+ Meer informatie

Heel Nederland belt computergestuurd

„Na Kesteren" heeft lederen via digitale centrales in 0,1 seconde verbinding

4 minuten leestijd

In Zeeland is iets van voor of na „het water". Zo'n soort waterscheiding in de tijd heeft de PTT sinds de op een na laatste werkdag van vorig jaar ook, zij het dan dat dramatische verschijnselen geen rol speelden. Het is niet uitgesloten dat telefoonexperts straks spreken ijan „voor of na Resteren". Daar, in de Betuwe, ging eind vorig jaar de laatste elektromechanische telefooncentrale uit bedrijf. Heel Nederland belt nu computergestuurd.

'De nacht van Kesteren' duurde van 24.00 tot 07.00 uur en in die tijd verschaften de PTT'ers de laatste 2400 telefoonabonnees de toe-gang tot de digitale schakelwereld. Tijdens de werkzaamheden bestond de kans dat telefoon-, data- en fax-verkeer in de regio Kesteren 15 minuten verstoord zouden zijn. Maar daar kregen de abonnees dan wel wat voor terug. Ook dat deel van Nederland heeft nu 0,1 seconde na het intoetsen van het telefoonnummer verbinding.

Telefoniste

Nederland is na de operatie in Kesteren het eerste Europese land waar alle telefooncentrales computergestuurd zijn. In totaal heeft PTT Telecom sinds 1981 1300 elektromechanische centrales vervangen.' Tijdens die moderniseringsoperatie kregen elk jaar 500.000 tot één miljoen abonnees aansluiting op een digitale centrale.

Eerder was Nederland in 1971 het eerste land ter wereld dat een computergestuurde districtcentrale in gebruik nam. Die centrale staat in Rotterdam. PTT Telecom kan geen aanspraak maken op's werelds eerste telefoQQverbinding. Die kwam in 1861 in Duitsland tot stand. Twintig jaar later introduceerde de PTT in Nederland de telefoon in Atnsterdam. Dat plaatselijke net kreeg in juni 1881 49 aansluitingen. Alle telefoongesprekken kwamen tot stand door tussenkomst van een telefoniste.

Vanaf oktober 1925 moest een abonnee voortaan zelf door middel van een kiesschijf verbinding zoeken met een gesprekspartner. In de eerste helft van deze eeuw verliep de groei van het aantal telefoonklanten geleidelijk. In oktober 1950 bracht de PTT de 500.000e aansluiting tot stand. In mei 1960 was dat getal verdubbeld.

Met de hand

Met de groei van het telefoonnet kon ook de automatisering niet uitblijven. De laatste met de hand bediende centrale, die in Warffum, ging in mei 1962 uit bedrijf. Nederland was daarmee het tweede land in Europa dat kon bogen op een automatisch telefoonstelsel dat voorzien was van elektromechanischecentrales. Zwitserland was op dat gebied koploper.

In juni 1974 kwam de eerste computergestuurde nummercentralein bedrijf. Die half-elektronische centrale was de eerste stap op weg naar een volledig elektronisch gestuurd netwerk. Daarmee deed ookde telefoon- met druktoets zijn intrede in Nederland.

De eerste volledig elektronische centrale waarin het spraaksignaal digitaal wordt gemaakt, kregen Goes en Middelburg in 1981. De eerste glasvezelkabel ging in 1984 de grond in, tussen de beide district-centrales in Rotterdam.

Videoconferentie

Computergestuurde centrales leveren een betere kwaliteit telefoon-verkeer en bieden nieuwe mogelijkheden voor de gebruiker. Alle informatie in de vorm van spraak, data en tekst kan in digitale vorm over het net. Ook een ondernemer uit Kesteren kan nuals.hij voldoende randapparatuur in huis heeft- een videoconferentie beleggen met de directie van een bedrijf in Londen, New York of Tokio.

En, om wat dichter bij de huis-tuin-en-keuken-gebruiker te blijven, iedereen kan gebruik maken van nieuwe diensten, zoals de doorschakeldienst 'sterretje 21', iedereen kan een gespecificeerde telefoonnota krijgen en heel Nederland heeft toegang tot wat PTT- Telecom verder gaat bieden, zoals bijvoorbeeld automatische nummerherkenning en het beantwoorden van een tweede gesprek zonder dat het eerste gesprek moet worden afgesloten. Bij die zogenaamde "sterdienst wisselgesprek" hoort de klant tijdens een telefoongesprek een pieptoon, zodat hij weet dat er een tweede beller wacht. Door het indrukken van dehaak krijgt hij verbinding met die beller. Daarmee kan hij een afspraak maken voor een volgend gesprek. Zodra hij de haak opnieuw indrukt, is de verbinding met de tweede persoon verbroken en kan het gesprek met de eerste worden voortgezet.

Netwerkbeheerders

Dat de kwaliteit van het telefoonverkeer via digitale centrales ook beter is, zal de beller niet horen, maar de gebruikers van faxen en computermodems registreren -als het goed is- steeds minder foutmeldingen.

Om de kwaliteit van de verbindingen op hoog niveau te houden, hebben netwerkbewakers het telefoonverkeer via computermonitors doorlopend in het vizier. Dreigen ergens opstoppingen, dan leiden de specialisten een deel van de stroom telefoontjes via een andere route. Technische storingen moeten niet tot een verstoring van de communicatie bij de beller leiden. Zien netwerkbeheerders een storing opkomen, dan nemen ze maatregelen waar de gebruiker niets van merkt. Dat soort activiteiten wordt ondernomen vanuit Diensten Bewakings Centra, waarvan er in elk van de dertien PTT Telecomdistricten één staat.

Landelijk heeft het Netwerk Management Center een zelfde functie en voor internationale verbindingen met en via Nederland is er het Internationaal Netwerk Management Center. Die diensten hebben tot taak ervoor te zorgen dat het publiek achter de bijna acht miljoen aansluitingen niets te klagen heeft over de 25 miljoen telefoontjes die dagelijks in Nederland gepleegd worden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.