Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE MILVA (5)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE MILVA (5)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De verleiding was groot om aan de drie genoemde punten (zie Daniël van 16 Sept., slotzin) nog een 4e punt toe te voegen n.l. de plaats van de vrouw in de kerk. Dit is in onze dagen wel actueel maar ik geloof clat het voor ons doel niet nodig is.

Indien U belang stelt in dat 4e punt dan mag ik wel verwijzen naar een boekje dat pas is verschenen en waarin dit punt uitvoerig wordt behandeld. Het is getiteld: „Een Schriftuurlijk protest tegen de vrouw in de Kerkelijke Ambten door C. B. van Woerden Jr. Uitgever is J. Bout te Huizen N.H. Op zeer duidelijke wijze wordt deze kwestie uitvoerig door de schrijver aan de hand van Gods Woord behandeld. Ik stel me voor dat dit boekje zijn weg wel zal vinden. Het is dan ook de reden clat ik dit 4e punt maar buiten beschouwing laat vallen.

Ik ben me goed bewust dat de door mij genoemde 3 punten een heel breed terrein beslaan. Daar is ontzaggelijk veel van te vertellen maar we zullen trachten eenvoudig te blijven.

De plaats van de vrouw in de Schepping.

We lezen in Gen. 1 : 27: God schiep de mens naar Zijn beeld, man en vrouw schiep Hij ze."

Proff. Fabius, een zeer bekende persoonlijkheid, heeft met betrekking tot de valse gelijkheid van man en vrouw ook op het staatkundig erf zo juist gezegd, dat van al de rijkdom, die besloten ligt in het woord: „man en vrouw schiep Hij ze — na meer dan 6000 jaren betrekkelijk nog weinig wordt gekend." Niet slechts cle aanhef, maar ook het slot van dit vers, bevat een wereld van gedachten.

In het laatste deel wordt cle ordening zelf, cle wortelsplitsing van de mensheid aangegeven. Ik kom daar later nog even op terug. God schiep eerst één mens, de man. Waaruit schiep God de eerste mens? Uit Adama, dit was een rode, leemachtige aarde. Vandaar de naam Adam. Daarna schiep Hij een vrouw, die Adam de naam gaf van Manninne, omdat zij uit cle man was genomen. Na de val kreeg zij de naam van Eva.

Eva is dus niet uit de aarde genomen, doch zo als we allen weten, uit een rib van Adam. Dit scheppingsverhaal kunnen we lezen in Gods Woord.

De blinde heidenen weten daar niet van. De vertelsels van heidense oorsprong getuigen dan ook klaar van de duisternis, waarin cle mens buiten Gods openbaring wandelt. Des te gruwelijker i s de materialistische voorstelling over het ontstaan des mensen, door Darwin e.a. voorgestaan. Het materialisme voert een welbewuste strijd tegen de openbaring Gods. Het beoogt in die strijd, des mensen eeuwig bestaan te loochenen, teneinde gerust in cle zonde te kunnen leven. Het oordeelt echter zichzelf.

Na het eten van cle verboden boom gaf Gocl een richterlijke uitspraak, behelzende een drievoudige vloek en wel: le tegen cle slang; 2e tegen de vrouw en 3e tegen Adam. De le en 3e vloek laten we buiten beschouwing, omdat deze buiten ons onderwerp vallen. Wel wil ik kort stilstaan bij cle 2e vloek.

Wat behelst deze? Twee zaken. De vrouw zou met vele smarten kinderen dragen en baren: et tweede gedeelte van deze vloek, die cle vrouw werd opgelegd is: Tot Uw man zal Uw begeerte zijn en hij zal over U heerschappij hebben." (Gen. 3 : 16).

Reeds vóór cle val was Eva's wil aan clie van Adam onderworpen, doch zonder enige cle minste tegenkanting. Maar nu, na de val, zou de vrouw met verdriet en geheel tegen haar wil, onder cle wil des mens moeten buigen. Eva heeft haar wijsheid misbruikt en buiten de wil en het weten van haar man cle verboden vrucht van cle slang genomen. Zo zou zij ook voortaan als een, die haar recht en vrijheid verbeurd had, haar wol aan cle wil van haar man moeten onderwerpen. Daarom zegt cle LIeere: „En hij zal heerschappij over U hebben." Mijn lezers moeten niet denken clat de vrouw vóór cle val geheerst heeft over de man. Adam en Eva waren toen door een reine liefde zo nauw en teder verenigd, clat cle ene steeds wilde hetgeen de ander wilde, en zij beiden wilden steeds datgene 't welk Gocl wilde. Doch na de val werd de vrouw de vrijheid van haar wil ontnomen en werd zij aan de rechtmatige

heerschappij van de man onderworpen. Dit is een uitspraak, waar de moderne wereld niet meer van horen wil. Wat een hekrompen, heersende taal! En toch mijn lezers, vindt deze uitspraak haar grondslag in Gods Woord.

Dit is een uitspraak die handelt over de gezagsverhouding tussen man en vrouw en laat ik er nu onmiddellijk aan toe voegen dat bv. in een goed huwelijk deze kwestie nooit aan de orde komt. Wanneer kan ze dan wel aan de orde komen? Als de goddelijke ordinantie gevaar loopt. Paulus heeft in zijn brieven veel over de verhouding van man tot vrouw gesproken. Jullie moeten 1 Cor. 11 maar eens lezen. Wat een wijze lessen staan daar in.

Een volgende maal verder. Hartelijke groeten van

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 november 1955

Daniel | 8 Pagina's

DE MILVA (5)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 november 1955

Daniel | 8 Pagina's