beloften voor Zijn gemeente in vervulling gaan: Maar wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont. (2 Petr.3:13)

En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; want de eerste hemel, en de eerste aarde was voorbijgegaan, en de zee was niet meer. En ik, Johannus, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, nederdalende van God uit de hemel, toebereid als een bruid, die voor haar man versierd is. En ik hoorde een grote stem uit de hemel, zeggende: Ziet, de tabernakel Gods is bij de mensen, en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen en hun God zijn. En God zal alle tranen van hun ogen afwissen; en de dood zal niet meer zijn; noch rouw, noch gekrijt, noch moeite zal meer zijn; want de eerste dingen zijn weggegaan. En Die op de troon zat, zeide: Ziet, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zeide tot mij: Schrijf, want deze woorden zijn waarachtig en getrouw. En Hij sprak tot mij: Het is geschied. Ik ben de Alfa en de Oméga, het Begin en het Einde. Ik zal de dorstige geven uit de fontein van het water des levens voor niet. (Openb.21:1-6)

Alles in het teken van de wederkomst

Wanneer wij als gelovigen (gemeente van Jezus Christus) ons bewust zijn van onze toekomst in de verbondenheid met Jezus Christus, en wanneer wij ervan overtuigd zijn dat de wederkomst van Jezus Christus aanstaande is, zou deze wetenschap het allesbeheersende moeten worden van ons doen en laten, persoonlijk en als gemeente. Zie ook wat het Nieuwe Testament hierover zegt: Mattheüs 24; 1 Thessalonicensen 5:5-11; 2 Korinthe 4:16-5:9.

De verwachting van Zijn komst heeft een tweeledige implicatie:

1. Leven in heiliging

Dewijl dan deze dingen alle vergaan, hoedanigen behoort gij te zijn in heilige wandel en godzaligheid! Verwachtende en haastende tot de toekomst van de dag Gods, in welke de hemelen, door vuur ontstoken zijnde, zullen vergaan, en de elementen brandende zullen versmelten. Maar wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont. Daarom, geliefden, verwachtende deze dingen, benaarstig u, dat gij onbevlekten onbestraffelijk van Hem bevonden moogt worden in vrede; en acht de lankmoedigheid onzes Heeren voor zaligheid; gelijkerwijs ook onze geliefde broeder Paulus, naar de wijsheid die hem gegeven is, ulieden geschreven heeft. (2 Petr.3:11-15)

2. Gehoor geven aan de opdracht die Christus ons gegeven heeft om alle volken te maken tot Zijn discipelen

En Jezus trad naderbij en sprak tot hen, zeggende: 'Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde. Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in de Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heilige Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb. En ziet. Ik ben met ulieden al de dagen tot de voleinding der wereld. Amen. (Matth.28:19-20)

En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis alle volken; en dan zal het einde komen. (Matth.24:14)

De opdracht aan de gemeente : 'Verkondig het Evangelie!'

De gemeente is geroepen om het evangelie uit te dragen. In alle periodes van de kerkgeschiedenis kunnen we zien hoe de kerk zich van deze taak gekweten heeft. Er zijn periodes geweest waarbij evangelieverkondiging met veel strijd gepaard ging, maar ook periodes waarbij er een echte honger was naar het Woord. Elke generatie staat voor dezelfde taak: hoe moeten wij de boodschap die ons is toevertrouwd brengen aan de ongelovigen om ons heen? Aan de inhoud mogen wij niet sleutelen: het gaat om het aloude Evangelie van redding en verlossing door het bloed van Jezus Christus. Maar de vorm oftewel de verpakking, hoe zit het daarmee? Ik ben van mening dat de gemeente van Jezus Christus er niet of onvoldoende in slaagt om de boodschap zodanig te presenteren dat de buitenkerkelijke erdoor wordt aangesproken. Wij hebben de ongelovige of buitenkerkelijke niets te verwijten. Secularisatie maakt dat zij ons niet begrijpen als wij de 'tale Kanaans' spreken .
Ook aan de inhoud van de boodschap ligt het hem niet: die is voor alle mensen van alle tijden. Het ligt aan ons als wij er niet in slagen de ander te bereiken. Erger nog: het kan gebeuren dat wij een blokkade, een sta-in-de-weg vormen voor buitenkerkelijken om het Evangelie te begrijpen. Dit kan liggen aan onze levensstijl die niet naar Jezus Christus wijst of aan onze evangelisatiemethoden. De gemeente heeft de opdracht voortdurend na te denken over geschikte manieren om het Evangelie te communiceren. Dat vraagt creativiteit, dat vraagt soms nieuwe vormen, dat vraagt soms breken met tradities en heilige huisjes. Wij zullen ons moeten bezighouden met de vraag hoe de individuele gelovige en de gemeente in staat kunnen worden gesteld om de genoemde blokkades weg te nemen.

Heiliging

De gelovige (en de gemeente als geheel) zal met beide benen in de wereld moeten staan en toch 'niet van deze wereld zijn' . Of anders gezegd: .... onberispelijk en oprecht (...), kinderen Gods (...) onstraffelijk in het midden van een krom en verdraaid geslacht, onder welke gij schijnt als lichten in de wereld. (Fil.2:15) Geloofsopbouw moet hierbij grote nadruk krijgen in de totale breedte van de gemeente: jongeren, ouderen, alleengaanden, echtparen, iedere gelovige moet door middel van praktisch onderwijs en degelijk pastoraat geholpen worden om zijn/haar levenswandel in overeenstemming te brengen met Gods normen. Het leven van de gelovige moet aantrekkelijk en aanstekelijk zijn voor de buitenstaanders, de nietgelovigen. Heiliging dus.

De blokkades wegnemen

Tegelijkertijd zullen we de kloof die ontstaan is tussen de gemeente van Jezus Christos en de omringende samenleving moeten dichten. De gemeente moet de durf en de moed hebben om, waar nodig, haar traditionele vormen prijs te geven. Eigentijdse middelen en methoden zullen moeten worden toegepast om de moderne mens, die ver staat van de kerk, te bereiken met het Evangelie. Het bezoeken van een kerkdienst moet de niet-gelovige niet het gevoel geven in een andere tijd en in een andere cultuur te stappen, die hem wezensvreemd is en ver verwijderd is van zijn dagelijkse werkelijkheid. Integendeel, onze kerkdiensten moeten zodanig zijn dat we zonder vrees of schaamte een buitenstaander kunnen uitnodigen en onze gast moet het gepresenteerde kunnen begrijpen en zelfs waarderen.

De boodschap moet goed, fris, en actueel gecommuniceerd worden. Begrijpelijke en aansprekende prediking dus. Het Evangelie moet in hedendaagse taal verkondigd worden en geacmaliseerd worden door hedendaagse voorbeelden. Daarbij past een toepasselijke, aansprekende liturgie. Het geheel van de dienst moet de boodschap voorbereiden en dragen. Tenslotte moet de boodschap praktisch en pastoraal zijn. Geen droge, theologische verhandeling (hoewel een degelijke theologische onderbouwing onmisbaar is) maar brood voor het hart, herkenbaar en daardoor toepasbaar.

Verder moet er in de gemeente van Jezus Christus visie en bewogenheid groeien voor de medemens die Jezus Christus nog kent. Opnieuw moeten onderwijs en pastoraat zodanig zijn dat de gelovigen zich bewust worden van de grote rijkdom waarin zij mogen delen dankzij Gods genade en de noodzaak zien om de rijkdom ook met anderen te delen. Zij zullen oog moeten krijgen voor de verloren staat van hun naaste en zich bewust worden van het feit dat God hen wil inschakelen om die naaste te bereiken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Driestar Educatief

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 november 1998

Driestar bundels | 172 Pagina's

De toekomst van de Christelijke gemeente

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 november 1998

Driestar bundels | 172 Pagina's