Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Spreek vrijmoedig over God, maar misbruik Zijn Naam niet

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Spreek vrijmoedig over God, maar misbruik Zijn Naam niet

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nederland staat bekend als een vloekende natie. Bij de marine, het leger en de koopvaardij wordt vooral vreselijk gevloekt. Op de scholen door leraren en leerlingen. Niet minder bij de omroep. Het taalgebruik verruwt. Nederland behoort tot de kleinste landen met de grootste vloeken. Sommigen vloeken uit gewoonte, anderen lasteren bewust uit openbare vijandschap tegen de HEERE. Vooral als de vloeker weet dat er kerkmensen in de buurt zijn, dan zal hij nog eens extra knopen laten vallen.

Jouw naam

Waarom heb jij een naam? Om je van anderen te onderscheiden. Je naam is een nummer. Toch is daar alles niet mee gezegd. Aan je naam is je persoon gebonden. Je naam dat ben jij. Dat ben je zelf. Zonder naam ben je vanzelfsprekend een naamloze, dan ben je niets. Als er met je naam wordt gespot dan voel je jezelf geraakt, beledigd. De Bijbelse namen hebben vaak een diepere betekenis voor de persoon die de naam draagt. Ze zijn soms van betekenis voor hun taak in de godsdienst of de politiek. We denken aan Jozua. Israëls opperbevelhebber. Zijn naam betekent: Jaweh redt. Hij leidde het volk het beloofde land binnen en de HEERE was met hem. Jozua wordt in het Nieuwe Testament vertaald met Jezus, dit is: , , Jaweh redt" op zeer bijzondere wijze. „Want Hij zal Zijn volk zaligmaken van hun zonden." Het werk van de Heere Jezus wordt in Zijn Naam verklaard. Niet altijd beantwoordt de naam aan de persoon. Judas betekent: Godlover en hij was de verrader van de Heere Jezus.

Gods Naam

God heeft Zich met Zijn Naam bekendgemaakt. Ook om Zich van anderen te onderscheiden? Van andere goden? O nee. Goddrieënig heeft Zijns gelijken niet. Er zijn geen andere goden. Dat zijn afgoden. Gods Naam is Zijn Zelfopenbaring. IK ZAL ZIJN DIE IK ZIJN ZAL. De Onveranderlijke, in beloften en bedreigingen.

De HEERE houdt niet onschuldig die Zijn Naam ijdelijk gebruikt. Een ontroerend voorbeeld daarvan wordt ons gegeven in Lev. 24. Een zoon van een Israëlitische vrouw en van een Egyptische vader lasterde Gods Naam en vloekte. Hij wordt gearresteerd en later door het volk op Gods bevel buiten het leger gestenigd. Gods Naam is Hijzelf.

Salomo bouwde de Naam des HEEREN een huis. De koningin van Scheba hoorde in haar land het gerucht van Salomo, aangaande de Naam des HEEREN. Een bijzondere heerlijke openbaring is ten volle gebeurd in de Naam: Immanuël, dat is God met ons. Dat is de Heere Jezus. Hem te kennen en lief te hebben is het allerhoogste en eeuwig goed. Hij verlost van de vloek der wet waaronder wij allen verkeren. Dat is Gods grote genade.

„De verkondiging van de grootheid der genade Gods beware een iegelijk van te wanhopen aan de mogelijkheid van zalig worden, dewijl hij, voorzoverre zijn staat en toestand betreft, ook al ware hij de voornaamste der zondaren, leeft in de welaangename tijd, in de dag der zaligheid" (Dogmatiek ds. G. H. Kersten, deel 1. blz. 195).

Vloeken

Wat is eigenlijk vloeken? Misbruiken van Gods Naam. 't Kan een gewoonte zijn. Is dat een excuus? Als we iemand waarschuwen als hij of zij vloekt, dan horen we soms: ..Vloekte ik dan? " Of het opzettelijk of achteloos wordt gedaan, „er is geen groter zonde, noch die God meer vertoornt, dan de lastering van Zijn Naam: waarom Hij die ook met de dood te straffen bevolen heeft”

(Zondag 36 H.C.). Een vloeker zal het Koninkrijk Gods niet ingaan, tenzij hij bekeerd wordt. Een vloeker veracht God. Erkent Hem niet. God wil dat Zijn Naam op aarde verheerlijkt wordt. Doe er niet aan mee. Waarschuw de vloeker. „Met ons stilzwijgen cn toezien maken wij ons deze schrikkelijke zonde deelachtig" (Zondag 36). Hier geldt ook: „ Wie zwijgt stemt toe". Wij weten uit ruime ervaring hoe moeilijk het is in eigen kracht tegen deze zonde te waarschuwen. Een vloeker heeft onze sympathie niet. Vloeken doet pijn als het goed met ons is. Hoe gevoelen wij ons als in onze nabijheid onze ouders beledigd worden? Dat doet ons immers pijn? Hoeveel te meer als een kind van God zijn hemelse Vader hoort beledigen. Zal hij of zij dan zwijgen en toezien? De HEERE vraagt eerbied voor Zijn Naam. Wc kunnen ook dc Naam van God doodzwijgen. In een zogenaamde neutraliteit. Dat is net zo erg als vloeken. Het is God ontkennen. Met de waarschuwing tegen de ontheiliging van Zijn Naam kan het vloeken ook nog erger worden. Toen men in een paar Gelderse gemeenten sprak over een vloekverbod, stond cr als rcaktic daarop 's zondags reeds een grote vloek op onze evangelisatiepost gekrast. Aktie lokt rcaktic uit. Niettemin is het goed voor de Naam en de zaak des HEEREN uit tc komen. De kerk houdt zich nog teveel afzijdig.

God laat niet met Zich spotten

In onze geboorteplaats werd vaak op vreselijk wijze gevloekt. Wij weten het nog uit onze jeugd hoe een spotter op dc daad werd gestraft. Het was in een stampvol café op zondagmiddag tijdens een zware onweersbui. Er werd mee gespot. Sommigen zèiden: „Wij hebben van huisuit geleerd dat God spreekt tijdens een onweer.”

Een van de cafébezoekers ging hier vreselijk vloekend op in. Hij liep naar de openstaande deuren en riep: ..Als God bestaat, moet Hij mij hier kunnen treffen." Het was een uitdaging. Maar plotseling doorkliefde een felle bliksemstraal dc lucht en trof dc vloeker aan het hoofd en viel verkoold neer. „Dit was Gods vinger", schreef het plaatselijke blad. Er was aan het huis noch aan de andere bezoekers enige schade. Het was God om die vloeker alleen te doen. God is lankmoedig over dc grootste zondaren, maar als Hij uitgedaagd wordt, wil Hij wel eens plotseling ingrijpen en Zijn almacht tonen.

Dat lezen wij immers ook in het boek Daniël? Jullie kennen het verhaal van de nacht van Belsazar die afgoderij pleegde met de geheiligde vaten uit de tempel Gods te Jeruzalem? Hoe sprak Daniël de profeet des Heeren: „Die God in Wiens hand uw adem is. hebt gij niet verheerlijkt. Geteld, gewogen en te licht gevonden. In diezelfde nacht werd Belsazar der Chaldeën koning gedood."" Jongens, meisjes, bidt toch dc Heerc dat wij niet in dit oordeel vallen.

God wil ook Zijn genade verheerlijken

Twee predikanten, een oude en een jonge, reisden samen naar Amersfoort. Onderweg stapten twee militairen in en gingen tegenover dc twee ambtsbroeders zitten. Het gesprek van dc twee soldaten was doorspekt met grote vloeken. De jongste predikant wachtte op zijn oudste ambtsbroeder van wie hij dacht dat hij dc vloekers zou vermanen.

Maar dc oude knecht staarde stil voor zich uit. „Zegt u dan toch iets", zei de jongste. ., Ik krijg dc indruk", sprak de oudste, „dat hier tegenover ons twee verharde en verworpen zondaars zitten, wiens plaats zal zijn in de eeuwige rampzaligheid". Hierna stopte de trein en de twee soldaten stapten uit. „Had u niet méér voor deze jongens", vroeg de jongste. „Neen", sprak dc oudste, „de Heere gaf niet méér te spreken. En het kan genoeg zijn." Jaren na dit gebeuren kwam er een man aan de pastorie van de oude dienstknecht. „Dominee, mag ik u

even spreken? " „Natuurlijk man, kom binnen. Maar wie bent u? Ik ken u niet." „Dominee", sprak de man bewogen. , , ik ben één van de twee vloekende soldaten die jaren geleden tegenover u in de trein naar Amersfoort zaten." Dominee kon zijn oren niet geloven toen hij de man hoorde vertellen, hoe God hem te sterk was geworden. Hoe die ernstvolle vermaning door de Heere was gezegend. De soldaat was zondaar voor God geworden. En door een diepe weg, door de Heilige Geest geleid, had hij door genade zijn schuld voor de HEERE mogen belijden. Maar hij mocht ook door genade zien op Hem. Die voor al dc gegevenen van de Vader, borgtocht'elijk een vloek is geworden. Jongens, meisjes, hieruit spreekt de Goddelijke vrijmacht. Hij verhardt die Hij wil. Hij ontfermt Zich die Hij wil (Rom. 9 : 18). „Uw loon en straf beantwoordt aan Uw eer. Gij eist van ons, dat w' op Uw Waarheid letten" (Ps. 119:69). En door die Waarheid roept dc Heere jullie: Gedenk aan je Schepper in de dagen van je jeugd”.

Zelfvervloeking

De vloeker roept veelal de verdoemenis over zichzelf uit. En dan bedoelen wc onze nationale veelgebruikte vloek, die ook wel het „gebed" van dc vloeker wordt genoemd. Een „gebed" waarmee hij zijn eigen rampzaligheid afbidt.

Spreek vrijmoedig over God

Durven wij dat? Als wij in deze godevijandige wereld vrijmoedig over Hem durven spreken, dan moet Zijn Naam voor ons persoonlijk toch ook betekenis hebben gekregen. Dan zal dc liefde van God door de Geest in ons hart moeten wonen. David bidt in Psalm 51: ....„en de vrijmoedige geest onderstcune mij. zo zal ik de overtreders Uw wegen leren: en de zondaars zullen zich tot U bekeren." „Zijn Naam belijden", daartoe is nodig: „Zijn Naam kennen." Gods volk heeft het daar soms ook heel moeilijk mee. In eigen kring gaat het meestal wel. maar daarbuiten waar we onbeschermd in de wereld staan, is het niet alleen moeilijk, maar ook gevaarlijk. Gods Woord tekent de Kerk als: „schapen tussen dc wolven.”

Toch wil dc Heere Zijn kinderen wel eens dc vrijmoedigheid geven. En soms daar waar zij het 't minst verwachten. Hoor de belofte van de Heere in Lukas 21 : 14-15: Neemt dan in uw harten voor, van te voren niet te overdenken, hoe gij u verantwoorden zult. Want IK zal it mond en wijsheid geven, welke niet zullen kunnen tegenspreken, noch wederstaan. allen die zich tegen u zetten." Dan kunnen we vrijmoedig spreken over God.

Zij kon niet anders

Zij was een heel stil meisje. Als ik wat aan haar vroeg, kleurde zij tot achter haar oren. Zc had het niet gemakkelijk toen ze leerlingverpleegster werd. Tussen al die vlotte meisjes voelde zij zich altijd maar beklemd. Z'j was een eenvoudig meestal in-zichzelf-gekeerd meisje. Zc hield zich meestal op de achtergrond. Toen ik op een morgen een aantal zieken wilde bezoeken, zag ik haar tot mijn verwondering staan tussen ccn aantal kollega's. Het groepje stond midden in de brede gang van het ziekenhuis, 'k Bleef staan zodat ze mij niet zag en kon nog net horen wat ze zei.

„Jullie spreken over de dood en doodgaan alsof dat niets betekent. Weten jullie wel wat sterven eigenlijk voor ieder mens uitmaakt? Dat is voor God verschijnen en verantwoording doen van

alles wat wij gedaan, en niet gedaan hebben in dit leven. Als wij niet bekeerd worden, gaan wij voor eeuwig verloren. Maar nu komt de Heere God met Zijn Woord nog tot ons. waarin Hij zondaren en zondaressen de weg tot eeuwig behoud voorstelt." Zo sprak het meisje. Het werd doodstil in het groepje. Het getuigenis van het zustertje, had kennelijk beslag gelegd op de kollega's. Hierna kwam ik haar tegen in de gang. , , 0". zei ze. , , heeft u gehoord wat ik allemaal gezegd heb? '' „Gedeeltelijk", zei ik.

Met haar hoogrode kleur en met haar hand voor de mond ging ze verder: , .Ik weet zelf niet hoe ik opeens durfde. Maar ik kon niet anders. Er werd spottend over de Heere en doodgaan gesproken. Het was erg. U heeft ons geleerd te getuigen waar we ook zijn. Ik wilde het wel. maar ik durfde het nooit. Maar nu ging het vanzelf. Ik weet niet waar ik de moed vandaan haalde. Het maakte nog indruk ook. Niemand zei iets krenkends tegen me." Tot zover het zustertje.

„Ik kon niet anders", zei het meisje. Hoe is dat met ons, jongens en meisjes? Kunnen wij het zwijgend aanhoren als er spottend over de Heere wordt gesproken? Laten we ons eens afvragen wat de eer van de Heere ons waard is. Kun je het uithouden tussen vloekers en spotters? Je kunt weglopen. Maar als er iets van hoogachtig-voor-de-Naam-des-Heeren in ons hart is, dan zullen we bij de ontering van Zijn Naam pijn gevoelen.

We weten, dat we deze vrijmoedigheid niet per dosis in voorraad hebben. Maar daar mogen wij dc Heer om vragen.

Alles wat wij aan Hem vragen tot eer van Zijn grote Naam. wil Hij uit genade schenken. Maar helaas.... vele gebeden van ons zijn ten eigen bate. We bedoelen in alles meestal onszelf. Maar de Heere wil door ons geëerd en gevreesd worden. , .Die Mij eren zal ik eren. maar die Mij versmaden zullen licht geacht worden" (1 Sam. 2 : 30). Als wij het van Hem mogen verwachten, dan zal Hij het ook geven (Markus 13":11). „Ik kon niet anders", zei het meisje, „het ging als vanzelf'. Maar zij wilde ook niet anders cn nog niet.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 december 1985

Daniel | 32 Pagina's

Spreek vrijmoedig over God, maar misbruik Zijn Naam niet

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 december 1985

Daniel | 32 Pagina's